• GROD PRINSARNA

En PCO-S historia som kanske inte nått sitt slut än :-D

Fick diagnosen PCO 2002 utan att jag visste om det, 2004 blev jag gravid för första gången. Hade samlag med min kille under ett år innan med så kallad avbruten sex som preventivmedel, tyckte det fungerade väldigt väl då jag uppenbarligen inte blev gravid men funderade aldrig på att det berodde på mig, jag var runt 19-20 år då. Vi gifte oss 5 november 2004 och vi kännde för att starta en ny liten familj.
    Blev gravid på första försöket. Då vägde jag 69 kilo.
    Vi fick världens underbaraste son i augusti 2005 och blev genast sugna på ett småsyskon till han. Jag hade gått upp 45 kilo under graviditeten med lyckats bli av med 35 kilo på bara 18 månader på något konstigt sätt utan att ändra på varken diet eller motion (åt väldigt fel och motionerade knappt). Hadde oskyddat sex och blev gravid igen i juni 2006. Trodde inte det tagit tidigare pga att jag ammade storebror till han var 9 månader. Fick dock missfall i augusti och gynläkaren trodde att det var pga att jag jobbade så många nätter i sträck. (är natt arbetare) Blev dock gravid på nytt igen i september samma år och 2007 fick vi världens underbaraste son nummer 2. Hade då gått upp 45 kilo igen under graviditeten men var inte särkilt orolig för att jag visste att jag skulle gå ner dom lika fort igen. MEN ACK SÅ FEL JAG HADE. Gick istället upp ytterligare 5 kilo efter amning.
    2 år efter att lillkillen kommit sökte jag hjälp hos gyn efter att ha varit på sjukhuset för en UVI och där fått konstaterat utav en gynläkare att jag har PCO-S.
    Var helt vilse i pankakan så jag sökte på google efter förklaring och fann jan holtes föreläsning som öppnade en helt ny värld för mig.
    Fick förklaringen på nästan allt som gjort mig så ofantligt frustrerad såsom varför jag inte lyckades gå ner i vikt, varför jag bara blev hårigare och hårigare, varför jag har en så stor kulmage, varför jag inte fått min mens på 2 år, varför jag inte blivit gravid trots oskyddat sex sen lillebror kom för 2 år sedan.
    Sökte under den här vevan kontakt med en läkare på vårcentralen för att mitt UVI inte hade gått över och efter att hon skrivit ut penicilin åt mig gick hon direkt över till att fråga mig om jag sökt hjälp förut på grund av min övervikt. Blev väldigt förvånade av hennes fråga men svarade iallafall att jag precis fått veta att jag har PCO-S.
    Den doktorn visste vad det var för nått och sa att hon hade sett det på mig att jag hade det och därför frågat.
    Fick reductil utskrivet och det har verkligen överträffat mina förväntningar.
    Detta var i början på juni i år som jag fick det utskrivet, då vägde jag 108 kilo. Fram till början på augusti hade jag gått ner till 96 kilo men sedan stannat av lite i vikten. Läkaren begärde att jag tog kontakt med gyn för en utförlig utredning av den påstodda PCO:n.
    Gick till min vanliga gynekolog och där sa han att han redan hade satt den diagnosen på mig 2002. AHA tänkte jag. Tack för den då, tack för all information, jag var jätte nära att få diabetes under mina graviditeter utan att veta om att jag skulle vara extra försiktig pga min sjukdom. Jag har gått runt och varit jätte oförsiktig hela tiden med maten och sedan gått runt som ett frågetecken över vissa saker som förändrades hos mig.
    Berättade för han att vi försökt bli gravida igen efter lillebror och när han fick veta det blev han alldeles förskräckt, han var helt förundrad över att min doktor på vårdcentralen inte berättat att det är jätte hög risk för foster skador om man tar reductil samtidigt som man försöker att bli gravid. Jag började svettas och var helt gråtfärdig, varför varför hade hon inte talat om det för mig och varför hade jag inte förstått det när jag läste i bipacksedeln.
    Fick p-pillret Yasminelle 28 utskrivet för att prova medans jag hålle på att gå ner i vikt. Gyn läkaren sa att dom skriver ut just de här p.pillrena till PCO:are som försöker att gå ner i vikt. Har tagit dom i en månad nu. Är på mina sista två vita piller innan jag börjar en ny vecka med rosa piller. Fick inte mensen förrens idag och då kan man inte ens kalla den för en riktig mens. Har bara fått tre små små droppar brun flytning men det kanske ska vara så allra första gången man tar pillrena.
    Har gått ner ytterligare lite i kilo och väger nu 94,1 kilo och kan inte vara lyckligare. Mannen och jag ska fira detta med att imorgon gå och köpa mig ett par nya byxor.
    Har hittils gått ner 10 centimeter runt midjan sedan jag sist mätte mig den 22 juni så det innebär att jag har gått ner 2,5 byxstrolekar!! Tjihoooo....
    Vill ner till 79 kilo minst innan jag börjar tänka på baby nr tre igen.
    Har förvisso inte haft tid att motionera något så det går lite långsammare för mig och dieten är inte heller så super förändrad trots att jag vet hur jag bör äta men jag ska verkligen ta tag i det för att jag vet att jag skulle gå ner i vikt så mycket fortare då plus att graviditeten kommer närmare i tiden (förhoppningsvis) får bara se till att inte gå upp lika mycket igen bara och det blir rejält tuff så jag måste verkligen peppa mitt psyke innan för att klara av det.
    Det har verkligen varit en otrolig resa för mig med väldigt många jobbiga känslor inblandade och jag hoppas verkligen att den kanske blir lättare nu med så mkt mer förståelse och kunskap än innan!!
    Vill verkligen peppa er andra att inte ge upp hoppet, en vacker dag kanske det är er tur och då kommer den här tiden att glömmas bort och ni kommer att uppskatta era små så mkt mer!!
    Lycka till ni alla... KRAM

****Enrique 050819****Emilio 070718****
  • Svar på tråden En PCO-S historia som kanske inte nått sitt slut än :-D
  • CattiM

Tack för din berättelse! :)
    Jag fick min diagnos nu i våras. Har varit gravid två gånger i mitt liv, men det har tyvärr slutat i missfall.
    Jag är 27 och vill så gärna ha barn nu:)
    Märker att jag lätt går upp i vikt och har svårt att gå ner.....och jag förstår frustrationen...har varit smal och vältränad tills jag blev sjuk i Chrons sjukdom 2005 och fick äta massa kortison. :(
    Sen dess känns det som nåt förändrats i kroppen.
    Lider precis som du av behårng. I ansiktet tex. Blir också lätt svullen om magen, är väl typ alltid det, men trodde det var av min tarmsjukdom, men kanske det har nåt med PCOn att göra......

Jag äter nu min andra kur Pergotime och hoppas på att snart få bli gravid :) Läste för första gången förnån dag sen om risken för diabetes, hade ingen aning!!!
    TACK för din info! :)
    LYCKA TILL!

• LiselottePCOS

Grod Prisnsarna:
    (har säkert stavat en massa fel gör gärna det när jag skeiver mycket och långt)

Lycka till med allt, du verkar ha rätt vilja så du ska se att det löser sig.

Tack för att du delar med dig, bra att du vill och gör det. Kan tänska mig in i hur du kämpat...jag har med bråkat och tjatat.
    Du verkar ha en klok läkare på VC. arbtar själv på VC så jag har sett och hört att få läkare och sköterksor vet vad PCOS är.

Sjukvården, är allt för dåliga på vad PCOS innebär. Månag tror att via har lika lätt att gå ned i vikt som alla andra överviktig.

Du har inte hört om du kan få metformin också, kanske skulle det ge dig ännu en extra kick med vikten,. Metformin går att ta ihop med p-piller.

*********''

1987 var jag 20 år (internet fannsej) och hade ej haft mens på 4-5 år träffade första killen. söket gyn för jag undrade varför jag inte hade mens. Fick veta jag hade högt prolaktin . Fick frågan vill du kunna bli gravid. Jag sa ja. Fick Pravidel för prolaktinet. Iefterhand har jag läsat journal där står misstanke om PCO syndrom redan då. Hade mage och smala armar samt ben.

ca 5-6 mån efter insatt Pravdiel 1988 vart jag grvid 1.gång missfall v 8-9 hade cyklar på pravidel som var ca dryga 40 dagar. Hösten 1988 gravid igen , (vägde 70 kg 162 cm lång) och 1989 fick vi en son.

Gick upp 15 kg under gravidteten som jag gick ned som man bör. Kunde ej amma. När sonen var ca halvåret började jag gå upp i vikt, hade inge p-piller etc gick upp ca 40 kg på 6 mån.

ca 107 kg tung kom mjag till KK på Huddingesjukhus 1990 och träffade en toppenläkare, fick lektion i PCOS och förstålse för att det inte är självförvållat.Deltar i studie om PCOS som blir avhandling av favoläkare. om insulinreistens och PCOS.

Här började vi resa för syskonförsök. Jag fick ta injetioner varpå man märker att livmodern är skada efter första förlossningen, får avbryta altt, syskon vart det ej.

Min toppenläkare börjar då arbeta på IVF och jag vart utslängd från KK och fick söka vård bäst jag kunde och utan information om vikaten av att göra det. Får ingen medicin eller p-piller.

1995 ringer jag toppen docktorn och pratar om övervikten, som jag då är totalt demrimerad över. Får remiss till överviktsmottagning, 1 ½ år väntetid.

1997 Där får jag ett häfte kostråd, träffa dietist en gång och väga mig en gång i vekan hos en sköterska som knappt hade tid att hälsa. Går trots ddet ned 16 kg på 6 månder, måste ha haft järnvilja.

Hösten 1997 kris hemma,.... orkar ej kämpa med vikt pga det men håller vikt. 1998 väger ca 92 kg får dDesolett och ca 6 mån senare börjar huvudvärk , migrän typ. står ut med p-piller till 2001 november har då ofta húvudvärk med kräkningar. först 2002 i april får jag ett blotryck taget och det är enormt högt ( ca 250/150) tur jag hade slutat med p-piller som läkaren sagt skulle vara så bra vid PCOs. Jag gick inte ned i vikt av P-piller.'

Sommaren 2002 ca 6-8 mån efter p-piller slut börjar jag gå upp i vikt. Prövar Athkins kost ...går upp. Har fått emailkontakt med min favoläkare och har koridorrkonsultaion med honom utanför IVF på Huddingensjukhus. Han nämner metformin, .vägde åter igen ca 100 kg. Får efter tjat metformin januri 2003 av enrokrinläkare. Första veckan gick jag ned 3 kilo, efter 3 månder mens och 2 år senare 18 kilo lättare.

2003 åter på överviktsnehet.
    Motionerarc ganska regelbudnet 2002 till 2006 där efter ha jag tappat motivationen. skulle behöva komma igång igen.... stela ryggmuskler och hållningen... Väger nu ca 97 kg.

Min behanding nu är metformin samt högt blodtryck.
    vad jag mer kan göra är nog viktoperation vilken jag inte är redo för.
    Förstås motionera....

Min blogg:
    blogg.passagen.se/liselottepcos/

• GROD PRINSARNA

cattim:
    Vet allt för väl hur chrons sjukdom kan te sig. Har en kusin som har det och lider fruktansvärt. Änn så länge är hon rätt ung så hon har knappt börjat tänka på barn, har precis träffat killen i sitt liv men har ett år kvar på gymnasiet innan några barn ens ska börja planeras och jag lider verkligen med henne så jag förstår dig och på allting så har du ju PCO-S....
    Ge inte upp är mitt råd till dig. Kräv det bästa ur sjukvården och nöj dig inte med medioker sjukvård. Det finns duktiga läkare där ute och leta tills du hittar dom om du inte redan gjort det!!
    Stora lycka till kramar till dig.

• CattiM

Tack!!! ;)
    Tänkte fråga, en pinsam fråga som jag aldrig ställt till nån, men kanske man vågar här.... Jag lider av hårväxt i ansiktet, vet inte säkert när det började, men det är flera år sen. Tror dock inte att det alltid varit så.
    Finns det nån hjälp man kan få????
    Någon som har det som jag?

• GROD PRINSARNA
    CattiM skrev 2009-09-22 19:47:55 följande:
    Tack!!! ;)Tänkte fråga, en pinsam fråga som jag aldrig ställt till nån, men kanske man vågar här.... Jag lider av hårväxt i ansiktet, vet inte säkert när det började, men det är flera år sen. Tror dock inte att det alltid varit så.Finns det nån hjälp man kan få????Någon som har det som jag?
    jag lider oxå av hårväxt i ansiktet, dessutom är dom svarta och grova och det dom sa till mig på vårdcentralen var att dom skulle skicka remiss till nån hår klinik men jag fick det nekat, vet inte varför...
    det jag gör är att ta bort mustachen med veet gel och den håller sig borta i ung. 2 veckor och håret på hakan och kinderna vaxar jag bort och även de håller sig borta en längre period.
    det jag märkt är att när jag vaxar så blir det mindre och mindre hår per gång!!!
    mitt tips är att om du inte kan finansiera en laser behandling själv så kan du försöka via vårdcentralen!!
    lycka till!!
Svar på tråden En PCO-S historia som kanske inte nått sitt slut än :-D