Inlägg från: Grodan2009 |Visa alla inlägg
  • Grodan2009

Förstoppad 5,5 månaders bebis

Behöver tips på hur man hjälper min lilla tjej att få igång magen igen.
    I vanliga fall bajsar hon 7-8 gånger om dagen och nu nästan ingenting på två dagar.
    Hon är glad och sitt vanliga jag men försöker bajsa hela tiden.
    Jag har provat katrinplommon och mycket vatten. Hon har börjat äta vanlig mat till lunch och ett grötmål på kvällen och har gjort så i två veckor. Kan det bero på det kanske? Maten är en upptrappning från smakisar och allt har gått bra innan. Funderar på om jag enbart ska amma tills magen blir bättre, men samtidigt känns det dumt att bryta en rutin som funkar så bra. Vad tror ni?

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Förstoppad 5,5 månaders bebis
  • Grodan2009

Tack för svaren!
    Laktulos låter ju väldigt bra. Väntar på att vår BVC sköterska ska ringa tillbaka.

Nu ringde hon! Hon avrådde från Laktulos så länge lillan är glad och har matlust. Tyckte jag skulle fortsätta som jag gör med maten plus extra olja och katrinplommon. Testar ett tag till men får hon ont då blir det laktulos. BVC-sköterskan jämförde laktulos med ett laxermedel och tyckte att vi skulle låta hennes mage arbeta själv.
    Håll tummen för att det släpper.

• Grodan2009

Inget bajs än :( Massa pruttar :)

Hur mycket Laktulos gav ni? ?
    Hon är som sagt 5,5 månader och väger cirka 8 kg. Köpte laktulos idag ändå. Ska ringa BVC i morgon igen eller sjukvårdsupplysningen om det blir akut.

Ska testa att dra hennes ben upp mot magen när hon tar i och dra ner på maten litegranna. Mindre gröt och mer katrinplommon.

Så jobbigt när de små mår dåligt, känns som hjärtat ska gå i tusen bitar.

• Grodan2009

Testat med tempen ... 2 ggr..men icke. Masserat magen oxå..resulterade i en fisparad.
    Nu sover hon gott (peppar, peppar ta i trä) i alla fall :)

Ingen som har ett humm om hur mycket laktulos man ger? Ska såklart ringa BVC i morgon och fråga men kan vara bra att få en aning inför natten.

Svar på tråden Förstoppad 5,5 månaders bebis