• Miss Giggle

Sjal/sele för 10+ kg bebis

Hade tänkt köpa mig en sjal/sele till lillan nu när hon blivit för tung för att ha i babybjörnen.

Tips emottages tacksamt. Skulle gärna vilja ha en som hon kan sitta framåtvänd på magen i. Har aldrig burit henne på ryggen så jag vet inte om hon gillar det.
    Men hon vägrar sitta med ansiket mot mig på magen, så mkt har vet jag!

Tack!

• Svar på tråden Sjal/sele för 10+ kg bebis
  • Ssomisara

Vi kör med Ergo, där sitter Lillan och tittar på mig, inte alltid helt poppis, men min känsla är att det handlar om vana (som så mycket annat). I början var hon ofta sur och ville titta framåt, nu verkar hon nästan alltid nöjd. I Ergon kan hon dessutom åka på min rygg om hon vill.

• Lydia07

Åk till någon affär som säljer både ergonomiska selar och sjalar, så får du se och testa vad ni tycker om.
    10 kg, då skulle jag satsa på att börja bära på ryggen, iaf när man ska bära lite längre stunder. Vävd sjal eller tex Manducasele :)

• thanisa

Det är ganska stor skillnad för barnet att sitta mot föräldern i sjal jämfört med babybjörn. Min son gick inte med att sitta mot magen i babybjörnen men i sjalen gick det bra. Han vred på huvudet och hade full sikt på vad som skedde framåt. Baby björnens huvudskydd var liksom i vägen så det blev jobbigt i den. Vill man ha barnet i sjal framåt så rekomenderar jag en buddhaknytning men det kan bli lite tungt för bäraren efter ett tag. Ryggknytning med sjal kan kräva lite träning men när man fått till det så tycker jag att det är överlägset i fråga om bekvämt för bäraren. Vilken sjal jag rekomenderar beror lite på. Det ska vara en vävd långsjal, kortsjal och ringsjal är inga bra nybörjarsjalar, de är de svåraste att få till. Märke finns det många och min personliga favorit är didymos av wellentyp. De är dock lite sträva i början och behöver ett tags bärande för att bli optimala. Att köpa begagnat tycker jag är bra speciellt om man kan hitta en välanvänd då de blir skönare ju mer de har används.

Om man inte har bärt tidigare och kanske inte känner för att lägga ner mycket pengar på något som man kanske inte kommer använda så mycket så tycker jag att amazonas carry sling är en bra nybörjarsjal eller en bebina.

Jag är ingen selmänniska även om jag har en del olika sorters selar också. Vilken sele som är bäst är lite olika från person till person. Jag är såpass kort att jag inte passar för ergon, man bör nog vara över 160 cm för att ergon ska komma till sin rätt. Den selen jag haft som jag gillat bäst är angelpack lx.

Både när det gäller sjal och selar så rekomenderar jag att du väljer en som du tycker är snygg. Gillar man inte färgerna så kommer man använda den så mycket mindre.

Svar på tråden Sjal/sele för 10+ kg bebis