Sonen gillar inte att doppa huvudet i vatten
Vad du än gör så pressa honom inte! Öva däremot i badkaret genom att hälla vatten över hans huvud, bara lite åt gången max 2 dl. MEN varna innan du häller så han hinner stänga ögonen och hålla för näsan!!!
När han tycker att det är helt ok så kan du prova att han ska bubbla under vattnet med BARA munnen! Sen med både näsan och munnen. Att blåsa utåt under vattnet är bra för då slipper man få in vatten i munnen och näsan.
När han då tillslut (efter ett par underbara veckor med dagliga badkarsbad) så kan du prova att be honom doppa hela huvudet och blåsa utåt. Ha en handduk redo så han på en gång kan torka av vattnet från ansiktet så han också slipper det obehaget.
Var TYDLIG med VARFÖR du gör som du gör. Gör absolut inget som eventuellt han tycker är läskigt eller som han blir skrämd utav. När han bara få lite mer vattenvana så kommer han att inte ha dessa problem längre. Dock, jag har alltid varit som fisken i vattnet men jag har aldrig gillat att dyka direkt från en kant eller brygga. Huga. Jag hoppar knappt ned i vattnet utan går i från land eller en stege. Sen gillar jag inte heller att få vattenstänk i ansiktet men det är helt ok att dyka och komma under vattnet på så vis. Din son kanske aldrig blir någon värstingsimmare men det är ju inte det som är viktigt, eller hur?