• isisisis

Kan man få bort källarlukt från kläder?

Har precis tagit upp lådor med barnkläder som luktar endel.
    Hade tänkt använda dem igen.

Någon som har något tips?

• Svar på tråden Kan man få bort källarlukt från kläder?
  • carola1977

Hjälper det inte att tvätta dem? Vädra och tvätta skulle jag göra.

• Jalapeno

nej, brukar inte behövas

isisisis skrev 2009-09-21 20:50:11 följande:
    Jag behöver inte blötlägga över natten då?
  • isisisis

Vissa kläder är 40 år och ett par tre plagg är 60 år gamla.
    Så man är lite rädd om dem.

Det är min första angoratröja jag hade när jag var 3, en poncho ,
    en massa klänningar som är köpta i Spanien som är mycket vackra och mammas små klänningar hon hade i dansuppvisningar och lite sånt.
    Det går inte att hitta sånt idag.

• Jomppelina
    isisisis skrev 2009-09-22 10:09:03 följande:
    Vissa kläder är 40 år och ett par tre plagg är 60 år gamla.Så man är lite rädd om dem.Det är min första angoratröja jag hade när jag var 3, en poncho ,en massa klänningar som är köpta i Spanien som är mycket vackra och mammas små klänningar hon hade i dansuppvisningar och lite sånt.Det går inte att hitta sånt idag.
    Angoratröjan skall du nog inte lägga i maskinen!

Källarlukt är oftast lätt att bli av med, lite vädring och en vanlig tvättomgång, vare sig det är för hand eller maskin brukar göra susen, OM det inte är mögeldoft, ibland svåra att skilja från varandra om man inte är "van" eller har känslig näsa för det.

En del gamla klänningar skall kemtvättas och skall inte heller tvättas i maskin, finns det broderier och liknande så se efter tvättinstruktion, är de äldre är det inte alltid det finns, tvätta försiktigt för hand. Jag kan tänka mig att uppvisningskläder från spanien kan vara kemtvättsprojekt? Hör efter med din mor om hon minns hur hon gjorde med dessa då när det begav sig.

Ättika i sköjmedelsfacket som står ovan är förstås ett bra tips, om lukten sitter rejält och inte vill släppa; ibland kan det hjälpa att låta dem hänga luftigt någon vecka eller så.

Är det mögelsporer som avger lukt så kan det bli lite värre, men testa dig fram!
  • isisisis
    Jomppelina skrev 2009-09-26 18:22:10 följande:
    Angoratröjan skall du nog inte lägga i maskinen! Källarlukt är oftast lätt att bli av med, lite vädring och en vanlig tvättomgång, vare sig det är för hand eller maskin brukar göra susen, OM det inte är mögeldoft, ibland svåra att skilja från varandra om man inte är "van" eller har känslig näsa för det. En del gamla klänningar skall kemtvättas och skall inte heller tvättas i maskin, finns det broderier och liknande så se efter tvättinstruktion, är de äldre är det inte alltid det finns, tvätta försiktigt för hand. Jag kan tänka mig att uppvisningskläder från spanien kan vara kemtvättsprojekt? Hör efter med din mor om hon minns hur hon gjorde med dessa då när det begav sig. Ättika i sköjmedelsfacket som står ovan är förstås ett bra tips, om lukten sitter rejält och inte vill släppa; ibland kan det hjälpa att låta dem hänga luftigt någon vecka eller så. Är det mögelsporer som avger lukt så kan det bli lite värre, men testa dig fram!
    Tack Jompelina.
    Jag kanske får kemtvätta de klänningar som finns.
    Det är massa broderier och fickor och grejer på dem
    Angoratröjan handtvättade jag.
    Mamma finns inte kvar.
    Tack för råden
  • Jomppelina
    isisisis skrev 2009-09-26 18:28:24 följande:
    Tack Jompelina.Jag kanske får kemtvätta de klänningar som finns.Det är massa broderier och fickor och grejer på dem Angoratröjan handtvättade jag.Mamma finns inte kvar.Tack för råden
    Beklagar att din mamma inte finns kvar! Jag föreställer mig att det ytterligare förstärker värdet av plaggen!

Broderier på äldre textiler kan vara till besvär när man tvättar på flera sätt, dels att det kan vara olika kvaliteter som reagerar olika på vatten och temperatur, sen kan knutar på baksidan vara enkelt fästade -lätt gå upp, en del trådar trådar sig lätt och blir fransiga, en del kvaliteter eller delar kan vara skörare än andra, kan brista i pariter och så kan de färga av sig på underlaget. Så desto högre du värderar klänningarna, kosta på dem en kemtvätt som sagt! Det är såå tråkigt när man har testat sig fram och man har misslyckats.

Finns det en tvättlapp som säger att de tål vatten så kan du våga dig på att handtvätta försiktigt. Y3 (kalltvättmedel) och lite kallare än fingerljummet brukar jag själv föredra.

Oftast om jag är riktigt rädd om klänningen så hänger jag dem inte på tork direkt när de är blöta och ev droppar lite, utan jag rullar dem först i en stor frottéhandduk och sen har jag lite press på dem (dvs, jag sätter mig på rullen med knäna lite fram och tillbaks) och sen låter jag plagget ligga i klänningen någon timma eller två innan jag hänger upp det. På så sätt får jag bort överskottsvattnet och riskerar inte att plagget tar form från galge eller klädnypa heller!
  • isisisis
    Jomppelina skrev 2009-09-26 19:02:51 följande:
    Beklagar att din mamma inte finns kvar! Jag föreställer mig att det ytterligare förstärker värdet av plaggen! Broderier på äldre textiler kan vara till besvär när man tvättar på flera sätt, dels att det kan vara olika kvaliteter som reagerar olika på vatten och temperatur, sen kan knutar på baksidan vara enkelt fästade -lätt gå upp, en del trådar trådar sig lätt och blir fransiga, en del kvaliteter eller delar kan vara skörare än andra, kan brista i pariter och så kan de färga av sig på underlaget. Så desto högre du värderar klänningarna, kosta på dem en kemtvätt som sagt! Det är såå tråkigt när man har testat sig fram och man har misslyckats. Finns det en tvättlapp som säger att de tål vatten så kan du våga dig på att handtvätta försiktigt. Y3 (kalltvättmedel) och lite kallare än fingerljummet brukar jag själv föredra. Oftast om jag är riktigt rädd om klänningen så hänger jag dem inte på tork direkt när de är blöta och ev droppar lite, utan jag rullar dem först i en stor frottéhandduk och sen har jag lite press på dem (dvs, jag sätter mig på rullen med knäna lite fram och tillbaks) och sen låter jag plagget ligga i klänningen någon timma eller två innan jag hänger upp det. På så sätt får jag bort överskottsvattnet och riskerar inte att plagget tar form från galge eller klädnypa heller!
    Bra tips! Du kan det här Tack
Svar på tråden Kan man få bort källarlukt från kläder?