• Puttra

Regler för vätska genom kontrollen på flygplatsen?

Någon som vet vad som gäller med vätska när man ska igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen? Hur stora behållare innehållande vätska får man ha med sig? Får man ha många små behållare? Hur gör man med barnmat & dryck - om man vill ha osötat som inte säljs inne på flygplatsen? Får man ha tomma behållare för vätska med sig, typ nappflaskor?

• Svar på tråden Regler för vätska genom kontrollen på flygplatsen?
  • längtar och väntar

Man får ha max 100 ml flaskor, och de ska få plats i en enliters-påse har jag för mig det är.
    Hur man gör med barnmat har jag ingen aning om!

• parvati

Jag kunde ta med barnmatsburkar, tetrapack med sempers festisar och tetra välling. Inga orimliga mängder såklart. Nappflaskor och pipmugg är inga problem att ta med sig.

• Veravip

Barnmat o välling på tetra får jag ta med när jag åker inrikes iallafall. Vet inte hur det är utomlands.

• Elli47

Tomma behållare får du naturligtvis ha med dig. Barnmat brukar gå bra, dock inte hur mycket som helst kanske. De kan dock kräva att du smakar på maten. 100 ml stämmer förutom när det gäller alkogel där det är 150 ml.

• Veravip

Alkogelen tvingades jag slänga sist!! Det var för hög alkoholhalt i den så den fick man inte ta med. Detta var på Malmö Aviation inrikes. Men det finns alkogel i form av våtservietter som är toppen i handbagaget när man skall resa!

• Elli47
    Veravip skrev 2009-09-22 10:09:01 följande:
    Alkogelen tvingades jag slänga sist!! Det var för hög alkoholhalt i den så den fick man inte ta med. Detta var på Malmö Aviation inrikes. Men det finns alkogel i form av våtservietter som är toppen i handbagaget när man skall resa!
    Men när var det? Det har kommit nya regler förra veckan tror jag det var!
  • Elli47

Vi fick meddelande till jobbet från Transportstyrelsen:

"Alcogel kan inrymmas under vätskor som är tillåtna av medicinska skäl och att ni därför kan låta passagerarna medföra dessa behållare. Vi rekommenderar dock att ni testar vätskan genom att be passagerarna stryka lite på handen för att verifiera innehållet"

• Smulu

Jag åkte inrikes i helgen, vi fick utan problem ta med både välling och barnmatsburkar genom säkerhetskontrollen. Det enda som hände var att jag fick visa upp burkarna och smaka lite ur vällingflaskan.

Jag upplevde det som att det är väldigt fritt att ta med sig mat/dryck till småbarn.

• Janeth

Arbetar i säkerhetskontroll på flygplats, detta GÄLLER:

Max 100 ml per behållare.
    De ska placeras i en 1 liters plastpåse.

TÄNK på: Att tex även kaviar, tandkräm, hårgelé mfl. även räknas som vätska. OM du verkligen inte behöver ha dina vätskor i handbagaget, checka in dem.

Undantag: Barnmat i burk, Medicin i flytande form, Dryck till barn, Välling.

Alcogel = extremt brandfarligt, går under farligt gods= Får inte tas med!

• JLo

Jag fick smaka dotterns vatten o Proviva som jag hade med. Maten på burk o vällingen var inga bekymmer vid utrikesflyg. Varken ut från Sverige eller in heller.

Tur att ingen kollade att jag hade alcogel med på en liten 75 ml flaska Hade ingen aning om att det var farligt gods *oooopps*

• Puttra

Var verkligen inga problem. Jag hade med barnmatsburkar, sugrörstetra drickor (ganska många). Jag sa bara ifrån när vi passerade säkerhetskontrollen att jag hade "babyfood", sen var det bara att promenera rakt igenom.
    Enda missen jag gjorde var att ha bälte på mig på ditresan (reste själv med barn) - det måste man ta av sig.

• Lyxmamma

Jag kom hem från Turkiet i söndags och så här blev det för oss:

Till Turkiet i handbagaget:
    Vi hade fyra tetror med NAN (modersmjölkersättning) och två tetror med mellamålsdryck. Vi hade en alcogel på 150 ml och tomma nappflaskor för det stod det att om man hade vätska i dem så skulle de ta dem så vi fyllde på tömde dem innan och fyllde på dem efter kontrollen.

Från Turkiet i handbagaget:
    Samma som ovan fast denna gången tog de alcogelen. Jag protesterade högljutt och sa att man visst fick ha alcogel pga svininfluensan men de fullkomligen struntade i mig och tog den. Så våtservetter som rekommenderades ovan är att föredra när ni åker hemåt

• Lilla fii

När vi reste till västindien med vår dotter som då var 6mån, fick vi utan problem ta med oss en termos full med varmt vatten till hennes ersättning..

OT råkade även få med mig en nagelsax som de inte tog...

• Lyxmamma

Är i Thailand nu och på vägen hit fick vi ta med flera tetror med NAN, fruktpuréer och barnmatsburkar utan problem. På inrikesflyget hade jag tre nappflaskor med vatten till vällingen och förklarade precis innan kontrollen att det var till babyn och de bara nickade godkännande så inga problem där heller. Det som var problem var övervikten som vi fick betala dyrt för Men det är ett lyxproblem

• Cuthalion

Gå in på lfv:s hemsida så står det tydligt vad som gäller.

Ett stort problem vad gäller barnmat, mediciner (UTAN intyg, recept och dylikt) etc är att det egentligen ska vara okay men att det samtidigt är upp till den enskilda kontrollanten att bedöma om det är en säkerhetsrisk. Även mängden är en bedömningsfråga då man får ta med så mycket som behövs under resan och även under vistelsen om det kan vara svårt/omöjligt att få tag på på resmålet men det finns inga exakta mängder eftersom människor är olika. Ett barn kanske bara behöver två NAN medan en annan kräver en väska t.ex.

Ifall ni anser att kontrollantens bedömning är felaktig och att den vätska ni har är nödvändig och faller under de undantag som finns, be lugnt och trevligt att få tala med personens chef/gruppledare för en ytterligare bedömning. Kontrollanterna är inte ute efter att jävlas men alla har inte stenkoll på reglerna så ta med en utskrift från lfv.se som stöd om ni känner att ni har med något som är viktigt för er, faller under det tillåtna men som kanske kan orsaka problem.

Svar på tråden Regler för vätska genom kontrollen på flygplatsen?