• fania

Ni som inte tror på GUD eller jesus?

NI som inte tror på GUD eller JESUS .berätta varför ni inte tror?

• Svar på tråden Ni som inte tror på GUD eller jesus?
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2009-09-28 19:32:28 följande:

Hvorfor er du og andre så opphengt i GT?Dere forstår inte hva som talest om og hvorfor ting skjedde endå..dere bare leser overfladisk og brye dere inte om å vite hva Gud mente med det som skjedd der. Så jeg tenker gi deg annet svar..
    Inte bara GT. Jag argumenterar också för att Jesus korsfästelse (och hans besök på jorden) är helt onödigt och utslag av en morbid guds masochism och/eller sadism (beroende på om man ser Jesus som gud eller bara hans son).

Men GT är ju en fantastisk lista på folkmord, godtyckligt mördande, absurda och direkt makabra straff för ofta menlösa brott och liknande.
  • Gustaf Kroon

Svar till trådrubrikens fråga.

Jag tror inte längre på tomtar, feer, häxor, troll, spöken eller gudar och de tillhör alla kategorin sagoprofiler. Som barn trodde jag på att allt jag läste i böcker var sant. Nu har jag lärt mig att inte ens naturvetenskapliga fakta är orubbliga. Det är inte så länge sedan vi trodde att atomen var materiens minsta odelbara partikel. Nu tror vi på Higgs partikel, mörk materia och vibrerande strängar bara därför att det är kittet som materievetenskapen helhet.

Det finns vetenskapliga behov av en täckande modell som gör ekvationerna lösbara.

Det finns däremot inga vetenskapliga behov av en gud som bryr sig om vad vi människor gör. En allsmäktig gud bör rimligtvis vara allt levandes gud och det finns absolut inga teorier som pekar mot att vår planet är den enda himlakroppen med organiskt liv.

Ponera att det finns några miljarder planeter som hyser intelligent liv av olika utseende och funktion.

Varför skulle en allsmäktig gud då säga följande: "Vi ska göra människor som är vår avbild, lika oss"? Genesis 1:26

Vilka vi? Har någon tänkt på den detaljen? Vidskepligt trams!

Till Jesus: Om jag inte är felunderrättad, så finns det utöver NT, bara en marginell anteckning i Flavius Josefus samtidsberättelser från området, noteringar om en rebellisk figur vid namn Jesus.

Jag kan försäkra er att om sagan om Jesus var sann, skulle det stå i historieböckerna om händelserna vid Jesu död och uppståndelse. Det skulle stå om det plötsliga mörkret och ovädret. Det skulle stå om de jordbävningsliknande naturfenomenen. Det skull stå om de döda som steg upp ur sina gravar och gick in i staden.

Spännande men inte trovärdiga sagor.
    gustafkroonsdagbok.blogspot.com

• Alfaqueen
    Tygtiiger skrev 2009-09-28 21:18:20 följande:
    Varför jag inte tror:Det finns inget logiskt skäl att tro på gud och inga vetenskapliga stöd för hans existens. Enda godtagbara skälet jag kan se för att tro är att man har en gudsupplevelse, en personlig upplevelse av att gud finns. Det har jag inte.Om jag får det så kommer jag antagligen att bli troende. Inte förr. Och jag saknar det inte heller.
    Jag kan bara instämma.

För mig är att tro på något som man inte kan se inte det naturliga tillståndet. "Varför skulle jag tro?" är en mer relevant fråga för mig, och jag har fortfarande inte hittat ett bra svar.
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-29 13:51:28 följande:
    Free Spirit skrev 2009-09-28 19:32:28 följande: Inte bara GT. Jag argumenterar också för att Jesus korsfästelse (och hans besök på jorden) är helt onödigt och utslag av en morbid guds masochism och/eller sadism (beroende på om man ser Jesus som gud eller bara hans son). Men GT är ju en fantastisk lista på folkmord, godtyckligt mördande, absurda och direkt makabra straff för ofta menlösa brott och liknande.
    ikke at jeg inte kan forstår at en reagere på GT og dets folkemord..men det jeg etterlyser er en interesse etter å forstå årsaken bak og inte bare se det overfladisk som sagt..det blir bare ganaling uten å gidde forstå.

Dine argument mot Jesu død på korset har inte jeg sett..kunne din ekspertise på GT.

Jaha så du tycker Jesu død var unødvendig..tydelig at du inte har forstått skriftens budskap og ser hur alvorlig synd egentlig er.. men ingen overraskelse.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2009-09-29 14:40:48 följande:

ikke at jeg inte kan forstår at en reagere på GT og dets folkemord..men det jeg etterlyser er en interesse etter å forstå årsaken bak og inte bare se det overfladisk som sagt..det blir bare ganaling uten å gidde forstå.Dine argument mot Jesu død på korset har inte jeg sett..kunne din ekspertise på GT. Jaha så du tycker Jesu død var unødvendig..tydelig at du inte har forstått skriftens budskap og ser hur alvorlig synd egentlig er.. men ingen overraskelse.
    Orsaken? Orsaken var att gud beordrade det. No more, no less. Om någon visade nåd så fick hela folket lida av pest. Så snäll och kärleksfull var gud...

Det har inget med synd att göra - om gud ville förlåta människorna kunde han gjort det, utan att behöva skicka ned sin son/sig själv.
  • fania

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-28 12:36:18 följande:

Free Spirit skrev 2009-09-27 16:00:46 följande:
    Hur är det "bäst för oss" att nästan döda våra barn för att bli stoppade i sista stund? Om jag gjorde samma sak, idag, här i Sverige, skulle barnet skickas till psykiater och soc, och jag till fängelse för seriös barnmisshandel.Också trevligt att "gud vet bäst" när han uppmuntrade israeliterna att begå folkmord och övergrepp på minderåriga flickor. Heh.
    Jag tro många missförstått bible . Men om man inte tro så kan man inte eller förstår Guds ord
  • Meddelande borttaget
  • Dorian Ertymexx
    fania skrev 2009-09-29 15:44:04 följande:
    Jag tro många missförstått bible . Men om man inte tro så kan man inte eller förstår Guds ord
    Eller så är det det man kan. ;)
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-29 15:39:28 följande:
    Free Spirit skrev 2009-09-29 14:40:48 följande: Orsaken? Orsaken var att gud beordrade det. No more, no less. Om någon visade nåd så fick hela folket lida av pest. Så snäll och kärleksfull var gud... Det har inget med synd att göra - om gud ville förlåta människorna kunde han gjort det, utan att behöva skicka ned sin son/sig själv.
    At Gud beordret det må ha en årsak..Han gjør aldri noe uten grunn..så pass må du jo innse.

Om noen viste nåde? Da må du meddele hva og hvem det gjalt..kom gjenre med skriftsteder så at jeg vet hva du taler om her.

At Gud kunne tilgi uten behøve sende sin sønn..klart!!
    Men da ville Han gått i mot si egen rettferdige natur..og det går inte like lite som at du inte kunne latt noe gått fri uten å tatt straffen for et brutalt mord på noen du har kjær.
  • M C
    fania skrev 2009-09-29 15:44:04 följande:
    Det var värst.
    Så för att kunna läsa bibeln måste man tro?
    Är det för att bara troende köper den motsägelsefulla dyngan rakt av?
    Eller är det för att vi icketropende ifrågasätter den?

Det hänger bergis ihop med att den oms faktiskt ifrågasätter bibelns trovärdighet förmodligen glider över till ateismen direkt? Ex: www.atheist-experience.com/people/matt_dillahunty/
Svar på tråden Ni som inte tror på GUD eller jesus?