Kan man få bort källarlukt från kläder?
isisisis skrev 2009-09-22 10:09:03 följande:
Vissa kläder är 40 år och ett par tre plagg är 60 år gamla.Så man är lite rädd om dem.Det är min första angoratröja jag hade när jag var 3, en poncho ,en massa klänningar som är köpta i Spanien som är mycket vackra och mammas små klänningar hon hade i dansuppvisningar och lite sånt.Det går inte att hitta sånt idag.Källarlukt är oftast lätt att bli av med, lite vädring och en vanlig tvättomgång, vare sig det är för hand eller maskin brukar göra susen, OM det inte är mögeldoft, ibland svåra att skilja från varandra om man inte är "van" eller har känslig näsa för det.
En del gamla klänningar skall kemtvättas och skall inte heller tvättas i maskin, finns det broderier och liknande så se efter tvättinstruktion, är de äldre är det inte alltid det finns, tvätta försiktigt för hand. Jag kan tänka mig att uppvisningskläder från spanien kan vara kemtvättsprojekt? Hör efter med din mor om hon minns hur hon gjorde med dessa då när det begav sig.
Ättika i sköjmedelsfacket som står ovan är förstås ett bra tips, om lukten sitter rejält och inte vill släppa; ibland kan det hjälpa att låta dem hänga luftigt någon vecka eller så.
Är det mögelsporer som avger lukt så kan det bli lite värre, men testa dig fram!