• Amali76

Hur skulle ni göra? Tandläkare och lagning

För ett par månader sedan gick min tand sönder. Fick en akut-tid och de lagade tanden. Hade karies på den och det var därför den gick sönder. Blev iaf lagad och fick betala strax under 1000-lappen.

Efter ett par månader fick jag problem med tandköttet på vänster sida, uppe. Dessutom en rejäl tandvärk, fast den kom från nedre käken, kring den lagade tanden. Ringde tandläkaren och fick en tid för undersökning.

När jag kom till undersökningen hade jag inte längre någon tandvärk. De hittade dock ett par hål i mina tänder. Den lagade tanden tryckte hon väldigt på och sa något om att det troligen var den som orsakat tandvärk. Men eftersom den var lagad mot tandköttet kunde man ha ont ett par månader sa hon. Sedan sa hon också att lagningen inte satt så bra och nämnde även att man kanske behövde rotfylla den. Men det syntes inget hål längre på tanden. Ingen aning varför den ska rotfyllas. Fick två tider á 45 minuter och skulle få tänderna med hål lagade.

Nu har det snart gått två månader och jag ska nästa vecka tillbaka och laga hål/hålen.

Jag har inte haft någon tandvärk sedan gången innan undersökningen. Inte tandvärk som gjort att jag behövt tagit alvedon. Har jag druckit ex. cola och ätit mycket sötsaker kan det göra lite ont, men absolut inte mycket.

Nu undrar jag hur skulle ni göra?
    Skulle ni låta tandläkaren göra om lagningen och ev. rotfylla tanden igen eller skulle ni välja att avvakta och återkomma om det blir tandvärk?

Känner lite att jag redan lagt ut 1000 kronor på den tanden och det känns riktigt tungt att göra om lagningen och ev. göra en rotfyllning när jag inte ens har riktigt ont?

Självklart ska jag laga de övriga hålen, men just denna tanden är jag tveksam kring.
    Förstår inte varför det ska göras om, speciellt inte eftersom hon dessutom sa att det kunde ta ett par månader innan man vant sig.

Hur skulle du göra?
    Behöver höra andras tankar!

• Svar på tråden Hur skulle ni göra? Tandläkare och lagning
  • Amali76

Hittade detta på nätet när jag sökte:

Lagningar som går djupt ner i tanden nära tandnerven kan orsaka tandvärk. En tand som har en fyllning skyddar ibland tandnerven sämre än en frisk tand. Både den försämrade isoleringen och själva borrningen kan orsaka isningar eller tandvärk. Har man djupa lagningar kan tandnerven också påverkas genom läckage i kanten på fyllningen. Alternativet till en djup lagning är att göra en rotfyllning med en gång. Men det är ofta onödigt och kan ge andra problem. Därför brukar tandläkaren göra en vanlig lagning, även om den blir djup.

Kan det vara detta jag drabbats av?
    Men varför en rotfyllning, kostar en himla massa pengar och kanske iaf inte blir bra?

• Fröken Lilo

Jag tycker att du ska följa tandläkarens rekommendationer. Tänderna ska du ju trots allt ha hela livet.

• Tate

Jag skulle verkligen avvakta med att rotfylla. Ofta tror man att man löser alla problem om man rotfyller, men det kan leda till helt andra problem. Min tand sprack till exempel, och större delen ramlade bort. Kändes ju kul att först gå till tandläkaren fem sex gånger, betala lika många tsuenlappar, och sedan ramlar den ut ett år senare. I efterhand sa två andra tandläkare att den inte borde rotfyllts från första början, så stort var inte hålet.

Har du inga problem nu så finns det ju ingen anledninga att göra något åt den, det är ju i så fall om lagningen skulle bytas ut för att den var dålig. Men rotfyll inte i onödan - det är ju inte som om det blir "för sent" att rotfylla.

• Amali76

Jag har svag tandvärk kring denna tand, men det har jag läst på nätet plus att tandläkaren sa det, att man kan ha ont efteråt eftersom lagningen trycker på.
    Jag tar inga tabletter mot smärtan för så farlig är den inte. Den kommer mest när jag dricker och äter massa sött.

Rotfylla känner jag som en sista lösning, för egentligen kan väl det inte bli försent för en rotfyllning. Känns som att det kanske inte ens blir bra av en rotfyllning ju.

Hatar att ha dessa tandproblem.
    Vill ju ha mina tänder kvar men vill inte betala en massa tusenlappar i onödan.

Tack för att ni tycker till!

• Amali76

Nu har tandvärken kommit tillbaka.
    Gör ont nästan hela tiden, kring denna tand.
    Tandköttet känns inflammerat men ser inget som tyder på det.
    Man det gör ont

F-n rent ut sagt!

Jag har en enorm tandläkarskräck och dessutom urkass ekonomi just nu.
    Känns riktigt tungt.

Fattar inte detta. Först jätteont kring tanden. Sedan ingenting. Sedan svag tandvärk. Och nu megaont igen.

• Amali76

Mardrömmen fortsätter, min tandläkarrädsla gör detta riktigt tungt.
    Fick ömhet i kinden (på insidan) och obehag kring tandköttet.
    Känns irriterande, dessutom en svag tandvärk.
    Behöver inte ta värktabletter, men jag känner hela tiden av tandvärken.
    Undviker att tugga på den sidan, rädd att tanden ska gå sönder.
    Har ju en tid hos tandläkaren den 21/10 och hoppas kunna vänta tills dess.
    Har en tid hos min favorittandläkare då, vill helst inte behöva ringa akut
    och få en tid hos någon annan.

Är lite snuvig också, trött som sjutton.
    Känner mig sjuk men ändå inte.

Usch, detta är verkligen riktigt tungt.
    Önskar jag kunde få bli nedsövd och att de fixade allt som ska
    fixas medan jag sover...men det går inte
    Jag hanterar min rädsla för bra tydligen för det.

Önskar att man visste vad smärtan beror på,
    kanske skulle man bli lugnare då.

Hur kan det bli så här fel?
    Först ingen värk alls, vips går tanden sönder, akut till tandläkaren och får den lagad.
    Allt känns bra i veckor, sedan börjar det göra riktigt ont.
    Till tandäkaren för undersökning, man TROR att värken beror på den lagade tanden.
    Värken försvinner, kommer tillbaka, tandköttet känns skumt.
    Värken kommer och går...

Vad beror detta på?

• maurica

Hej!
    Såg att du länkat hit från min gästbok.. Det är alltid svårt att uttala sig utan journal, röntgen etc.. Men ibland tar nerven stryk av en djup lagning och då kan dessvärre problemen i större utsträckning komma _efter_ att man lagat, vilket sedan kan leda till en rotfyllning. Skulle råda dig att prata mer med din tandläkare, för- och nackdelar med en rotfyllning för just din tand, går det att avvakta osv? Om du fortfarande känner dig osäker, be om en second opinion av någon annan tandläkare.

Erica

• Amali76

Tack för din syn på mitt problem.
    Jag har inte tid förrän den 21/10, vill inte byta tid, för jag ska till en tandläkare som jag känner mig trygg med. Finns ingen tidigare tid hos honom tyvärr.
    Kan det bli komplikationer om jag väntar till den 21/10?
    Jag äter än så länge inga värktabletter för smärtan.
    Sedan en annan undran, om man gör en rotfyllning, gör inte det riktigt ont om inte roten är död?

• maurica

Det lär inte hända något speciellt, visst, du kan ju få ont men i övrigt sker förändringarna i munnen relativt sakta. Får du ont - ta värktabletter. Får du jätteont - ring och be att de sätter upp dig på "önskar-bättre-tid-listan", vilket de flesta mottagningar har, så kan de ringa dig vid eventuellt återbud.

Ibland gör det faktiskt inte jätteont, knasigt nog, vilket gör att man kan se indikation i munnen på en patient som faktiskt inte har de typiska tandvärkssymptomen. Tandvård är tyvärr ingen exakt vetenskap alla gånger, ibland kan det vara svårt att sätta korrekt diagnos med en gång, man börjar då alltid med det minst invavisa, vilket kan vara att avvakta, fluorlacka, sätta in bettskena el dyl innan man sätter borren i en tand. Att såväl rotfylla som att ersätta med porslin eller för den delen extrahera en tand är alltid åtgärder som görs först när man märker att det mindre invasiva inte gett tillfredsställande effekt. Men allt beroende av vilken tand det är och vilken diagnos man kan sätta på den.

Svar på tråden Hur skulle ni göra? Tandläkare och lagning