• Chetti

Ni med munherpes

Har haft sedan i somras av och till sariga mungipor och sma blasor pa lappen.
    Forra veckan brot det ut pa nytt och det kliar, ar rott och besvarligt.

Hors det som herpes. Har aldrig haft det sahar forut.

Ska till lakare i veckan for att faststalla vad det ar och fa ratt hjalp.

Men ni med munherpes hur gor ni for att undvika att utbrotten kommer, finns det nagot jag kan gora.
    Vad gor ni nar ni fatt utbrott for att det ska ga over.

tacksam for tips fran er med erfarenhet.

Mitt tangentbord ar konstigt, darfor inga prickar...

• Svar på tråden Ni med munherpes
  • NorrVimpel

Ja, det låter som herpes. Var nog med hygienen, rör inte munsåren (för att förhindra smitta till andra ställen på kroppen). Jag använder munsårsplåster (men naturligtvis pussar jag inte på maken när jag har munsår, även om jag har plåster). Det finns också salva som man kan använda. Man skall ta det så fort man börjar känna av pirrningar i läppen för bäst effekt.

Citrusfrukter, choklad, sol, stress, starka ostar, förkylningar kan vara utlösande faktorer som triggar igång virusutbrotten.

Du kan aldrig bli botad från herpes utan det ligger vilande i kroppen.

Det skall finnas något starkt medel som man kan få utskrivet vilket skall hindra utbrotten, men jag vet inte hur vanligt det är att det skrivs ut.

• Mariohn

Det krävs inget starkt medel så oroa dig inte Det finns Valtrex och aciclovir som du kan få om du har mycket, och långvariga besvär! Det funkar jättebra! Att viruset ligger vilande i kroppen alltid är visserligen sant men det betyder inte att du behöver få regelbundna utbrott! Det betyder bara att du ska vara extra vaksam när immunförsvaret är lite nedsatt så att du kan börja behandla omedelbart när du känner att det är på g! Med de läkemedel som finns idag kan du leva relativt bekymmersfritt

• Zimlis

Hmm stress och plötsliga väderombyten är typiskt för att jag ska få mina jävla utbrott *hatar*

Jag använder Vectavir och Anti - jag varierar mej, för jag tycker det verkar olika från gång till gång
    Jag blandar dock inte preparaten utan ena gången V och andra A

Har även haft kraftigt utbrott och fick då tabletter och nån smörja av läkare, med tanke på att du haft det så länge så råder jag dej absolut att uppsöka läkare.

Mina utbrott brukar vara som längst en vecka

Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • NorrVimpel

Oj, jag menade inte att skrämmas. Jag har inga större problem med herpesen, får det några gånger per år oftast i vintertid. Och de brukar gå över på ca en vecka.

• Zimlis

Hmm ja jag ska nog tillägga att mitt kraftiga utbrott då jag fick tabletter berodde på att en skolsköterska hade dille på att använda hydrokortison till ALLT - hon va nog tänd på kortisonsalva. *tror faktiskt det*
    Det är bara det att kortisonsalva är nog fasen det sista man ska smörja på munherpes då det får herpesen att accelerera enormt - därför fick jag ett utbrott som inte va av denna världen och det va akuten som gällde.

Skolsköterska fick faktiskt inte vara kvar nån längre tid (som väl va)

Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Angelica77

Bad min läkare skriva ut receptbelagda tabletter för mina munsår när jag var där i ett annat ärende. Berättade bara att jag brukar få så himla fula munsår och reser mkt i jobbet mm. Inte roligt att ha munsår när man ska stå o prata med kunder på mässa kan jag säga. Man tänker inte på annat...

Kommer inte ihåg nu vad dom hette. Men det ska räcka med att behandla med dom tabletterna då. Var en stor ask med många tabletter - kostade runt en hundring.
    Läkaren sa att det inte ens är jämförbart med plåster o salvor som finns på apoteket.
    Viruset sitter i kroppen, inte bara längst ut på läppen. Låter rimligt tycker jag!!!
    Ska nästan bli spännande att se hur dom läker vid nästa utbrott.

• Chetti

Tack för alla svar!

Imorgon ringer jag vårdcentralen så får de titta på det. Känns som det bara blir värre och breder ut sig mer och mer. Det kliar, bränns och sticks över hela området. Mycket irriterat och vet inte vad jag ska sätta på för kräm, har alla möjliga krämer hemma men vill inte förvärra det med fel kräm.

Angelica77 skrev 2009-09-20 20:38:15 följande:
    Bad min läkare skriva ut receptbelagda tabletter för mina munsår när jag var där i ett annat ärende. Berättade bara att jag brukar få så himla fula munsår och reser mkt i jobbet mm. Inte roligt att ha munsår när man ska stå o prata med kunder på mässa kan jag säga. Man tänker inte på annat... Kommer inte ihåg nu vad dom hette. Men det ska räcka med att behandla med dom tabletterna då. Var en stor ask med många tabletter - kostade runt en hundring.Läkaren sa att det inte ens är jämförbart med plåster o salvor som finns på apoteket. Viruset sitter i kroppen, inte bara längst ut på läppen. Låter rimligt tycker jag!!!Ska nästan bli spännande att se hur dom läker vid nästa utbrott.
    Skulle du kunna kolla upp vad tabletterna heter? För om jag ska få sådana här utbrott vill jag också ha effektiva tabletter som hjälper.
    God jul på er!
  • Bam
    Chetti skrev 2009-09-20 22:50:21 följande:
    Tack för alla svar!Imorgon ringer jag vårdcentralen så får de titta på det. Känns som det bara blir värre och breder ut sig mer och mer. Det kliar, bränns och sticks över hela området. Mycket irriterat och vet inte vad jag ska sätta på för kräm, har alla möjliga krämer hemma men vill inte förvärra det med fel kräm. Skulle du kunna kolla upp vad tabletterna heter? För om jag ska få sådana här utbrott vill jag också ha effektiva tabletter som hjälper.
    Låter exakt som skitet jag dras med just nu. Ont som fasen, rött och irriterat.
    Kan knappt gapa.
    Har kört med Vectavir ett tag men det hjälper inte.
    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • Starkast

Köp vectavir på apoteket. Så fort du känner av första symptom så börjar du smörja. Ofta går viruset då tillbaka utan att det hinner bli så mycket.

• Gorban
    Zimlis skrev 2009-09-20 16:29:27 följande:
    Hmm ja jag ska nog tillägga att mitt kraftiga utbrott då jag fick tabletter berodde på att en skolsköterska hade dille på att använda hydrokortison till ALLT - hon va nog tänd på kortisonsalva. *tror faktiskt det*Det är bara det att kortisonsalva är nog fasen det sista man ska smörja på munherpes då det får herpesen att accelerera enormt - därför fick jag ett utbrott som inte va av denna världen och det va akuten som gällde.Skolsköterska fick faktiskt inte vara kvar nån längre tid (som väl va)
    Hade en skolsköterska för många år sedan som var likadan. Fast hon använde vaselin till allt.
  • Chetti

Ännu en gång tack för alla svar!

Jag var hos läkare idag och han såg direkt att det inte var herpes utan en hudinfektion som heter Impetigo, svinkoppor.
    Men jag har inte haft några direkta koppor utan det bröjade som sår i mungipan som spridit sig mer och mer över läpparna och runtom munnen.

Jag fick pencillin för infektionen, tabletter för klådan och en kräm att stryka på.

Bam skrev 2009-09-20 22:56:36 följande:
    Låter exakt som skitet jag dras med just nu. Ont som fasen, rött och irriterat.Kan knappt gapa. Har kört med Vectavir ett tag men det hjälper inte.
    Tror att du också bör gå till läkare då, kan ju vara samma som jag har och det är tydligen väldigt smittsamt.

Lycka till!
    God jul på er!
Svar på tråden Ni med munherpes