• Anonym (vet inte)

Får man ge bort medicin som är på recept? LÄS TS!!

Jag vet att man INTE får det generellt sett så det svaret är inte det jag är ute efter

Men jag tänkte. Om jag har en medicin som kallas för X och som är i tex 18mg styrka. Sen så av nån anledning så har jag fått byta sort eller blivit frisk lr ja, på nåt sätt så äter jag inte den medicinen längre och har dom liggandes bara här hemma.

Sen får man höra av en i familjen att den personen har fått utskrivet exakt den medicinen och exakt den styrkan på tabletterna.

Får jag ge den personen mina överblivna tabletter då? Eller är det fortfarande inte tillåtet att göra så?

Och om anledningen är att läkaren till familjemedlemmen behöver ha koll på antal tabletter osv som personen har, är det då tillåtet att göra så ifall man meddelar läkaren detta och också säger hur många tabletter personen får?

Detta är ju fiktiva exempel men som jag gjort för att få fram hur jag tänker och menar

För enda jag skulle kunna tänka mig som "argument" till att det inte är tillåtet är just det jag skrev på slutet, ifall läkaren vill ha koll på mängd tabletter. Men det försvinner ju lite också ifall man meddelar antalet till den. Och speciellt ifall det inte ligger något missbruk lr dylikt bakom i personens liv?

Är det någon som vet hur det ligger till?
    Anledningen att jag kom på frågan nu var att jag har precis rensat medicinskåpet och har massa överblivna (och DYRA) tabletter som jag ska ta till "återvinningen" på apoteket. Men om det är tillåtet och om någon runt mig använder samma så skulle ju det vara bättre om dom isf får det tänker jag.

Jag anar dock att det inte är tillåtet i vilket fall som helst, så påsen är färdig att bara lämna av hos apoteket

• Svar på tråden Får man ge bort medicin som är på recept? LÄS TS!!
  • Anonym

Egtlgen får man inte de men mycket vanligt att folk att plockar ut den recpt belagda
    medicinen sen ger till släkt vänner för att de själv inte behöver.

• Schnooglewookiemush

Jag har absolut ingen aning om det är tillåtet eller inte, men har inte hört att det ska vara olagligt eller nåt... Självklart kan man räkna ut att det inte är bra att byta mediciner med varandra, men när det gäller exakt samma roll så spelar det ju ingen roll. Jag har gett bort medicin som jag slutat äta, givetvis till en person som jag känner väldigt väl.

• Dessie

Tror inte att man får göra det....
    När doktorn skriver ut medicin så blir det så att det räcker "över sjukdomen", om det blir ngt över så måste man lämna till Apoteket.

• Anonym

Tillåtet och tillåtet, det är ju knappast så att du kommer få besök av polisen om du ger bort din medicin!
    Jag är sjuksköterska och skulle inte höja på ögonbrynen om du gjorde som du skrev i TS.
    Om det är beroendeframkallande mediciner ska man väl undvika det men samtidigt så ger man väl bara bort medicin till folk som man känner och litar på, delar inte ut på torget till höger och vänster.

Ge du bort dem, jag tror inte ens det finns en lag som förbjuder det!

• Anonym

Receptbelagda läkemedel är droger och ska därför bara användas av den de är utskrivna till. Om du ger bort dina mediciner så är det egentligen samma sak som om du skulle ge dem kokain, för du har inte rätt att ge någon droger, det har bara läkaren.

Men om läkaren redan skrivit ut precis den dosen och samma läkemedel så är det ju frestande att ge personen tabletterna. Anledningen till att man inte ska göra det är ju för att det kan finnas biverkningar med att äta för många eller för länge.

Jag skulle gå tillbaka med tabletterna till apoteket och lämna in dem där för förstöring. Låt din släkting få sina läkemedel från läkaren.

• Anonym (Gör inget)

Tycker inte att det ska vara någon fara. Om det inte handlar om tabletter som är beroendeframkallande.

Här i min närmaste släkt så roterar cociliana flaskorna runt. Oftast så blir det rätt akut man behöver det så då lånar vi av varandra. Vi får det alla utskrivet vid behov så jag ser inget konstigt med det.

Tycker också det vore slöseri kasta medicin om det är på det viset du skriver.

• Waldo

Medicinpolisen kommer inte och tar dig om du gör det. Och faktum är att det händer dagligen.
    Folk köper och säljer vilken skit som helt på torget.

MEN, gör det inte!
    Det finns så många saker som kan gå fel.
    Den andra personen är allergisk mot ett ämne, den har andra mediciner som inte går ihop med den du ger, överdosering/feldosering.
    Läkaren har ingen kolla på hur det ser ut för patienten, vilka ämnen och doser som äts
    Om något händer och man inte uppger den nya mediciner kan man i värsta fall få biverkningar osv osv.

Jag får erkänna att även jag gett bort piller av en av mina mediciner. Men det var en som den andra personen hade utskrivet och redan åt av. Problemet var att apoteket var stängt och h*n kunde få sitt recept först dagen efter

• Anonym

Lite egen självdiagnos? Eller använder du internet?

Anonym (Gör inget) skrev 2009-09-21 16:08:40 följande:

Tycker inte att det ska vara någon fara. Om det inte handlar om tabletter som är beroendeframkallande. Här i min närmaste släkt så roterar cociliana flaskorna runt. Oftast så blir det rätt akut man behöver det så då lånar vi av varandra. Vi får det alla utskrivet vid behov så jag ser inget konstigt med det. Tycker också det vore slöseri kasta medicin om det är på det viset du skriver.
  • Anonym

vad är det för medicin? jag har fått smärtstillande medicin utskrivet för körtelfeber som sedan gick över mycket fortare än beräknat. Har även fått antisvamp-piller utskrivet. Skulle nog ge bort dessa om det behövdes, tror jag. Fast förstås bara till de jag känner och litar på och som jag vet behöver dem. Tex om jag hade en tjejkompis som fått svamp och hon hade tagit antisvamppiller tidigare så hade det ju inte varit några problem.

• Anonym
    Waldo skrev 2009-09-21 16:12:55 följande:
    Medicinpolisen kommer inte och tar dig om du gör det. Och faktum är att det händer dagligen.Folk köper och säljer vilken skit som helt på torget.MEN, gör det inte!Det finns så många saker som kan gå fel.Den andra personen är allergisk mot ett ämne, den har andra mediciner som inte går ihop med den du ger, överdosering/feldosering.Läkaren har ingen kolla på hur det ser ut för patienten, vilka ämnen och doser som ätsOm något händer och man inte uppger den nya mediciner kan man i värsta fall få biverkningar osv osv.Jag får erkänna att även jag gett bort piller av en av mina mediciner. Men det var en som den andra personen hade utskrivet och redan åt av. Problemet var att apoteket var stängt och h*n kunde få sitt recept först dagen efter
    Men jag tror att TS menade just det du skrev sist, medicin som personen i fråga redan står på. Självklart ska man ju inte ordinera ny medicin till sina vänner och bekanta, DET ska läkaren göra.
  • Schnooglewookiemush
    Waldo skrev 2009-09-21 16:12:55 följande:
    Medicinpolisen kommer inte och tar dig om du gör det. Och faktum är att det händer dagligen. Folk köper och säljer vilken skit som helt på torget. MEN, gör det inte! Det finns så många saker som kan gå fel. Den andra personen är allergisk mot ett ämne, den har andra mediciner som inte går ihop med den du ger, överdosering/feldosering. Läkaren har ingen kolla på hur det ser ut för patienten, vilka ämnen och doser som äts Om något händer och man inte uppger den nya mediciner kan man i värsta fall få biverkningar osv osv. Jag får erkänna att även jag gett bort piller av en av mina mediciner. Men det var en som den andra personen hade utskrivet och redan åt av. Problemet var att apoteket var stängt och h*n kunde få sitt recept först dagen efter
    Det var ju det ts ville göra...
  • Anonym (vet inte)

Nu då jag skrev tråden så hade jag ingen speciell situation eller person som jag tänkte på men jag har en i omgivningen runt mig jag kan använda som exempel på nån som skulle gå några av mig ifall man fick det.

Personen ifråga har fått diagnos på en sjukdom/handikapp/funktionsnedsättning som kommer finnas resten av livet hos den personen likaväl som då även jag har exakt samma.

Jag har ätit en sort i olika doseringar för att lindra denna "sjukdom" men har nu efter många veckor gått över på en helt annan sort ist.

Personen äter dock exakt samma tabletter som jag åt. Exakt samma styrka på tabletterna, exakt samma namn på tabletterna och samma företag som gör tabletterna.
    Det är alltså inte ens "samma" medicin fast annan tillverkare utan allting är exakt likadant och hon har ätit sin i några veckor nu och kommer fortsätta flera flera veckor till innan dom kanske utvärderar att även hon får byta sort.

Så det kan alltså inte bli som vissa exempel i tråden nu, att hon visar allergi, det kan bli feldoserat osv. Skillnaden just i detta fallet blir att hon slipper lägga ut stora pengar på medicinen och hennes recept kommer räcka längre innan läkaren behöver skriva ut mer åt henne, plus att mina tabletter slipper kasseras utan går till "nytta" ist.

Så det blir inte heller så att vi själva sätter nån form av "diagnos" på tex hosta (eftersom det var ett exempel i tråden) eller egen dosering osv osv

Det är därför jag tänkte om det är tillåtet om det är verkligen exakt samma, eller om det fortfarande inte är det
    (Tror jag har nån mer runt mig som skulle kunna ha annan av min medicin, så just exemplet ovan var det jag kom på nu för att likställa med hur jag isf tänkt).

Men kommer självklart inte ge bort några mediciner om det inte är tillåtet, utan då får apoteket tillbaka dom och dom kasseras

• Anonym (Gör inget)
    Anonym skrev 2009-09-21 16:13:18 följande:
    Lite egen självdiagnos? Eller använder du internet?Anonym (Gör inget) skrev 2009-09-21 16:08:40 följande:
    Eh? Behövs ingen självdiagnos för att ta cociliana. Man hostar tills man spyr pga trånga luftrör och slem i dessa. För att få sova tar man det när man går och lägger sig. Behöver inte ens in de gånger jag behöver få ut det på recept. Räcker med att ringa in.

Mina förkylningar kan se ut på det sättet. Löjligt dra upp internet.. Men har man aldrig haft de problemen så kan väl även en sådan vanlig medicin te sig främmande..

En gång fick jag det tom utskrivet pga att jag var rädd att jag skulle bli förkyld under en jobbresa och behövde ha med mig lite utifall att.
Svar på tråden Får man ge bort medicin som är på recept? LÄS TS!!