• Anonym

Operera löst skinn efter viktnedgång

Jag har gått ner 45 kilo i vikt och nu hänger skinnet. Har hört att man kan få operationer betalada av landstinget ifall man håller vikten tre år, men jag undrar hur man ska gå till väga. Ska man anmäla sig redan nu för att ha det i sin journal eller hur funkar det? Måste man ha dokumenterat hur mycket man vägde innan eller räcker det att visa upp sitt lösa skinn? Behöver tips.

• Svar på tråden Operera löst skinn efter viktnedgång
  • Segelvind

Det är nog (tyvärr) olika från landsting till landsting hur det fungerar....

• Anonym (Försök)

Tror du kan gå till vårdcentralen så skriver de en remiss till rätt ställe.
    Det är lite olika regler i olika landsting. På något ställe vet jag att de mäter "hänget" och att det ska vara minst 7 cm. Andra går på BMI... och du har hört att man ska hålla vikten i tre år... så det är bara att beställa tid och hålla tummarna!

Börja ändå spara till en privat operation! Skulle du få operationen av landstinget, så har du en rolig summa att handla kläder för efteråt i stället!

(Jag betalade 48000:- för stor bukplastik med fettsug)

• Anonym

Tack för era svar
    Ja det är verkligen dyrt med operationer. Känner du att du är nöjd med din (försök)? Jag har hållt vikten nu i ett år, men jag tänker nu att jag borde anmält mig tidigare. Tänkte att det kanske skulle dra ihop sig med tiden, men det gör det tyvärr inte. Om det inte hänt efter ett år lär det inte hända va?

• Anonym (huden hänger)

Jag har också gått ner mycket och ser nu fram emot att ta bort all överflödig hud. Jag ska försöka genom landstinget, men sparar samtidigt till en privat operation (så som "Försök" föreslår).
    @Försök: Får man fråga var du gjorde operationen?

• Anonym

Man kska ha vistt mycket häng och sen ska de över flödiga huden också ge problem såsom exvis sår,svamp eller liaknde så enbart för att man har hänghud ingen garatin för operatioen.
    Sen som någonskrev här så har oliak lansting oilka regeler gennalde BMi gränsen. Och att man ska ha hållt vikten i misnt tre är inte heller krav från all lansting.

Be den läkre på vc om remiss för att få en bedömning hur vida lanstinget beskosra en sådan opertion åt dig.

Lycka till!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-09-18 23:16:00 följande:
    Man kska ha vistt mycket häng och sen ska de över flödiga huden också ge problem såsom exvis sår,svamp eller liaknde så enbart för att man har hänghud ingen garatin för operatioen.Sen som någonskrev här så har oliak lansting oilka regeler gennalde BMi gränsen. Och att man ska ha hållt vikten i misnt tre är inte heller krav från all lansting.Be den läkre på vc om remiss för att få en bedömning hur vida lanstinget beskosra en sådan opertion åt dig.Lycka till!
    Tack för tipsen. Har inga medicinska problem med mitt skinn, så det kan nog bli tufft då. Men det är ju absolut värt ett försök. Så himla tråkigt att fortfarande må dåligt över sin kropp fastän man kämpat så hårt. Undrar om de tar hänsyn till hur man mår psykiskt av det också.
  • Anonym (-43)

har själv gått ner över 40 kilo, har inte gått upp något snarare gått ner något. min vikt resa startade 06 och hållt vikten 2½ år.
    Bett min psyk dr skriva remiss till hud. men inte villig,
    hela magen och brösten är skrynkliga, extra hud "rullats" ner mot underlivet.

Får försöka stoppa in vad ja upplever "fettet" men de är huden i byxorna, en hur ja än gör känns de som om "valkar" sticker upp ändå.

varför får vissa som gjort magsäck OP även gratis hudborttagning för?!

jag har Kämpat mig ner dessa förbenade äckliga kilon, men få gå runt och vara ful slrynklig och alla mina känslor & tankar jag har kring min kropp.

TS vad har du för BMI nu?

• Anonym

Anonym (-43) skrev 2009-09-18 23:43:06 följande:

har själv gått ner över 40 kilo, har inte gått upp något snarare gått ner något. min vikt resa startade 06 och hållt vikten 2½ år.Bett min psyk dr skriva remiss till hud. men inte villig,hela magen och brösten är skrynkliga, extra hud "rullats" ner mot underlivet.Får försöka stoppa in vad ja upplever "fettet" men de är huden i byxorna, en hur ja än gör känns de som om "valkar" sticker upp ändå.varför får vissa som gjort magsäck OP även gratis hudborttagning för?!jag har Kämpat mig ner dessa förbenade äckliga kilon, men få gå runt och vara ful slrynklig och alla mina känslor & tankar jag har kring min kropp.TS vad har du för BMI nu?
    Ja jag känner som du. Så jobbigt att känna sig skrynklig och ful. Det är väldigt psykiskt tärande. Jag har 20,5 i bmi nu.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-09-18 23:33:51 följande:
    Tack för tipsen. Har inga medicinska problem med mitt skinn, så det kan nog bli tufft då. Men det är ju absolut värt ett försök. Så himla tråkigt att fortfarande må dåligt över sin kropp fastän man kämpat så hårt. Undrar om de tar hänsyn till hur man mår psykiskt av det också.
    Ingen anning be om remiss så ser du om de hjälper då får du hur som helt din sak prövad.
  • Anonym (-43)
    Anonym skrev 2009-09-18 23:55:00 följande:
    Anonym (-43) skrev 2009-09-18 23:43:06 följande:
    Ja jag känner som du. Så jobbigt att känna sig skrynklig och ful. Det är väldigt psykiskt tärande. Jag har 20,5 i bmi nu.
    jag har nog ett bmi på 21.4-21.5
Svar på tråden Operera löst skinn efter viktnedgång