• hatten84

Sigge?

Kan man namnge sitt barn till Sigge?
    Jag har fastnat för namnet och tycker det passar på lillkillen men funderar på om det mer är ett smeknamn.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Sigge?
  • Alfonsina

Vår hund hette Zigge så det är inte aktuellt, men jag tycker det är ett coolt namn.

• glockenbach

Det tycker jag absolut, det är jättefint! Funderar själv på det men tycker det är för likt en bekants namn så det blir nog inte det.

Många namn vi tycker är riktiga idag började som smeknamn för övrigt:
    Kajsa, Greta, Stina, Lena, Lisa... alla är kortformer av längre namn från början. (Karin, Margareta, Kristina, Magdalena, Elisabet.)

Men det är ingen som tycker det är oriktiga namn idag. Det är dessutom coolt med "smeknamnsnamn" - Kalle tex.

• Irene Panik

Jag måste yttra mig IGEN...
    Jag tycker minsann att SIGGE är lika mycket ett "riktigt" namn som Sigurd eller Sigvard..

• denförvirrade

Sigge är superinne nu i Stocktown, så, ta det om ni vill ha ett poppis namn, ta det inte om ni vill vara orginella!

• Happy Sally

Irene Panik skrev 2009-09-22 10:20:51 följande:

Jag måste yttra mig IGEN... Jag tycker minsann att SIGGE är lika mycket ett "riktigt" namn som Sigurd eller Sigvard..
    Är Carro lika mycket ett "riktigt" namn som Carolina?

Jag tycker att det låter skitfånigt. Jag har en son som heter Sigvard och av vissa kallas för Sigge. Sigvard är ett riktigt namn. Sigge är det inte.
  • Irene Panik

Smaken är som baken...., delad..
    Du har din åsikt..,  å jag min....
    Jag skulle utan tvekan döpa mitt barn till Sigge.., om det inte var upptaget av vår katt och våra bekantas barn..
    De som döper sina barn till "smeknamn" ser de förmodligen som "riktiga" namn...
    Det viktiga är ju dessutom inte vad vi tycker utan vad trådstartaren själv tycker...

• snart 3barn

Det är superfint. Funderar själv på det om vi får en kille. Alternativt kan man ju heta Sixten o kallas för Sigge om man tycker att dte är mer ett smeknamn.

• Kinder88

Min son heter Sixten men kallar honom Sigge och tycker man kunde döpt honom till det med, men gillar namnet Sixten och man kallar inte någon sixten som smeknamn om han heter sigge så det fick bli Sixten =)

• Ström

Sigge är superfint! Men nu heter min hund just Sigge så hemma hos oss är det ett hundnamn....

• Jamirl

Superfint!
    Vår son heter Abbe! Oxå lite smeknamns aktigt!

• Krupskaja

Visst är Sigge fint och populärt, men jag tycker att det kan vara bättre att döpa sonen till t ex Sigvard, Sivert, Sixten eller något liknande och så kalla honom Sigge, så får han själv välja vad han vill kallas när han blir äldre. (Om det inte är så att du inte gillar några Si-namn förstås, förutom Sigge)

själv tänker jag, när jag får barn och om det lbir en flicka, döpa henne till Sigrid och kalla henne Sigge den första tiden

• Gravidamaria

Min systerson heter Sigge, och det är jättecoolt och passar honom perfekt!
    Tycker definitivt att du kan döpa barnet till Sigge!!!

Svar på tråden Sigge?