• Nalle Puh73

Parmesanost. Skära bort kanterna eller riva allt?

har fått en stor bit parmesanost av svärmor och svärfar som dom köpte i Italien. Ytterkanterna på den är ju lite ljusbrunaktiga, ska man skära bort det innan eller kan man riva alltihop?
    Svärmor tipsade om att riva hela biten och frysa in i mindre burkar, är det ett bra alternativ för att den ska hålla eller?
    Hur länge håller den annars i bit i kylskåpet?

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Parmesanost. Skära bort kanterna eller riva allt?
  • Abrakadabra

Jag brukar skära bort kanten, men jag vet inte om det är så man "ska" göra. Jag googlade och i en av kommentarerna här framgår det att man kan äta kanten, det finns även förvaringstips:
    www.recepthjalpen.se/parmesan.html

Jag skulle hellre frysa in hela bitar än att riva den först. Förresten är det frågan om ni inte kommer att mumsa i er hela biten innan den hinner bli dålig ? riktigt bra parmesanost är gravt beroendeframkallande Förutom att äta den nyriven till pasta kan du t.ex. äta den i bitar till vin eller alkoholfritt alternativ. Om du har en fin balsamvinäger så är det jättegott att droppa på. Du kan även riva den och lägga i "rundlar" på bakplåtspapper och ställa in i ugnen så att det får smälta + få en liten aning färg, "parmesanchipsen" stelnar sedan när de svalnar. Mums! (Man kan göra parmesanchips i mikron också, men det gäller att hålla noga koll för det går snabbt från halvsmält till förkolnat ...)

Svar på tråden Parmesanost. Skära bort kanterna eller riva allt?