• Pyff

Snälla snabbt svar om att köpa hus/besikta hus!!!

Vi har hittat vårt drömhus och vårt bud har blivit accepterat!! Är naturligtvis jätteglad, men har lite funderingar angående detta med besiktning av huset. Vi tycker det känns helt onödigt eftersom det är helrenoverat. Är det nå¨n som vet vad det egentligen skyddar emot, ingen kan ge mig ett vettigt svar!! Om vi nu inte besiktigar huset och vi skulle upptäcka nåt fel efter ett par år, täcker inte vår villaförsäkring det isåfall???

• Svar på tråden Snälla snabbt svar om att köpa hus/besikta hus!!!
  • Anderssonskan

Ni skall defenetivt besikta det av en autoriserad besiktningsman!
    Ger bla skydd mot dolda fel!

Fråga om badrummen är gjorda av en fackman, är dom inte det fråga om ett intyg från den som gjort badrummet, och ring ditt försäkringsbolag och fråga om deras syn på badrummet om dom är beredda på att betala ut för en ev. fuktskade.
    Försäkringsbolagen är mycket restrektiva nu för den sk. Timelleffekten!

Hyr in en elektriker som går igenom elen, dom brukar ta ngr, hundra i timmen.

En vvsare som kollar ledningar, och som kan påpeka fel o brister.

Allt detta kan göra att ni kan få ner priset ytterligare i fall de upptäcker något, ett nyrenoverat hus garanterar absolut INGENTING!!!!!!

Lycka till och grattis!

Eva

• petrusjka

Kolla på www.konsumentverket.se där finns säkert några bra tips, ett helrenoverat hus låter nästan värre än ett "vanligt" hus, här kan ha uppstått många tillfällen att bygga över fel och bygga in fukt och annat läskigt.

Besikta! Kolla på www.bygging.se efter besiktningsmän i din trakt.

Hoppas ni får huset och att deet är felfritt!!!

• Bubblan81

Jag skulle iaf låta göra en besiktning!
    Vi hittade ett hus som var nyrenoverat, iaf enl ägaren! Men kan ju göra en otroligt lång historia kort o säga att vi inte köpte det eftersom det dök upp både det ena och det andra! Men vi är ändå gladda att vi betalade dessa 6000 kr ist för att få riva ett hus som skulle ha kostat oss 895´

Vet inte hur olika försäkringar etc funkar ( borde ha koll men la allt på hyllan eftersom det inte blev nått hus), men ring en besiktningsman o fråga!

Nån annan som vet....

• Jossebell

Jag gjorde en besiktning första gången jag köpte hus. Andra gången inte. Detta för att jag anser att en sund näsa och lite nyfikenhet + att man gärna tar med någon lite objektiv är bättre än en besiktningsman som ändå skriver ifrån sig allt ansvar. Man måste givetvis avgöra själv men i denna stad så fanns det endast en besiktningsman och han var kanske inte så bra i sitt yrke. (han har slutat nu efter flera stämningar bla)

• Poena

Du har såkallad undersökningsplikt som köpare. Om du inte gör det så kan du sedan inte påpeka fel (undantaget dolda) som du hittar. Denna undersökning kan du göra själv, men det är bättre att anlita en besiktningsman eftersom de vet vad de ska leta efter och vart det ofta är problem i hus. Tror också att de flesta har en försäkring, så ifall de skulle missa ett fel kan ni få ersättning från dem.

Det är nog ganska vettigt att lägga lite pengar på det.

• HaltaLotta

Lägg absolut pengar på en besiktning av huset! Annars har du inget på din sida om nåt skulle vara fel sedan! Anlita en OBEROENDE besiktningsman, alltså ingen som mäklaren eller säljaren har att erbjuda........ tyvärr är det så att de ofta är partiska!

Lycka till med husköpet!

• åsis

Vi har just köpt hus och håller på att sälja vårt. Bara för att huset är nyrennoverat säger inte det att den som gjort det kan sina saker. Min man är snickare och pappa elektriker och de gick noggrannt igenom vårt nya hus, samt att vi vet hur detta huset är. Mitt råd är att ni låter besiktiga huset om ni inte kan dessa saker själva. Vad som helst kan dyka upp (även om fackmän gjort renoveringen, fast de har försäkringar mot fel) och ni kan tjäna på det i längden.

• Teskedsmamman

Om ni känner någon som är byggnadsingenjör duger det lika fint! Skulle han/hon hitta något som verkar mysko kan ni plocka dit en besiktiningman så ni får det på papper...

Man kan även ta dit anticimex för att göra en riskanalys av huset.

• citronella

Ni ska absolut besiktiga huset! Att köpa hus är för de allra flesta den största investering man nånsin gör och i det perspektivet är kostnaden ör besiktningen pytteliten. Det kan dessutom vara så att besiktningen kan innebära att ni hittar (små-) fel som inte gör att ni ångrar er om huset men som kan innebära att ni kan pruta på priset.

• Pyff

Vi ska dit idag och titta en sista gång innan vi bestämmer hur vi ska göra med besiktningen. Min pappa, som är hantverkare, och själv renoverat ett hus från samma tidsperiod, och min sambos kompis som är snickare ska följa med. Vi har lånat en fuktmätare som min pappa kan använda. Tycker att de borde kunna avgöra det här lika bra som en besiktningsman, eller?!

• Isanna

Som många andra sagt tidigare: Anlita en besiktningsman! OM ni skulle missa ett fel så är det ert fel, om besiktningsmannen missar ett fel som han borde ha upptäckt så står han för det. Väl använda pengar! Besiktningsmannen ger även massor med tips på vad som kan behöva åtgärdas.

Anna

• Pojkmamma

Snåla inte på dom pengarna! Anlita en besiktningsman. Dom klättrar upp på taket och kollar i varenda garderob, överallt.

Svar på tråden Snälla snabbt svar om att köpa hus/besikta hus!!!