• Sashimi

Vad är maskrosbarn?

Finns det någon bra förklaring/definition på vad maskrosbarn är för något egentligen?

Är maskrosbarn alltid positivt eller finns det baksidor för dem också? Mår de toppen egentligen eller har de men efter det de har varit med om?

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Vad är maskrosbarn?
  • Garageänkan
    Sashimi skrev 2009-09-21 17:09:27 följande:
    Finns det någon bra förklaring/definition på vad maskrosbarn är för något egentligen? Är maskrosbarn alltid positivt eller finns det baksidor för dem också? Mår de toppen egentligen eller har de men efter det de har varit med om? Hur tänker ni?
    Jag tror inte att maskrosbarn mår toppen.
  • Tecken

"Min" definition av ett maskrosbarn är någon som haft en jobbig uppväxt (t ex missbrukande föräldrar), men själv tagit sig fram i livet och skapat sig ett bra liv som denne/denna är nöjd med.

Huruvida de har men eller ej, är nog väldigt olika från person till person - beror ju t ex på hur de bearbetat händelserna i barndomen.

• Jalapeno

det är barn det har gått oväntat bra för. I begreppet "bra" menar jag att de även ska må bra, inte bara vara lyckade i samhällets ögon. Men där kanske jag lägger för mkt i ordet.

• Garageänkan

Min definition på maskrosbarn är barn som klarat sig trots inga förutsättningar till en bra framtid.
    Inte säkert att alla mår prima och har bearbetat allt från barndomen utan de har säkert lärt sig stänga av de mesta känslorna kanske.

• Mama Lovely

Jag tror att när man använder begreppet maskrosbarn så menar man sådana människor som inte haft det så lätt i livet men ändå "klarat" sig bra och blivit starka... Liknelsen med maskroserna är ju att det är tåliga växter som är svåra att "ta död på" och kan växa "var som helst"...

• isisisis

Jag är ett sk maskrosbarn.
    Missbrukande föräldrar ,mobbing mm.

Man karaktäriserar maskrosbarn på så sätt att de haft en mycket tuff barndom,men sedan GENOM det fått en enorm styrka istället.

Styrka att övervinna allt som kan hända.

• Sashimi

Då kan man ju filosofiskt fundera över om maskrosen mår bra av att växa upp i asfalten egentligen? Lite torftig plats att leva på kan tyckas..

Vad är bra egentligen och vad är starkt egentligen?

Jag kanske skulle räknas till maskrosbarn, jag vet inte, jag har aldrig förut tänkt tanken förrän alldeles nyligen.

Mama Lovely skrev 2009-09-21 17:13:40 följande:

Jag tror att när man använder begreppet maskrosbarn så menar man sådana människor som inte haft det så lätt i livet men ändå "klarat" sig bra och blivit starka... Liknelsen med maskroserna är ju att det är tåliga växter som är svåra att "ta död på" och kan växa "var som helst"...
  • Sashimi

Definiera enorm stryka? Du går omkring och känner dig enormt stark och säker hela tiden? Jag ställer fåniga frågor för jag är nyfiken! Vem har sagt att du är maskrosbarn eller har du kommit fram till det själv?

Jag kan visa mina svagheter i situationer men när det väl gäller så är jag stark och tar mig igenom påfrestningar. Men om jag är stark hela tiden vet jag ej, jag är en grubblare!

(Jag har ett personligt intresse i att få svar på min fråga vad maskrosbarn är eg.)

isisisis skrev 2009-09-21 17:17:07 följande:
    Jag är ett sk maskrosbarn. Missbrukande föräldrar ,mobbing mm. Man karaktäriserar maskrosbarn på så sätt att de haft en mycket tuff barndom,men sedan GENOM det fått en enorm styrka istället. Styrka att övervinna allt som kan hända.
  • isisisis

Ja,folk jag träffat genom livet skulle nog främst ge mig egenskapen stark om de skulle beskriva mig.
    Det är kommentarer jag fått genom hela, livet.

Stark att genomföra saker.Stark att så emot frestelser.
    Stark att fatta rätt beslut.Att alltid ta itu med saker istället för att skjuta upp.
    Stark att säga ifrån.
    Att inte finna sig i dåliga situationer eller umgås med folk som inte är bra för en.

Jag har genom åren träffat poliser och socialarbetare som fällt kommentarer om maskrosbarn, och även läst en hel del själv.

Jag förlorade mina föräldrar i unga år(de dog i alkoholism).
    Min sons pappa är också död,och har inga släktingar.
    Jag har flyttat 60 mil till en stad jag inte kände en kotta i.

Har varit chef i många år och lyckats med mina barn som är väluppfostrade och har arbete och är omtyckta.

Det är lite svårt att sitta och lämna ut mer än detta i ett forum som detta.
    Så detta är vad du får hålla tillgodo med.

• Cessi78

Man kan beskriva ett maskrosbarn så här.. Att dom e en blomma som trots att dom växte i asfalt så blev dom en blomma.. Att dom typ klarar av att växa på den allra minsta näringen ett barn kan få av kärlek å beskydd..

Svar på tråden Vad är maskrosbarn?