• Småkottarna

Snälla, hjälp mig hjälpa min son med eksem

Jag orkar inte längre se på när eksemen äter upp min son..
    Han har sen han var 6 månader haft eksem. Han är nu 4 år.
    Vi har varit på BVC, på VC, på Barnkliniken och på Hudkliniken. Vi får svaren atopiska eksem, salvor och så ska det vara.
    Han har allergitestats mot allt flera gånger utan några som helst utslag på testerna.

Han har fått allsjöns alla kortisonsalvor. Mildison, Lociod, Betnovat, Emovat, Elocon. Samt massa olika mjukgörande. Hur mkt vi än smörjer så tar det bara toppen på eksemen, de försvinner aldrig helt och det fortsätter komma tillbaka nya.

Han badar och duschar väldigt sällan, 1 gång i veckan ungefär.

Han äter omega 3 olja som ska vara bra för eksembarn.

Han sover utan kläder, och har alltid bomullskläder. Hemma springer han nästan alltid naken eller i bara kalsonger.

Nu känner jag mig så hjälplös. När inget hjälper! Det spelar ingen roll var vi går, vi får bara svaret atopiska eksem och nya salvor som inte hjälper.

Jag vet att detta är långsökt, men jag måste. Finns det NÅGON som vet hur jag ska få hjälp med detta så vi får BORT det!?

Här finns bilder tagna idag. Blixten gör de ljusare än de är, de är mörkt röda och täcker nästan hela hans kropp...

www.familjeliv.se/hem/smakottarna/galleri.php

• Svar på tråden Snälla, hjälp mig hjälpa min son med eksem
  • cloudberry79

Men stackars liten! Du skrev att han allergitestats, har ni provat att själva utesluta saker ur kost och miljö (t ex djur, parfymerade tvättmedel, damm etc)? Min lillebror hade liknande, men inte så mycket när han var liten och det har växt bort, men det är ju ingen tröst just nu..

If you love me - please don't feed me!
  • CloudBerry the 1st

Är det dålig kvalité på omega-3n så har den motsatt effekt och kan ge negativa effekter istället för de postitiva.
    Låt bli omega-3 helt ett tag och se om det går över och sedan så kan du börja med eskimo kids eftersom den är konstaterad den renaste fiskoljan för barn.. Tänk också på att fiskoljan blir gammal fort, den ska helst ätas upp inom 2-3 veckor och det är viktigt att förvara den kallt och i sin förpackning annars bildas toxiner som är dåligt för kroppen och huden.

Skippa all tvål, krämer och rengörande produkter för det är ju bara skit för känslig hud.

Använd rapsolja isället, den kan han både bada i och smörja in på eksemhuden eftersom den motverkar eksem.

• Småkottarna
    cloudberry79 skrev 2009-09-19 11:33:35 följande:
    Men stackars liten! Du skrev att han allergitestats, har ni provat att själva utesluta saker ur kost och miljö (t ex djur, parfymerade tvättmedel, damm etc)? Min lillebror hade liknande, men inte så mycket när han var liten och det har växt bort, men det är ju ingen tröst just nu..
    Vi har provat att ta bort vissa födoämnen förut, men det hjälpte inte.
    De säger att det ska växa bort när han kommer i skolåldern, eller i värsta fall i tonåren. Men det är ju många år kvar, och han har redan gått sån här i 3,5 år och det blir inte bättre... Och nu börjar ju även kompisar ta avstånd, de vill inte röra honom för han är "äcklig". Det gör så ont i mitt hjärta att se.

Och när inga starka kortisonsalvor hjälper, vad hjälper då?
  • CloudBerry the 1st

Såg bilden nu och jag tror att det kanske ha att göra med fiskoljan, jag fick så när jag åt dålig fiskolja ett tag och det tog ett tag innan jag förstod vad det kom ifrån.

Stackarn.

• Småkottarna

CloudBerry the 1st skrev 2009-09-19 11:35:42 följande:

Är det dålig kvalité på omega-3n så har den motsatt effekt och kan ge negativa effekter istället för de postitiva.Låt bli omega-3 helt ett tag och se om det går över och sedan så kan du börja med eskimo kids eftersom den är konstaterad den renaste fiskoljan för barn.. Tänk också på att fiskoljan blir gammal fort, den ska helst ätas upp inom 2-3 veckor och det är viktigt att förvara den kallt och i sin förpackning annars bildas toxiner som är dåligt för kroppen och huden.Skippa all tvål, krämer och rengörande produkter för det är ju bara skit för känslig hud.Använd rapsolja isället, den kan han både bada i och smörja in på eksemhuden eftersom den motverkar eksem.
    Tack för dina tips!
    Det är Eskimo Kids han äter. Han använder sällan tvål, det enda han använder är schampo på huvudet, sen tvättar vi resten med bara vatten. Menar du att rapsolja ska användas ist för mjukgörande och kortison?
  • Småkottarna

CloudBerry the 1st skrev 2009-09-19 11:37:42 följande:

Såg bilden nu och jag tror att det kanske ha att göra med fiskoljan, jag fick så när jag åt dålig fiskolja ett tag och det tog ett tag innan jag förstod vad det kom ifrån.Stackarn.
    Fiskoljan har vi förvarat i medicinskåpet, inte i kylskåpet. Kan detta gett han alla dessa utslag menar du? Fast han har ju haft detta mer eller mindre i över 3 år så det bör ju inte bero på det..
  • CloudBerry the 1st
    Småkottarna skrev 2009-09-19 11:38:33 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-09-19 11:35:42 följande: Tack för dina tips!Det är Eskimo Kids han äter. Han använder sällan tvål, det enda han använder är schampo på huvudet, sen tvättar vi resten med bara vatten. Menar du att rapsolja ska användas ist för mjukgörande och kortison?
    Japp

äts oljan upp tillräckligt snabbt tror du? Utslagen ser exakt ut som de jag fick.
  • CloudBerry the 1st
    Småkottarna skrev 2009-09-19 11:39:44 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-09-19 11:37:42 följande: Fiskoljan har vi förvarat i medicinskåpet, inte i kylskåpet. Kan detta gett han alla dessa utslag menar du? Fast han har ju haft detta mer eller mindre i över 3 år så det bör ju inte bero på det..
    Den måste förvaras kallt annars härsknar den på en gång och härsken fiskolja är onyttigt och ger exsem. Nu är kjag säker på att det är den.
  • Småkottarna

Men han har ju inte alltid ätit fiskoljan, eksemen har han ju haft i många år. Menar du att du tror att eksemen skulle försvinna om han åt fiskoljan på rätt sätt och smordes med rapsolja?

Du får ursäkta mig, jag menar inte att låta dum. Det låter bara så otroligt eftersom inte starka mediciner tar bort eksemen, skulle fiskolja och rapsolja göra det är det ju otroligt!

• annakohler
    Småkottarna skrev 2009-09-19 11:39:44 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-09-19 11:37:42 följande:
    Fiskoljan har vi förvarat i medicinskåpet, inte i kylskåpet. Kan detta gett han alla dessa utslag menar du? Fast han har ju haft detta mer eller mindre i över 3 år så det bör ju inte bero på det..
    hej mi 1åring har likadant atopiska eksem när vi tog bort parfym i diskmedel.tvättmedel o sköljmedel då blev allt bättre på honom...det finns oparfymerade som heter Neutral det kör vi med...testa det i 1månad o smörj varje dag...mjukgörande kan du smörja med 4ggr per dag det sa dem till mig....det är nog det han reagerar på....
Svar på tråden Snälla, hjälp mig hjälpa min son med eksem