Hur skulle ni göra? Tandläkare och lagning
För ett par månader sedan gick min tand sönder. Fick en akut-tid och de lagade tanden. Hade karies på den och det var därför den gick sönder. Blev iaf lagad och fick betala strax under 1000-lappen.
Efter ett par månader fick jag problem med tandköttet på vänster sida, uppe. Dessutom en rejäl tandvärk, fast den kom från nedre käken, kring den lagade tanden. Ringde tandläkaren och fick en tid för undersökning.
När jag kom till undersökningen hade jag inte längre någon tandvärk. De hittade dock ett par hål i mina tänder. Den lagade tanden tryckte hon väldigt på och sa något om att det troligen var den som orsakat tandvärk. Men eftersom den var lagad mot tandköttet kunde man ha ont ett par månader sa hon. Sedan sa hon också att lagningen inte satt så bra och nämnde även att man kanske behövde rotfylla den. Men det syntes inget hål längre på tanden. Ingen aning varför den ska rotfyllas. Fick två tider á 45 minuter och skulle få tänderna med hål lagade.
Nu har det snart gått två månader och jag ska nästa vecka tillbaka och laga hål/hålen.
Jag har inte haft någon tandvärk sedan gången innan undersökningen. Inte tandvärk som gjort att jag behövt tagit alvedon. Har jag druckit ex. cola och ätit mycket sötsaker kan det göra lite ont, men absolut inte mycket.
Nu undrar jag hur skulle ni göra?
Skulle ni låta tandläkaren göra om lagningen och ev. rotfylla tanden igen eller skulle ni välja att avvakta och återkomma om det blir tandvärk?
Känner lite att jag redan lagt ut 1000 kronor på den tanden och det känns riktigt tungt att göra om lagningen och ev. göra en rotfyllning när jag inte ens har riktigt ont?
Självklart ska jag laga de övriga hålen, men just denna tanden är jag tveksam kring.
Förstår inte varför det ska göras om, speciellt inte eftersom hon dessutom sa att det kunde ta ett par månader innan man vant sig.
Hur skulle du göra?
Behöver höra andras tankar!