Får man ge bort medicin som är på recept? LÄS TS!!
Jag vet att man INTE får det generellt sett så det svaret är inte det jag är ute efter
Men jag tänkte. Om jag har en medicin som kallas för X och som är i tex 18mg styrka. Sen så av nån anledning så har jag fått byta sort eller blivit frisk lr ja, på nåt sätt så äter jag inte den medicinen längre och har dom liggandes bara här hemma.
Sen får man höra av en i familjen att den personen har fått utskrivet exakt den medicinen och exakt den styrkan på tabletterna.
Får jag ge den personen mina överblivna tabletter då? Eller är det fortfarande inte tillåtet att göra så?
Och om anledningen är att läkaren till familjemedlemmen behöver ha koll på antal tabletter osv som personen har, är det då tillåtet att göra så ifall man meddelar läkaren detta och också säger hur många tabletter personen får?
Detta är ju fiktiva exempel men som jag gjort för att få fram hur jag tänker och menar
För enda jag skulle kunna tänka mig som "argument" till att det inte är tillåtet är just det jag skrev på slutet, ifall läkaren vill ha koll på mängd tabletter. Men det försvinner ju lite också ifall man meddelar antalet till den. Och speciellt ifall det inte ligger något missbruk lr dylikt bakom i personens liv?
Är det någon som vet hur det ligger till?
Anledningen att jag kom på frågan nu var att jag har precis rensat medicinskåpet och har massa överblivna (och DYRA) tabletter som jag ska ta till "återvinningen" på apoteket. Men om det är tillåtet och om någon runt mig använder samma så skulle ju det vara bättre om dom isf får det tänker jag.
Jag anar dock att det inte är tillåtet i vilket fall som helst, så påsen är färdig att bara lämna av hos apoteket