Min make sökte jobb från Sverige och flyttade 2 veckor efter intervjuvn. Jag stannade kvar i Sverige och fixade med magasinering och försäljning av bostad mm.
Min make är iof. här på ett sk Expat paket så allt är fixat ochklart. Företaget står för det mesta så som bostad, bil, försäkringar, dagis, hemresa till Sverige för hela familjen 1ggr om året osv.
Men har man inte ett Expat paket är det nog enklast att antingen söka på plats. Bostäder kan man ju om man vill kolla på nätet och ta kontakt med mäklare. Var dock noggrann med vad ni vill ha så slipper ni kolla på massor med bostäder i onödan. Och kolla upp vilka områden där det bor andra utlänningar i.
Och visar mäklaren bostäder ni inte är intresserade av, säg till att det inte är av intresse. Är man snäll och säger att den är ok så lär ni få se liknande fast ni inte vill ha dem. Och se till att få skrivet på kontraktet att hyresvärden står för alla ev. reparationer som kan uppstå.
Våra krav var
Hyran
3 sovrum
Ljusa golv
Västerlänska möbler
Badkar
mm
Utomlands är det också vanligt med "Maids och Nannys" vill ni ha så kolla upp om det finns Domestic help agenturer. Våran Nanny är helt suverän och våran dotter älskar henne. Hon pratar även engelska så jag kan komunicera med henne.
Nu bor vi ju i Kina och har flyttat ett antal ggr så vi kan the drill. Vet inte hur det är i Europa eller andra länder men här är man väldigt hård med vad man vill ha och inte ha. Och hyran går alltid att få ner.
Lycka till!