• Bebita 2k7

VAB på helg!!!

Jag är hemma och vabar i dag söndag och vet att man kan få ut tf föräldrapenning, men behöver F-kassan ett intyg även då det är helg eller litar de på att man varit hemma med barnet?

• Svar på tråden VAB på helg!!!
  • CeeJay

Nej det behövs inget intyg om barnet inte skulle ha gått på dagis. Däremot ska du uppge vem som skulle ha vårdat barnet om han/hon varit frisk när du jobbar. (Och varför den personen inte kunde vårda barnet). Du kan bara få tfp för dagar du normalt sett skulle ha arbetat och du ska även få avdrag på lönen för den dagen.

• Bebita 2k7
    CeeJay skrev 2009-09-20 09:01:26 följande:
    Nej det behövs inget intyg om barnet inte skulle ha gått på dagis. Däremot ska du uppge vem som skulle ha vårdat barnet om han/hon varit frisk när du jobbar. (Och varför den personen inte kunde vårda barnet). Du kan bara få tfp för dagar du normalt sett skulle ha arbetat och du ska även få avdrag på lönen för den dagen.
    Ja jag jobbar helg, pappan jobbar också idag och vi kunde inte ordna barnvakt.
    Men då ansöker man som vanligt då hos f-kassan?
  • cloudberry79
    Bebita 2k7 skrev 2009-09-20 12:49:17 följande:
    Ja jag jobbar helg, pappan jobbar också idag och vi kunde inte ordna barnvakt. Men då ansöker man som vanligt då hos f-kassan?
    Ja, men du måste uppge vem som skulle haft barnet om det inte hade varit sjukt!
    If you love me - please don't feed me!
  • Carisma95
    Ja jag jobbar helg, pappan jobbar också idag och vi kunde inte ordna barnvakt. Men då ansöker man som vanligt då hos f-kassan?
    Så barnet har inte varit sjukt? Tror FK inte godtar VAB bara för att man inte kan få barnvakt..
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • CeeJay
    Carisma95 skrev 2009-09-20 14:21:47 följande:
    Så barnet har inte varit sjukt? Tror FK inte godtar VAB bara för att man inte kan få barnvakt..
    Nej, precis! Får att få tfp krävs naturligtvis att barnet eller ordinarie vårdare är sjuk. (och att man skulle ha arbetat).
  • Billabong
    Ja jag jobbar helg, pappan jobbar också idag och vi kunde inte ordna barnvakt.Men då ansöker man som vanligt då hos f-kassan?
    Det är inte skäl för att få tillfällig föräldrapenning...
    Har ni inte ordnat tillsyn av barnet när ni båda skulle jobbat får ni helt sonika ta ut en semesterdag (OM din arbetsgivare går med på det) eller vara lediga utan lön OCH utan ersättning från Försäkringskassan.
    Och glöm inte kontakta din arbetsgivare och ta tillbaka din anmälan om VAB idag!  Pinsamt, men inget att göra ngt åt...
  • Bebita 2k7
    Billabong skrev 2009-09-20 16:40:04 följande:
    Det är inte skäl för att få tillfällig föräldrapenning... Har ni inte ordnat tillsyn av barnet när ni båda skulle jobbat får ni helt sonika ta ut en semesterdag (OM din arbetsgivare går med på det) eller vara lediga utan lön OCH utan ersättning från Försäkringskassan. Och glöm inte kontakta din arbetsgivare och ta tillbaka din anmälan om VAB idag!  Pinsamt, men inget att göra ngt åt...
    Ursäkta mig men sa jag att inte min dotter var sjuk? Jag sa att vi inte kunde ordna barnvakt idag då båda jobbar. Vet väl att min inte vabar pga man inte har barnvakt, är inte helt dum i huvet!!!
  • Billabong
    Bebita 2k7 skrev 2009-09-21 17:52:35 följande:
    Ursäkta mig men sa jag att inte min dotter var sjuk? Jag sa att vi inte kunde ordna barnvakt idag då båda jobbar. Vet väl att min inte vabar pga man inte har barnvakt, är inte helt dum i huvet!!!
    Nu var det knappast så att bara jag uppfattade dig så...
    Du skrev att ni nte kunde "ordna barnvakt". Jag läste väl in för mkt i det uttrycket och förstod inte varför den som skulle tagit hand om ert friska barn inte kunde ta hand om det lika väl om det var sjukt. SJÄLVKLART kan det bero på vilken sjukdom det handlar om eller hur hon känner för barnvakten.

Men förlåt då eftersom du verkar ha tagit så illa vid dig.
  • Carisma95
    Bebita 2k7 skrev 2009-09-21 17:52:35 följande:
    Varför reagerar du så...?
    Alla tolkade (tyvärr) dig likadant och uppenbarligen fel. Kan du inte bara påpeka det på ett trevligt sätt?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden VAB på helg!!!