• Bonanza

Vad kan man tänkas få för en förlovningsring?

Jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera frågan. I alla fall; jag håller på att leta vigselring nu, och funderar på ifall man skulle byta in någon gammal ring för att få ner priset. Min mamma har sagt att vi kan få hennes och pappas gamla ringar att byta in (vanliga guldringar, mediumklass kanske) och så funderar vi på att byta in sambons förlovningsring (kostade nog 1700 som ny). Hur mycket kan man tänkas få för dessa? De är i 18 k. Är det ens värt det?

Sambons ring ska vi byta in då han vill ha en vigselring, men inte två ringar.

Någon som har erfarenhet av detta? Oh, just ja. Jag frågar helst inte på Bröllopstorget för där får man ju knappt några svar. Inte som här iaf.

• Svar på tråden Vad kan man tänkas få för en förlovningsring?
  • ÄngelBängel

Det spelar ingen som helst roll hur mycket du betalade för ringen när du köpte den. Det enda som är intressant är hur mycket ringarna väger. Ta med ringarna till den guldsmed som du funderar att köpa ringen från och hör om de kan ta de andra ringarna som delbetalning. Jag har ingen aning om hur stor du tycker att en normalring är men nog tror jag att det lönar sig om ringarna inte har något affektionsvärde för er.

• mliten

När jag sålde av min gamla ring som var 18 k fick jag 140 spänn (haha) för den-och den var ändå rätt tjock.

• milimina

vi bytte inte in utan smälte ner och gjorde om makens morföräldrars förlovningsringar plus lite skrotguld. att bara sälja tillbaka guldet ger inte så mycket utan passa på att använda det och designa era egna ringar istället

Svar på tråden Vad kan man tänkas få för en förlovningsring?