• AngelEye

Hur göra kladdkakan KLADDIG?

Min kladdkaka blir aldrig kladdig. Skittråkigt!
    Det blir som en torr chokladsockerkaka istället.

Vad ska jag göra för att få en sån där riktigt kladdig konditorikaka? :)

• Svar på tråden Hur göra kladdkakan KLADDIG?
  • ashera

Ta ut den tidigare ur ugnen är mitt tips. Jag har alltid gjort samma kladdkaka, och med vår gamla ung blev den aldrig direkt kladdig. Nu har vi en ny ugn, och när jag kör med exakt samma temperatur måste jag ha kakan inne 5 min längre än förut och ändå är den jättekladdig när jag tar ut den.

• AngelEye

himmelsflickan: ajdå, saknar farinsocker här hemma tyvärr :/

• AngelEye

mejmej: haha, ja den är ju faktiskt perfekt! Lite sent nu bara, blev akutsugen ;P

• ashera

Märke att jag visst säger emot mig själv Det jag menar är att det verkar som att ugnar funkar olika, men det förstod du ju

• Det ljuva livet

Jag gör 2½ satser av smeten. Blandar alla torra ingedienser först och rör sen ner smält smör och ägg. (OBS glöm inte saltet)

Sen bakar jag i 16minuter i mitten av ugnen, är den inte klar då ökar jag med tre minuter i taget tills kakan fått en fin yta, den ska fortfarande dallra när jag vippar formen. Allra godast blir kakan om den får stå till dagen efter, gärna på bänken utan plastfolie på sig. I nödfall kan jag kyla den i frysen för att den ska kunna ätas snabbt.

• Ami755

smält lite blockchoklad o ha i smeten-brukar göra det både i kladdkaka o chokladmuffinsen, blir bra.men som sagts innan-ta ut den lite innan-den fortsätter bakas en stund efter den kommer ut oxå

• Little Ms Chatterbox
    Det ljuva livet skrev 2009-09-19 22:37:15 följande:
    Jag gör 2½ satser av smeten. Blandar alla torra ingedienser först och rör sen ner smält smör och ägg. (OBS glöm inte saltet) Sen bakar jag i 16minuter i mitten av ugnen, är den inte klar då ökar jag med tre minuter i taget tills kakan fått en fin yta, den ska fortfarande dallra när jag vippar formen. Allra godast blir kakan om den får stå till dagen efter, gärna på bänken utan plastfolie på sig. I nödfall kan jag kyla den i frysen för att den ska kunna ätas snabbt.
    Det där med att den är godare nästa dag har jag också märkt. Fast jag brukar vira in den i smörpapper och sen lägger den i en plastpåse.
Svar på tråden Hur göra kladdkakan KLADDIG?