• spratteldockan

handla på ebay?

Hej!

Finns det nån här som har erfarenhet av att handla på ebay?
    Tradera är ju bra men utbudet är ju större på ebay. Sitter och dreglar över en massa billiga märkesprylar på ebay just nu.
    Ok, jag förstår att det är stor fejkvarning, men många foton är väldigt detaljerade så då kan man kan man ju syna grejorna lite närmare i sömmarna. Dock med risk för att bli lurad ändå förstås, det är kanske nån som har erfarenhet och tips att dela med sig av?
    Vissa märken ska visst vara ovanligt dyra i Sverige så då känns det ju motiverat att handla från utlandet.

Sen ska man man tydligen betala med nåt som kallas paypal. Funkar det bra? Det verkar som att man ger ebay rätt att dra pengar från ens konto, och så får man hoppas på det bästa. Drar de för mycket kan man bara skicka mail. Informationen jag hittade om paypal var lite knapphändig. Är det nån som vet mer om det och om det funkar bra?

global.ebay.com
    www.ebay.com

• Svar på tråden handla på ebay?
  • spratteldockan

Tack för alla svar!

Jag är något av en otillfredsställd väsk- och skofetischist och nu har ju dollarn sjunkit också
    Synd bara att frakten kan bli så dyr. Det är klart, räknar man kilometrar är det billigt jämfört med att skicka inrikes med posten, men så tänker man ju inte riktigt.

Vad gäller valutan så räknar global.ebay.com automatiskt om den till svenska kronor. Samma sak med frakten, så man får en bra överblick över totalpriset. Men sen kanske utbudet är större på ebay.com? Har inte hunnit jämföra.

Det finns en del trådar angående paypal på traderas hemsida och det verkar som om man har en viss chans att få tillbaka sina pengar om man blivit blåst och betalat via paypal, till skillnad från de flesta annonser på tradera där man bara kan sätta in pengar på någons bankkonto.

Dock verkar det vara knepigt att få till utbetalningar till vissa banker pga att Paypal inte använder sig av IBAN-kod för internationella betalningar. Speciellt skulle detta gälla handelsbanken.
    Men jag hade ju tänkt mig att enbart köpa på ebay.

Nån som vet mer om det? Ska man skriva in sitt kreditkortsnummer på ebays hemsida och sen drar de från det?

• spratteldockan
    AURYN skrev 2009-09-27 21:13:08 följande:
    Du skriver in ditt kontonr på paypal så går du genom paypal när du betalar. Alltså skickas du vidare från ebays sida till paypal. Hmm kanske lite luddigt svar.Verkar vara försäkring genom paypal med för ett paket jag skulle få dök aldrig upp o då fick jag pengarna tillbaka. Det gillar jag
    Mitt bankkontonummer alltså? Men inte kan väl PayPal dra direkt från mitt konto? Jag ringde min internetbank (SEB) och frågade men de har inget samarbete med PayPal och visste inte hur det fungerar.
    Berätta gärna lite utförligare hur det funkar. Det låter i alla fall bra om man slipper ange sitt kreditkortsnummer tycker jag. Man vill ju gärna godkänna varje transaktion hos sin bank.

Ja, bra att man har en viss garanti vad gäller leveransen.
  • spratteldockan

Tack för tipsen! Nu har jag lagt upp mig som användare på paypal. Det var lite konstigt för de frågade inte om land, men jag antar att om man har valt svenska så förutsätter de att man bor i Sverige..

Man kan tydligen välja mellan att föra över pengar från sin bank till sitt paypal-konto eller ange kreditkortsnummer så nu sitter jag och funderar lite över det. Men jag tror att det blir smidigast med kreditkort.

Svar på tråden handla på ebay?