• Mental

Rödhårig baby till icke rödhåriga föräldrar?

Har en dotter på 4 månader som har fått rödblont hår!

Nu vet jag att deras hårfärg ändras hela tiden, men hon har haft den här hårfärgen i ca 3 månader, det blir varken ljusare eller mörkare. Hennes ögon är fortfarande halvblåa men skiftar till gröna mer och mer.

Det som jag mest förundras över är att ingen i min släkt eller min sambos släkt har eller har haft rött hår! Och ingen av barnen har haft rödaktigt hår som bebis.
    Det har alltid antingen varit blont eller brunt.

Jag själv var riktigt blond när jag var barn, har lite mörkare hy och grönbruna ögon.
    Min sambo är blond, ljus hy och riktigt blåa ögon.

Vad jag nu undrar är detta temporärt eller kan det vara så att hon helt enkelt har blivit en liten rödtott? =)
    Det är hur gulligt som helst med jordgubbsblont =)

Är det någon som varit med om liknande där ert barn haft rötthår och sen fått en annan hårfärg eller fått ett barn som är rödhårig men ingen i er släkt har rött hår?

Lite krånglig mening I know =P

• Svar på tråden Rödhårig baby till icke rödhåriga föräldrar?
  • mammatalman

jag har rötthår och var en riktig liten rödtott som liten. mamma har nästan svart hår och pappabrunt. tror pappa hade mer blont som liten. Gissa om de blev förvånade när jag titta ut. Min lillsyrra har oxå rötthår. Men mamma upptäckte senare att om hon bleker sitt hår (och misslyckas) så blir hon oxå rödtott

• Solan Gundersen

Brorsan är blod och hans fru brunett, och de har också en liten tjej som föddes helt rödhårig. Hon blev senare rödblond, blond och nu tillbaka på tydligt rödblond (2,5 år nu).
    Brorsan får dock rödblont skägg om han sparar ut det, och hans fru är brunett men med en röd underton.

• Solan Gundersen

Äh, brorsan är BLOND ska det stå, inte blod

• Mental

^^

först så tänkt vi att det är nog för att hon hade mörkt hår när hon föddes och det håller på att bytas ut till blont, men det har helt enkelt stannat där.
    det ser mellanblont ut med lite rött i, men så fort solen glänser på henne så lyser hon rött...riktigt mycket! haha

intressant det här med gener alltså! hon liknar oss till utseende men inte till färg! haha

jo tack, det där med misslyckad hemmablekning känner jag väl till =P
    när man plötsligt ser ut som en missbildad kyckling och springer panikslagen till frisören för att rädda en! ^^

har en polare som är brunhårig och får rött skägg! folk frågar honom ofta om han färgar skägget =P

• happy 78

en kompis som är blond o killen är brunhårig har fått en liten rödtott(morotsrött) är nu 7 månader.
    brorsan som är brunhårig med blond tjej har en son med guld/kopparfärgat hår(så snyggt) o han är 1år o 8 månader

• Monica83

Min mamma är brunhårig och pappa svarthårig men när jag kom va jag rödhårig och är numer rödblond..
    Har inte haft någon i släkten som vart så röd som jag va..
    Men däremot blond..
    Jätte gulligt med rödhåriga barn:)
    Nu har jag och min man en rödhårig dotter på 6 månader..
    Men min man är knallröd i håret :)

• Annaluskan

Båda mina bröde fick rött hår som bäbisar och ena brodern har det ännu i vuxen ålder. Ingen i min släkt har rött i övrigt. Min mamma och pappa mörkbrunt till svart hår båda två med blå ögon...

• Mental

happy 78 skrev 2009-09-21 06:40:41 följande:

va lite du verkar sova förresten
    haha, märks det? *zombieögon*

har sjukt svårt att sova då jag är helt paranoid över plötsligspädbarnsdöd...
    ja, jag vet att det sker väldigt sällan, men kan ändå inte låta bli över att vara orolig!
    förstabarns förälder här vettu =P

mitt hår är dock nu färgat i brunt (då det blev så pass mörkblont (läs råttfärgat) att det såg mörkgrått ut) och det passar mina mörka ögon =P
    [ja jag vet, jätteviktigt och jätteintressant att tillägga ^^]

men vi var helt övertygade att hon skulle bli en liten blondin haha
  • Mental

Oj det verkar vara vanligare än jag trodde att små rödtottar dyker upp från ingenstans! ...eller ja..de kommer ju från föräldrarna, men ni fattar vad jag menar =P

Jag trodde dock att det var ett "måste" att man ska ha någon i släken som är rödhårig för att det ska kunna dyka upp en rödhårig unge!

Men ja, någon måste väl vara den första som är rödhårig I guess ^^

• mapo51

Både min storebror och jag hade rött hår som små. Våra föräldrar är blond resp brunhårig.
    Min bror är fortfarande rätt rödhårig (det lilla hår han har kvar) medans jag är lite mer blond.

Jag trodde faktiskt att vår son skulle bli rödhårig, men han verkar ha fått min hårfärg direkt. Tur är väl det för vissa undrar om jag verkligen är säker på att det är min son...

• happy 78
    Mental skrev 2009-09-21 07:07:41 följande:
    happy 78 skrev 2009-09-21 06:40:41 följande:
    haha, märks det? *zombieögon*har sjukt svårt att sova då jag är helt paranoid över plötsligspädbarnsdöd...ja, jag vet att det sker väldigt sällan, men kan ändå inte låta bli över att vara orolig!förstabarns förälder här vettu =Pmitt hår är dock nu färgat i brunt (då det blev så pass mörkblont (läs råttfärgat) att det såg mörkgrått ut) och det passar mina mörka ögon =P[ja jag vet, jätteviktigt och jätteintressant att tillägga ^^]men vi var helt övertygade att hon skulle bli en liten blondin haha
    din stackare! du måste sova , det är viktigt. Hoppas din karl hjälper dig mkt så du kan sova på kvällen osv eftersom du gärna vill vaka över bebis på natten.
    ja det är märkligt det där med hårfärg..hade inte heller en aning om att man kunde få rödhåriga barn utan att man själv,partnern lr släktingar har rött hår..
    min svägerskas karl har rött hår o hon e blond men barnen har inte rött hår,det är konstigt tycker jag...
  • lindaha

Min dotter var lite rödlätt när hon föddes och i några månader framåt. Men nu är hon riktigt blond, så jag tror att det är ganska vanligt att de kan se lite rödaktiga ut när de egentligen är blonda?

• Sol Angelica

Har läst att det måste finnas anlag för rött hår på båda hållen, annars blir det ingen rödhårig bebis... Vi har en liten rödtott.  Jag är mörkblond, gubben brunhårig med rött skägg. Men har mååånga rödhåriga i släkten, gubben var illröd när han var liten.

• lokisse

moppsen var mörkt brun när hon föddes blev rödblond och är nu lintottsblond (hon är ett)

snorkrakornas barn heter snorungar
Svar på tråden Rödhårig baby till icke rödhåriga föräldrar?