bälteskudde för 3 åring som väger 15 kg?
det står i annonser att det finns bälteskudde för barn som väger 15-36 kg, 4 år står det.
men om min 3 åring väger 15 kg får han ha bälteskudde så?
det står i annonser att det finns bälteskudde för barn som väger 15-36 kg, 4 år står det.
men om min 3 åring väger 15 kg får han ha bälteskudde så?
De rek att barn under 4 år ionte ska åka framåtvänt då deras nackar inte klarar av att "möta" en kollision . Livsfarligt!
men det står på en sida, att barn från 3 år får lov att åka framåtvänt, även om det är rekommenderat från 4 år.
och att bältesstol får användas från 3 år, om barnet väger 15 kg, men att om barnet somnat så sitter inte barnet så bra med bältet, därför rekommenderas den från 5 år.
Ja det finns TYVÄRR ingen lag som säger att barn som är 3 år inte FÅR åka framåtvänt. Det är rek från NTF, läkare mfl. Det spelar liksom ingen roll om de har vikten inne, deras nackar har ändå inte blivit starka nog i den ålderna
.
www.familjeliv.se/Forum-3-101/m46559557.html
I denna tråd finns det även massa viktig information samt en skrämmande film som visar skillnaden mellan att åka framåt eller bakåt för små barn.
Finns ju faktiskt FLERA modeller av barnstolar.
Min son är 3½ och LÅNG, men han klagar inte när han sitter bakåtvänd, och han har böjda ben.
Jag tänker inte vända honom på ett bra tag.
Hellre låter jag mina barn åka säkert än att utsätta dom för onödiga risker.
Tyvärr så finns ingen lag men det finns ju ingen anledning att vända en 3 åring
Alla barn bör åka bakåtvänt i bilen tills minst 4 års ålder eller 15 kg, vilket innebär att om man har en 3-åring som väger 15 kg, ska man inte vända framåt och om du har en 5 åring som väger 14 kg, så ska du inte heller vänta framåt. Alltså ska barnet både uppnå 4 års ålder och minst 15 kg.
Barnets nacke är inte tillräckligt stark för att klara av en krock.
Viktmässigt uppnår han ju klassen som framåtvänd, men inte åldersmässigt, så nej inte bälteskudde till honom, även om själva bälteskudden är godtjänd för honom egentligen.
Någon lag finns det inte om bakåtvänt åkande tills 4 år, men däremot finns det en lag som säger att barnet ska sitta i en godkänd skyddsanordning.
Har sonen i en britax hi-way, nu är han bara 10 månader, förmodligen kommer han bli lång och han kommer säkert sitta en aning trångt med benen vid 4 års ålder, men han kommer få sitta bakåtvänt tills han är gärna 5 år om han då inte vuxit ur bilbarnstolen på längd eller vikt (förmodligen kommer vi byta till en two way till honom sen när han någongång i framtiden får syskon och syskonet ta över hans hi-way). Two way och multitech har absolut högst ryggar av de bakåtvända stolarna på marknaden, men vad jag förstått det som så kan two way användas snäppet längre än multitech, tack vare att multitech har nackstödet som gör att axlnarna förmodligen går i före en two way är urvuxen. Dock har two way inte lika bra sidokrockskydd som multi tech, samt att two way är billigare i inköp.
Nej, han ska inte sitta på en bälteskudde eller bältesstol. Han ska inte sitta framåtvänd alls.
15kg är en minimigräns, 3år är en riktlinje. En riktigt kass sådan. De flesta bilbarnstolar är godkända till 25kg bakåtvänt, vilket betyder att barn kan åka bakåtvänt länge. Ju längre, ju bättre. Minst till 4års ålder, gärna längre. Bakåtvänt är 5x säkrare.
www.ntf.se/halland/default.asp
www.ntf.se/konsument/barnibil/default31003.asp
Kolla på krockfilmer och läs på lite om varför barn ska åka bakåtvänt så komemr du inte vilja sätta honom framåtvänd!
Barn ska åka bakåt så länge som möjligt! Tills den bakåtvända stolen är urvuxen! Sen bör du köpa en bra bältesstol! annnans länkar är jättebra, läs!
tack för att råd och tips.
som ni säger så verkar det ju vara bäst att sitta bakåtvänt i den stol han har.
Och det går inte att byta till bälteskudde eller bältesstol då vår son är för kort såg jag, han ska vara minst 96 cm lång och inte få bilbältet så nära halsen.
ja det är ju bra.
ska byta till större bil sen så att han kan fortsätta med det.
ska ju ha en bebis 4 februari.