Inlägg från: janniahlholm |Visa alla inlägg
  • janniahlholm

Pumi?

Någon som har några erfarenheter av rasen Pumi?

Jag har nästan bestämt mig att det är en sån jag ska ha när jag ska köpa valp nästa gång. Vilket förmodligen blir nästa sommar. :)

Känns bra att kunna bestämma sig i tid vad man vill ha så att jag verkligen kan få exakt den hunden jag vill. Alltså rätt stam, färg osv. Några kullar hinner nog komma innan nästa sommar så jag hoppas på att någon ljusgrå eller cremefärgad tittar ut :)

Nåja. Någon som träffat eller ägt en Pumi?

MYCKET tacksam för svar!

• Svar på tråden Pumi?
  • janniahlholm
    ming skrev 2009-09-21 13:33:41 följande:
    Det gick ett par pumis i en hundkurs vi gick. De var så söta. Jag fick uppfattningen att de är väldigt energiska och lättlärda. Villiga att göra sin ägare till lags, och jag har för mig att de har blivit vanligare inom agility, de är ju smidiga också. De som gick med oss kunde studsa (de studsade mycket ) från marken upp till bröstet på ägaren utan ansats eller nånting. Man måste nog veta på vilket sätt man vill arbeta med dem, för de har en del energi. Har för mg att det är vallhundar från början.
    Va kul med positiva reaktioner! Har bara hört positivt om rasen faktiskt! :)

Ja jag läste på lite olika uppfödares hemsidor och några har vunnit agilityklasser och en annan har precis blivit lydnadschampion vid TVÅ!!! års ålder :) häftigt!

Jag ska vara aktiv i träning och tävling med min nästa hund :)
    Agility och lydnad framförallt, och även utställning.
    kanske också lite bruks om hunden tycker det är roligt :)

TACK för svaret.
    (och ja, Pumi ligger i gr. 1, alltså vallhundar :).)
  • janniahlholm
    hmcc skrev 2009-09-21 13:53:31 följande:
    Krävande och ojämn ras.
    ojämn?

det är välkommet att höra åsikter som är annat än positiva också så du får jättegärna berätta vad du uppleva om Pumin!
  • janniahlholm
    hmcc skrev 2009-09-21 13:59:04 följande:
    Har en kompis som är mycket påläst inom rasen (har egna och haft mycket kurser för pumiägare) och hon rekomenderar inte folk att skaffa en... Hennes hane är MYCKET hund. Gapig och VÄLDIGT krävande. Det finns goa pumisar också men jag har sett en del skit.
    Oj, okej.. jag hoppas att min blir trevlig iallafall.. :/ vore ju tråkigt annars.. får väl titta noga på föräldrarna.
  • janniahlholm
    köttbullelydnad skrev 2009-09-22 15:06:53 följande:
    Har ett par stycken i grannbyn som går mycket lydnad, agility och freestyle. Helgoa och ser för j-la knäppa ut Upplever dem inte som skälliga dock.
    Precis vad jag tänkt göra också :) plus utställning då ^^

haha ja det är ju utseendet jag fastnat för, dom ser ju helsjuka ut med dom där tofsarna till öron mitt på huvet?! haha :D

bra att någon fått en annan bild än skällig. vill tro att det har med uppfostran att göra.
  • janniahlholm
    iii83 skrev 2009-09-22 15:10:18 följande:
    Jag har nog också fått bilden av just ojämnheten, man kan ha tur och få en riktigt bra pumi, eller en alldeles tosig...Att det kan slå igenom gener som man inte väntat sig, rasen är väl liten och det är orsaken... men sedan vad är ditt ändamål, lydnad-agility... så är de nog härliga...
    Absolut, jag är övertygad om att en Pumi i "fel händer" kan bli FRUKTANSVÄRT jobbigt, just eftersom att det sägs att dom är som en korsning mellan terrier och vallhund. jag menar, herregud :P

men jag vill tro att om de får ut och träna och bli mentalt stimulerade så mycket som de behöver så är de nog underbara hundar :) sen är det klart, det är ju som du säger, det är ju ingen utbredd ras så att generna kan bli lite "kocko" emellanåt stämmer säkert.
  • janniahlholm
    hmcc skrev 2009-09-23 21:50:30 följande:
    Ring uppfödare, gå på pumiträffar eller utsällningar så får du se om det är drömhunden.
    så svårt att hitta på dom bara, det finns ju inga så många :S har kollat runt på alla kennlar osv, och hittills har jag en bra känsla, men det är ju lätt för dem att "vinkla" det positivt över nätet. blev inbjuden av en kennel att komma och hälsa på, ska nog bannemig göra det.! ska bara övertyga sambon om att åka också. ;)
Svar på tråden Pumi?