• Supermummy

Hur länge är du förkyld och när är det OK att stanna hemma pga sjukdom?

Fråga 1:

Min erfarenhet är att vi arbetskamrater ser lite olika på det här med sjukdom. Vissa stannar hemma när näsan rinner medans andra dyker upp med feber och hosta på arbetet.

Vilket är egentligen ok? Det kan irritera mig när vissa ska vara så himla duktiga och gå till arbetet när de borde varit hemma. Dessutom kan de ju smitta oss andra.

Fråga 2:

Hur länge varar din förkylning? Får du ofta feber?

• Svar på tråden Hur länge är du förkyld och när är det OK att stanna hemma pga sjukdom?
  • Älskarlivet

1:
    Jag är nästan aldirg sjuk så om jag någon gång blir det stananr jag nog hemma. Ta förkyldning som exempel.... Stannar bara hemma 1-2 dagar när näsan rinner som värst. Sen går jag tillbaka till jobb för förkyldning sitter ju kvar några dagar....

2:
    Olika.... Sitter väl i en vecka. Får aldrig feber.

ps. vissa på jobb stananr hemma bara för att dom har en fis på tvären så det är väldigt olika (jobbar med personalfrågor )

• crabban

Kan ibland störa mig på människor som är sjuka och kommer till skola/jobb i alla fall. Speciellt om de visar att de är det för att få medkänsla för att de är så dåliga.. då tycker jag att det är bättre för alla att den som är sjuk stannar hemma. Det är ju inte så speciellt snällt att gå och smitta ner andra. Lite småförkyld är väl ingen fara om man är, men om pappersnäsdukarna är ens bästa vän så kanske man ska stanna hemma och vila ett par dagar.

• Jennie Brunflo

Jag kan också bli irriterad när det kommer sjuka människor till jobbet. Jag jobbar dessutom på dagis så det blir en evig rundgång när någon smittas ner.
    Håll er hemma och ni är sjuka!!!

Förkylning brukar nog hålla i sig en vecka. Om jag är så pass förkyld att jag måste stanna hemma.
    Snuvig kan jag vara i månader.

• CB72

Att man snorar lite kan man jobba med... MEN om man har feber, snorar å hosta,,, VAR HEMMA...

• Maggis

Nej, är jag så sjuk är jag allt hemma! Kan verkligen inte stå och snora och hosta över mina patienter och vill inte smitta mina arbetskamrater. Så nej, det tycker inte jag är okej.

Jag brukar bli förfärligt sjuk när jag blir förkyld och det värsta brukar hålla i sig i ca 3 dagar. Sedan är det mest efterslängar med tjock snuva och möjligen lite hosta men då anser jag mig vara frisk nog att arbeta.

• Supermummy

Samma här Maggis. Jag blir sjuk ca en gång om året men då blir jag dundersjuk!!! (Som nu)

• Tuzza

Jag har vatt förkyld i ett par veckor nu och jobbar på förskola...Det finns ju inte en chans i världen att man kan stanna hemma jämt när mna e förkyld....Hos oss går det verkligen runt nu och jag skulle kunna vara hemma i en månad om jag skulle vara helt frisk. E lite snuvig nu bara..Har man halsont och feber ska mna dock vara hemma...minst en dag hemma feberfri också..Tycker jag.

• Miss Cee

Beror ju också en del på var och med vad man jobbar.

När jag jobbade i kök så är det ju knappast läge att vara förkyld och natera mat till en massa folk. Däremot så kunde man då på vissa ställen stå i disken istället, och alltså byta lite arbetsuppgifter de dagarna, så det fungerade ju.

Sen om det är något viktigt som ska hända den dagen, som jag vet att det blir svårt att fixa utan mig så går jag om jag orkar. Om min närvaro inte är livsviktig så är det bättre att stanna hemma och inte smitta andra.

En mindre förkylning, och ett "Gott allmäntillstånd" (känner man ju bäst själv) så kan man absolut gå till jobbet.

En förkylning, där man är helt slut, nyser hysteriskt och kanske (men inte nödvändigtvis) har feber så stannar man hemma.

Folk brukar gnälla på dem som sjukskriver sig i onödan, men tänk om alla "hjältar" bara kunde ge F*n i att gå till jobbet när de är sjuka, och smitta oss andra!!

Svar på tråden Hur länge är du förkyld och när är det OK att stanna hemma pga sjukdom?