• Amali76

Hur skulle ni göra? Tandläkare och lagning

För ett par månader sedan gick min tand sönder. Fick en akut-tid och de lagade tanden. Hade karies på den och det var därför den gick sönder. Blev iaf lagad och fick betala strax under 1000-lappen.

Efter ett par månader fick jag problem med tandköttet på vänster sida, uppe. Dessutom en rejäl tandvärk, fast den kom från nedre käken, kring den lagade tanden. Ringde tandläkaren och fick en tid för undersökning.

När jag kom till undersökningen hade jag inte längre någon tandvärk. De hittade dock ett par hål i mina tänder. Den lagade tanden tryckte hon väldigt på och sa något om att det troligen var den som orsakat tandvärk. Men eftersom den var lagad mot tandköttet kunde man ha ont ett par månader sa hon. Sedan sa hon också att lagningen inte satt så bra och nämnde även att man kanske behövde rotfylla den. Men det syntes inget hål längre på tanden. Ingen aning varför den ska rotfyllas. Fick två tider á 45 minuter och skulle få tänderna med hål lagade.

Nu har det snart gått två månader och jag ska nästa vecka tillbaka och laga hål/hålen.

Jag har inte haft någon tandvärk sedan gången innan undersökningen. Inte tandvärk som gjort att jag behövt tagit alvedon. Har jag druckit ex. cola och ätit mycket sötsaker kan det göra lite ont, men absolut inte mycket.

Nu undrar jag hur skulle ni göra?
    Skulle ni låta tandläkaren göra om lagningen och ev. rotfylla tanden igen eller skulle ni välja att avvakta och återkomma om det blir tandvärk?

Känner lite att jag redan lagt ut 1000 kronor på den tanden och det känns riktigt tungt att göra om lagningen och ev. göra en rotfyllning när jag inte ens har riktigt ont?

Självklart ska jag laga de övriga hålen, men just denna tanden är jag tveksam kring.
    Förstår inte varför det ska göras om, speciellt inte eftersom hon dessutom sa att det kunde ta ett par månader innan man vant sig.

Hur skulle du göra?
    Behöver höra andras tankar!

• Svar på tråden Hur skulle ni göra? Tandläkare och lagning
  • Amali76

Tack för ditt svar!
    Just nu är mest inne på att de får ta bort denna lagning och göra om det.
    Hjälper inte detta är det väl rotfyllning som är nästa steg antar jag.
    Tanden gick sönder och lagades akut, jag in och ut på 20 minuter.
    Kanske gjorde den tandläkaren inte ett bra jobb?
    Jag hoppas kunna härda ut tills jag har tiden.

• Amali76
    Detta blev visst min egen lilla klagotråd.

Idag vakna jag upp utan tandvärk. Tjoho tänkte jag.
    Efter lunch kom värken tillbaka,
    och när jag drack vatten så ila det fruktansvärt i tanden.
    Det har det inte gjort innan.

Jag var på undersökningen i augusti,
    så det har gått nästan 3 månader nu.

Känns inte bra detta!

Är livrädd att tanden ska rasa ihop.
    Att jag ska få en hemsk infektion.

Och ett värst av allt, jag är livrädd att jag kommer att dö.
    Man har ju hört att det är livsfarligt att ha problem med tänderna
    utan att göra något. Överallt så läser man att personer säger att
    man ska skynda sig tandläkaren annars kan det vara fara för livet.

Usch!

Tänk om det är en infektion?
    Kommer jag att hinna dö innan jag ska till tandläkaren om två veckor?

Usch, att vara rädd för tandläkaren och ha dåliga tänder är ingen bra kombination.
  • Amali76

Har feber också, inte mycket den pendlar mellan 37,5 och 38.
    Är orolig nu.
    Haft feber i ett par dagar, har jag en infektion i tanden?
    Är lite snuvig, men inte förkyld.
    Får man alltid jätteont om man har en infektion i tanden?
    Jag kan ju äta och dricka, tar inga värktabletter.

• maurica

Herregud nej, inte dör du av att vänta två veckor.

Dö av att inte ta hand om sina tänder? Ja visst kan man det, om du är hjärtsjuk, har inopererade hjärtklaffar eller t.ex en ny höftkula och får ut bakterier i blodomloppet vid tandbehandling. Men friska människor dör inte av problem i munnen.

• Amali76

När jag läser mina egna ord så rodnar jag.
    Låter hispig...och det är ju vad jag är också
    Men jag litar på dina ord maurica, du om någon borde ju veta vad du pratar om.
    Men när man surfar på nätet (vilket man inte bör om man är orolig) läser
    man om människor som haft hemska infektioner och även de som dött för att man
    inte gått till tandläkaren då de haft tandvärk.

Tandvärken har ökat, den känns vass. Känns som lagningen är på väg att lossna.
    Men som min kära sambo sa, rasar lagningen får vi åka till tandläkaren.
    Även om det är helg och (o)trevliga jourpriser...

Men jag hoppas tanden håller i tvåveckor till...

• Lina Nk

Jag hade sagt till tandläkaren att dom har inte gjort det ordentligt så då ska du inte lägga massor med pengar på det.

För några år sedan, (kanske 6 år sedan) så fick jag problem med en tand, som det var hål i.
    Dom lagade, om och om igen för det inte var bra gjort.
    Tillslut så blev det ju så djupt så jag fick dricka med sugrör i ca 2 år för det gjorde så ont.Efter det så var det ett helvete med tanden tills i år.
    Nu det här året så fick jag ta smällen av att tanden var död, infektion I tanden, runt om m.m så dom fick rotfylla, som kostade mer än 3000 kr .
    Plus att tanden blev ful : (

Att man ska lida för att dom sabbar tänderna är inte rätt.
    Var stark och prata med dom om det. Ring om det känns lättare.

Lycka till !

• maurica

Om nu tanden går sönder innan du ska till din tandläkare så kan du åka till apoteket och köpa en liten tub med provisoriskt fyllningsmaterial, Cavit, det är ett mycket tätt material som man använder inom tandvården med för provisoriska fyllningar.

Kläm ur en sträng (det är rätt segt) ur tuben och forma till en kula, tryck den på plats där fyllningen suttit, ta gärna lite blöt (och urpressad) bomull för att forma till den, bit till lite så att den inte blir för hög, sedan är det bara att vänta på att den stelnar (tar ett par minuter men du behöver inte gå omkring och gapa eller ligga ner under tiden).

Gör det själv! Billigare än ett akutbesök!

• helott

hejsan.
    jag kan säga att jag väntade på att rotfylla tänder, nu får jag betala priset. jag ska betala ca 8000 *suck* önskar att jag inte hade väntat

• Amali76

helott: Varför väntade du? Hade du tandvärk och gick inte till tandläkaren?

• Amali76

Hmmm.skrev ett inlägg men det verkar ha  försvunnit.

maurica: Det är okej att man lagar själv? Eller bör man ringa tandjouren först? Tandläkaren blir inte arg på en, antar att man inte är en hejare att fixa detta. man riskerar inte få en utskällning?

• helott

jag väntade pga tandläkarskräck. har upplevt det värsta inom tandläkare.
    jo tandvärk ibland, men fanns tabletter som motverkade det

• maurica
    Amali76 skrev 2009-10-09 14:00:08 följande:
    Hmmm.skrev ett inlägg men det verkar ha  försvunnit. maurica: Det är okej att man lagar själv? Eller bör man ringa tandjouren först? Tandläkaren blir inte arg på en, antar att man inte är en hejare att fixa detta. man riskerar inte få en utskällning?
    Nejnej, trycka dit lite Cavit kan vem som helst göra, bättre att ha något som täcker för istället för att gå med det öppet. Dessutom tar man lätt bort den typen av fyllning genom att använda ultraljud tex, behövs alltså ingen borr. Men det är ju inget man ska gå med i veckor-månader men du har ju tid för åtgärd hos tandläkare och då gör det inget om du klämmer dit en provisorisk lagning själv. Det är ju för sådana enklare saker medlet finns!
  • Amali76

maurica: Tack för dina svar och ditt råd. Ska inköpa en tub idag. Skönt om man kan slippa betala extra för att det är helg. Tack!!

• MHKR

Undra hur länge men kan gå med Cavit-w i munnen utan att gå till tandis? Har nämligen extrem tandläkarskräck,
    Naturligtvis ska jag ta mod till mig att försöka ta mig till tandis ändå , men först sen.
    Tacksam för svar

Svar på tråden Hur skulle ni göra? Tandläkare och lagning