• myrstacken

Vad finns det för fördelar med att bo i villa?

Jag tycker var och varannan mamma och pappa köper villa efter att dem fått barn. Majoriteten av mina vänner iallafall.

Vad är det för fördelar med att bo i villa i förort? Tycker dte verkar bökigt med attt behöva åka långt till jobben varje morgon, bilköer, kostnader.

Bor man centralt så har man ju dagis, jobb och allt inom räckhåll men kanske inte så privat. Ingen egen trädgård osv....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-20 22:31
    Nu får jag riktig ångest här i tråden.
    Om vi bosätter oss i villa kommer jag nog aldrig kunna jobba med det jag egentligen vill jobba med då det är ett lågstatusyrke och då kommer vi aldrig ha råd.

Kommer vi fortsätta bo i bostadsrätt får jag dåligt samvete då det inte är bra för vårat barn med innerstadsluften, ingen tomt osv...

• Svar på tråden Vad finns det för fördelar med att bo i villa?
  • Lillismaj

Öppna dörren och släppa ut småttingarna så de kan springa runt och leka.
    Sitta ute och äta frukost. Grilla. Odla blommor och trädgårdsland. Bada i pool eller plastpool. Slippa klä på och packa väskor och vagn bara för att man vill få lite frisk luft. Grönska istället för betong.
    Listan kan göras lång.
    Har inte själv hus men vill absolut köpa ett. Ser nästan inga fördelar med att bo i lägenhet.

• wilmo

bodde i lägenhet när sonen kom, en trea på 87 kvm fem våningar upp. vi älskade vår lägenhet, och flyttade till hus när vi väntade vårt andra, då var sonen 2 1/2 år.
    jag ser stora fördelar med hus ju äldre barnen blir, våra barn älskar att vara ute och nu bor dom mer eller mindre utomhus, och kan gå ut själva på tomten.
    det hade inte varit möjligt i vår lägenhet att släppa ut dom själva.
    nackdel tycker jag är att det är svårare att få kontakt med andra barnfamiljer, alla håller sig på sin tomt.
    själv växte jag upp i lägenhet och hade alltid kompisar attvara med.
    men jag föredrar hus före lägenhet dock är det mer ogräs att rensa!

• myrstacken

Men det är ju mycket mer kostander att bo i villa eller? Som renovering, värmen osv.

Lillismaj skrev 2009-09-20 19:15:23 följande:
    Öppna dörren och släppa ut småttingarna så de kan springa runt och leka.Sitta ute och äta frukost. Grilla. Odla blommor och trädgårdsland. Bada i pool eller plastpool. Slippa klä på och packa väskor och vagn bara för att man vill få lite frisk luft. Grönska istället för betong.Listan kan göras lång. Har inte själv hus men vill absolut köpa ett. Ser nästan inga fördelar med att bo i lägenhet.
  • Molly77

behöver inte ligga långt från dagis o jobb.
    här har vi inga bilköer till jobb eller dagis.
    dagiset ligger runt hörnet typ.
    håller med "Lillismaj" om det hon skrev oxå.
    trädgården är helig :)
    men som sagt. det är inte alla som behöver ha det.
    smaken är olika.
    men hus kan ligga central oxå.
    själv vill jag inte bo mitt i smeten bland värsta trafik o avgaser, + mitt istan där bråk o skit händer som mest.
    det är lite lugnare utan för city., iallafall här.

• Lillismaj
    myrstacken skrev 2009-09-20 19:17:57 följande:
    Men det är ju mycket mer kostander att bo i villa eller? Som renovering, värmen osv.
    Ja det är det absolut. Det är därför vi inte ännu har flyttat. Inte är det gratis inte.
  • Molly77

visst kostar det. men jag känner att det är värt varje krona.
    man betalar ju till sig själv.
    hyra lägenhet är inte riktigt samma sak.
    man får ju inte riktigt göra precis vad man vill, man måste kanske ta mer hänsyn med musik o buller o annat man har för sig.
    Hör aldrig några grannar som stör på samma sätt.
    jag tycker det är mycket skönare att bo o i hus.

• myrstacken

Men en bostadsrätt då som du äger?

Molly77 skrev 2009-09-20 19:22:18 följande:
    visst kostar det. men jag känner att det är värt varje krona. man betalar ju till sig själv. hyra lägenhet är inte riktigt samma sak.man får ju inte riktigt göra precis vad man vill, man måste kanske ta mer hänsyn med musik o buller o annat man har för sig. Hör aldrig några grannar som stör på samma sätt. jag tycker det är mycket skönare att bo o i hus.
  • Molly77

jo, men jag menade de som man hyr. visst, bostadsrätt är ju en annan sak. det vet jag. då gör man som man vill.

• gamlingen

Med eget hus tar du på dig ett stort ansvar. Det är ju massor av pengar som du förvaltar. Huset måste skötas, det är liksom aldrig färdigt.

Men fördelarna är stora också. Barnen kan vara ute mycket och klarar sig snart i omgivningen också. De flesta villa- och radhusområden har nära till dagis och skola. Om de vuxna är öppna skapar de snabbt kontakter med grannarna, det är en fördel om de är i olika ålder.

• Miss Lau

Fördelen är att man bara kan traska rakt ut, att man slipper släpa pulkor, sandsaker och annat från källarförråd, man slipper skumpa barnvagnar upp och ner för en massa trappsteg.

Jag vill egentligen bo i lägenhet eftersom jag varken gillar trädgårdsarbete eller trista husrenoveringar (div. sånt som inte direkt syns som att byta tak, rensa hängrännor, byta fönster etc). Men med två små barn med syskonvagn och boende 1 tr upp utan hiss så längtade vi verkligen efter att bara kunna gå ut! Så det blev ett radhus och för mig är det just nu med fyra barn det optimala boendet. Vi slipper de värsta husgrejerna men har ändå fördelen med att bo "på marken" med eget uteförråd och liknande. Att det dessutom är helt bilfritt och överfullt med andra barn passar oss ännu bättre

Svar på tråden Vad finns det för fördelar med att bo i villa?