• AURYN

handla på ebay?

ebay är helt suveränt verkligen. Handlar en hel del där, särskilt sånt som inte går att få tag på i sverige till vettiga priser tex bhar. Paypal är dessutom supersmidig att använda. Mkt smidigare än att ta det genom internetbanken el payson.

• AURYN

Det borde stå vilken valuta det är innan priset. Ebay finns på så många språk. Så kolla vad det står för tecken innan priset. Annars kan du ju se om det är worldwide, europe, usa du kikar på..

• AURYN

Du skriver in ditt kontonr på paypal så går du genom paypal när du betalar. Alltså skickas du vidare från ebays sida till paypal. Hmm kanske lite luddigt svar.

Verkar vara försäkring genom paypal med för ett paket jag skulle få dök aldrig upp o då fick jag pengarna tillbaka. Det gillar jag

• AURYN
    spratteldockan skrev 2009-09-28 09:00:07 följande:
    Mitt bankkontonummer alltså? Men inte kan väl PayPal dra direkt från mitt konto? Jag ringde min internetbank (SEB) och frågade men de har inget samarbete med PayPal och visste inte hur det fungerar. Berätta gärna lite utförligare hur det funkar. Det låter i alla fall bra om man slipper ange sitt kreditkortsnummer tycker jag. Man vill ju gärna godkänna varje transaktion hos sin bank.Ja, bra att man har en viss garanti vad gäller leveransen.
    Ursäkta jag menade givetvis kortnr!! Du skriver in ditt kortnr, uppgifter om det som datum o namn samt 3 siffor som står på baksidan. Sen bekräftar du köp genom paypal o då dras det. Paypal omvandlar även valutan så du enklare håller koll på exakt hur mkt du betalar. Har använt mig av paypal både hos internetbutiker o att betala varor från ebay.

marre 84 skrev 2009-09-28 11:24:30 följande:
    Hur mycket har ni betalat för frakten för era varor? är det inte billigare att köpa på Tradera?
    Jag har betalat som mest 8 pund i frakt för ett par skateskor till sambon. De väger ju en del. Men när jag har sålt skor på tradera har frakten gått på 60kr. MEN för det mesta så går frakten (då jag köpt kläder) från USA, England etc på mkt mindre än vad det kostar här inrikes.
  • AURYN
    vackrastarflow skrev 2009-09-28 19:32:45 följande:
    Visst är det konstigt att det är billigare att skicka från tex USA eller UK än inrikes i Sverige? Sverige måste ha världens dyraste porto
    Ja det är märkligt. Har hänt att man har fått en chock när expediten har tagit fel på paket o kuvert när man ska skicka. Tur att man iaf kan skicka nästan vad som helst som kuvert iaf.
  • AURYN
    Hopplahoppla skrev 2009-09-28 20:40:42 följande:
    Håller med AURYN och vackrastarflow, portot är ofta billigare från UK/USA än inrikes. Det där med 1000 kr i porto låter konstigt, men det är ju som sagt upp till säljaren. Var det en brudklänning eller nåt annat som kräver extra försiktig hantering? ...och så måste jag säga att Global-ebaysidan är sjukt mycket sämre (i användarvänlighet) än UK/US-sidorna. Eller är det bara för att jag har vant mig, kanske? Man kan få fram vilka som skickar till Sverige, och oftast fraktkostnaden. genom att gå in under Advanced search. Föredrar verkligen ebay framför Tradera. Och paypal framför att sätta in pengar på nåns konto. Å, jag måste nog in och buda lite nu känner jag
    Håller med om att US/UK sidorna är bättre. Använder UK o klickar i att jag söker worldwide. Står inte ut med global haha
Svar på tråden handla på ebay?