Ni som inte tror på GUD eller jesus?
NI som inte tror på GUD eller JESUS .berätta varför ni inte tror?
NI som inte tror på GUD eller JESUS .berätta varför ni inte tror?
Free Spirit skrev 2009-09-28 19:32:28 följande:
Svar till trådrubrikens fråga.
Jag tror inte längre på tomtar, feer, häxor, troll, spöken eller gudar och de tillhör alla kategorin sagoprofiler. Som barn trodde jag på att allt jag läste i böcker var sant. Nu har jag lärt mig att inte ens naturvetenskapliga fakta är orubbliga. Det är inte så länge sedan vi trodde att atomen var materiens minsta odelbara partikel. Nu tror vi på Higgs partikel, mörk materia och vibrerande strängar bara därför att det är kittet som materievetenskapen helhet.
Det finns vetenskapliga behov av en täckande modell som gör ekvationerna lösbara.
Det finns däremot inga vetenskapliga behov av en gud som bryr sig om vad vi människor gör. En allsmäktig gud bör rimligtvis vara allt levandes gud och det finns absolut inga teorier som pekar mot att vår planet är den enda himlakroppen med organiskt liv.
Ponera att det finns några miljarder planeter som hyser intelligent liv av olika utseende och funktion.
Varför skulle en allsmäktig gud då säga följande: "Vi ska göra människor som är vår avbild, lika oss"? Genesis 1:26
Vilka vi? Har någon tänkt på den detaljen? Vidskepligt trams!
Till Jesus: Om jag inte är felunderrättad, så finns det utöver NT, bara en marginell anteckning i Flavius Josefus samtidsberättelser från området, noteringar om en rebellisk figur vid namn Jesus.
Jag kan försäkra er att om sagan om Jesus var sann, skulle det stå i historieböckerna om händelserna vid Jesu död och uppståndelse. Det skulle stå om det plötsliga mörkret och ovädret. Det skulle stå om de jordbävningsliknande naturfenomenen. Det skull stå om de döda som steg upp ur sina gravar och gick in i staden.
Spännande men inte trovärdiga sagor.
gustafkroonsdagbok.blogspot.com
Free Spirit skrev 2009-09-29 14:40:48 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2009-09-28 12:36:18 följande: