• appelsinen

Hjärnskakning??

Fy.. jag måste bara skriva av mig så kanske jag kan bli lite lugnare.

Jag och handlade på ICA idag och min son (4 år) sitter på kanten av vagnen.. jag säger till honom flera gånger att sätta sig nere i vagnen men sedan svänger jag med vagnen och han tappar taget och faller rakt ned i stengolvet med huvudet före.. och det smäller till ordentligt.. hans huvud nästan studsar.. och jag hinner tänka att nu dör han!!

Han svimmade inte men skrek såklart och grät- i kanske 5 minuter. Sedan såg han väl att jag blev rädd också. Inget blod. Vi köpte lite godis och åkte hem.
    Han var som vanligt när vi kom hem och sade att han inte hade ont (men jag vet också att han kan vara lite dålig på att berätta sådant.. för han vill absolut inte åka till doktorn).. så jag har tjatat lite på honom och då säger han att det gör lite ont.

Men, herregud.. det måste ju göra jätteont.. Detta hände vid 18.00 och nu sover han. Han åt middag när vi kom hem och var som vanligt.

Har ringt sjukvårdsupplysningen också och han har ju inga konstiga symtom som de nämnde (ont, illamående, näsblod mm.)- inte vad han säger i alla fall.
    Vet inte om han skulle berätta om han mådde illa.. han är en tuffing och gnäller aldrig när han har ont.

Jag kan bara inte släppa det.. tänk om det blöder inuti huvudet (ja- jag är en orolig person). Kan jag släppa det??? Vad tror ni?

• Svar på tråden Hjärnskakning??
  • pigglet

Svårt att veta. De ville inte att ni skulle väcka honom under natten?

• Parenthood

Jag skulle definitivt åka till en läkare som kan kolla om det blivit en hjärnskakning. Om man får en sådan och inte behandlar den kan det bli riktigt obehagligt. En god vän till mig fick en hjärnskakning och väntade med att gå till läkaren ett par dagar, hon kräktes inte eller så. Hon blev beordrad sängliggning, hon fick inte läsa böcker, inte titta på TV, inte göra någonting i princip, i flera månader, det tog nästan ett halvår innan hon var helt återställd, just pga att hon inte gjorde rätt i princip direkt efter smällen.

Jag vill inte skrämma upp dig, men se till att gå till läkaren och gör en kontroll.

• blå fisk

När vår dotter slog huvudet sa de att det viktigaste är att barnet är vid medvetande och därför ska man kolla barnet när det sover varje kvart tills det har gått sex timmar från man slog sig. Man måste inte väcka barnet helt, men man ska störa barnet genom att t.ex. krafsa under fotsulan så att barnet reagerar, då är barnet inte medvetslös. Så jag tycker absolut att ni ska kolla honom ofta fram till midnatt. Om ni nu väljer att inte åka hem.

• Syster C

Hej där!
    Jobbat mycket med barn med hjärnskakning och mitt råd är:

Väck honom varje timme inatt fram till kanske 03, sen varannan. Är han lättväckt/ som vanligt är dte helt ok att låta honom somna om. Några ggr tycker jag du ska se till att han pratar med dig och svarar på t.ex vad han heter, hur gammal han är eller vad storasyster heter . Detta är vad man mest troligen skulle göra om ni åkte in akut. Man gör sällan s.k CT-skalle på barn under 9 år eftersom det kan påverka dom negativt, så har barnen inga andra symtom än t.ex huvudvärk och/eller kräkningar så brukar man bara kontrollera deras medvetandenivå.

Vid minsta oro att något inte är som det brukar med honom: Ring sjukvårdupplysningen och/eller åk in.
    Vill han sova mycket under morgondagen eller om han börjar kräkas : sök.

Det är mycket mycket vanligt med hjärnskakningar och mycket mycket ovanligt med en blödning i skallen pga fall.
    LYCKA TILL!!

• appelsinen

Jo- nu skrämmer du upp mig ordentligt såklart. Jag kan ju inte väcka honom nu och åka till läkaren.. fråga är vad de kommer att göra i så.. kolla på honom och fråga (samma frågor som på sjukvårdsupplysningen) om han betett sig konstigt, mått illa osv. Fy vad jobbigt! Din kompis- svimmade hon, hade hon inte ordentligt ont då?

• appelsinen

Oj, fler hann skriva. Tack! Jag menade att Parenthood skrämde upp mig- men jag förstår självklart att det skulle kunna vara allvarligt.

Ja, skall väcka honom och reta som ni säger! Tack för tipset!

• pigglet

För det allra, allra mesta går det ju bra! 2-åringen ramlade baklänges när han klättrade på våningssängen i våras, dunsen ner i "betonggolvet" kändes ut i köket!! Men han fick ingen hjärnskakning (vad jag märkte i alla fall...)

Hoppas ni får en "lugn" natt!!

• appelsinen

Försökte väcka honom nu men han sover jättetungt- vände på sig.. menar ni att jag skall väcka honom en gång i timmen så han vaknar och tittar på mig eller räcker det att han liksom sträcker på sig och vänder sig? Dumma frågor kanske?

• Syster C

Vaknar han till och vänder på sig om du t.ex bara stryker honom över håret eller pratar med honom så duger det. Behövs det mer för att han ska reagera, så tycker jag du ska väcka upp honom helt så han pratar med dig. Så gjorde vi på avdelningen.

• Parenthood
    appelsinen skrev 2009-09-19 21:32:31 följande:
    Jo- nu skrämmer du upp mig ordentligt såklart. Jag kan ju inte väcka honom nu och åka till läkaren.. fråga är vad de kommer att göra i så.. kolla på honom och fråga (samma frågor som på sjukvårdsupplysningen) om han betett sig konstigt, mått illa osv. Fy vad jobbigt! Din kompis- svimmade hon, hade hon inte ordentligt ont då?
    Min kompis slog i huvudet på morgonen, och kappseglade sedan hela dagen, med huvudvärk. Ingen kräkning. Det viktiga var vila och att inte anstränga sig alls, vila vila vila, så gör som de andra säger låt honom sova och kolla att han är ok med jämna mellanrum, har han fortfarande huvudvärk imorrn bitti så hade i alla fall jag åkt till en läkare.
Svar på tråden Hjärnskakning??