• LaHabana

ja - fördomar men börjar tro att dom stämmer nu!

Vad räknas egentligen som unga mammor i resonemang som dessa? Jag anser mig själv vara en ung mamma i relation till att medelåldern här är att skaffa sitt första barn vid 35. och jag är 21 år. alltså 14 år yngre än medel. Men jag anser inte att jag är barnn själv eller inte kan ta ansvar för mitt eget liv eller mitt barns liv. Så vad menas egentligen med en ung mamma?

• LaHabana
    elinamedtheo skrev 2009-09-21 14:41:58 följande:
    Jag är 22 och räknar mig verkligen inte som en ung mamma!Men man är väl ung om man är 16 va?
    Det jag menade var att jag är väldigt mycket yngre än vad dom flesta här är när dom får sitt första barn. Jag ser sällan, mycket sällan någon i min egen ålder tex på bvc. Jag tycker själv inte att jag är superung, men i jämförelse så ja, kanske.
    Men okej, 16, tonåringar räknas alltså som unga mammor
  • LaHabana
    elinamedtheo skrev 2009-09-21 19:45:41 följande:
    Jag tycker oxå att jag är bland den yngsta när jag går på bvc men som sagt jag är ändå 22 och det är inte så ungt. Men vad man tycker är ungt får man ju tycka som man vill. Jag anser att 18 är ungt men det jag syftade på i ts var tjejer som är runt 16. Barn alltså.
    Okej, ja då har jag absolut fått svar på min fråga :) Och jag håller fullständigt med dig. Men vi får inte glömma att många av dessa problem finns hos äldre mammor oxå, men nu handlade det ju om unga, och det finns mååånga unga som skaffar barn när dom inte borde. Tror alla "tonåringar" tänker nån gång, "åååh vad myysigt det skulle va med en bebis" men där det blir fel är dom som bara går o skaffar det då utan att tänka på konsekvenserna ist för att stanna vid tanken. Men man kan ju hoppas att dom flesta växer i samband med mammarollen.
  • LaHabana
    PCO20 skrev 2009-09-21 20:00:16 följande:
    Det ÄR hemskt att se sånt, men dessvärre har jag vänner i min ålder som har föräldrar som dricker mycket, är ute och festar, klär sig opassande, röker inomhus med sina barn, köper ut alkohol, köper ut tobak osv osv. När jag var 14 år hade jag jättemånga kompisar som hade föräldrar som köpte ut till dom, lät dom vara ute nätterna långa osv. Dessa föräldrar var säkert 40+ Jag ser också yngre mammor som inte tar ansvar, som medvetet planerar barn trots att dom inte har varken ekonomin eller hälsan till det. Jag ser mammor som är 30 år som skaffar barn trots att de är arbetslösa och inte VILL jobba, trots att de inte har någon pojkvän/sambo osv osv.Så ja, det finns ju ett stort problem i det här landet och i resten av världen.Men om ni enbart ser åldern som ett problem så är ni ju inte särskilt smarta. Ursäkta men, då kan man ju börja undra hur gamla ni är.OM ni bryr er om barnens bästa så tror inte jag att detta hjälper. Många "hakar" upp sig på alla stackars bebisar som har unga föräldrar, men tänk då på alla tonårsbarn som har det jobbigt?!Min poäng är väl bara att det finns folk till ALLT, oavsett ålder.
    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Många av dessa problem finns hos äldre mammor oxå, men nu startade ts en tråd om vad hon sett hos många unga. Och absolut, jag skulle kunna starta en liknande tråd om "gamla" mammor, men nu var det unga mammor det handlade om. Det som kanske e skillnaden e att i speciellt tonåren har man sååå mycket hormoner som spökar, man förändras så otroligt mycket och får mycket nya ideér och är oftast inte moget att kunna ta ett sådant beslut. OFTAST. Finns mycket bra unga mammor och många dåliga äldre mammor.
  • LaHabana
    elinamedtheo skrev 2009-09-21 20:17:21 följande:
    Absolut finns det problem hos äldre mammor oxå! Men när man är 35 så förväntar sig andra att man ska klara av det mer än en 16:åring och när det händer att en 16:åring inte klarar det så blir man mindre förvånad. Tragsikt men det är ju lite så.Och jag tänkte massa ggr när jag var 15-16 att det skulle vara gulligull med en bebis men jag hade inte fixat det!
    Ja men det är ju precis det jag menar :) Jag tänkte likadant men skulle inte HELLER ha klarat av det. Jag menade ju att många kanske går vidare med tanken, ist för att låta det bara vara ännu en "tonårstanke" som oftast går över lika snabbt som den kom
  • LaHabana
    Svanholm skrev 2009-09-21 20:23:34 följande:
    Man är ung fram tills 25 år. Om man ska gå efter... någon "regel" dem sa på föräldragruppen idag. Kom inte ihåg vart det kom ifrån. Dem har tex unga föräldrar grupper där man inte får vara över 25 år. Och ts, du är ju inte heller så gammal direkt! ;)
    Jaa, jag är också en ung mamma, är 21. Så jag är ca 14 år yngre än medel här. Går även på ung-mamma-grupp :) I tidigare inlägg så står det att TS syftar på kanske 16 åringar (cirka) som skaffar barn på måfå utan att tänka sig för. Ofta är det väl "tonårshormonerna" som spelar stor roll där. Men som tidigare sagt, förhoppningsvis växer de i samband med mammarollen, som även äldre mammor förhoppningsvis gör :)
Svar på tråden ja - fördomar men börjar tro att dom stämmer nu!