Nån som känner till KRAKOW i Polen?
Funderar på en weekend till denna stad men jag vill veta mer om staden. Någon som varit där? Vart ska man bo? osv
Funderar på en weekend till denna stad men jag vill veta mer om staden. Någon som varit där? Vart ska man bo? osv
många klick men inga svar...
Jag har varit där med en skolklass så det är kanske inte riktigt de erfarenheter du söker. Jag tyckte dock att det var en otroligt vacker stad och det var härligt att bara vara, att sitta vid det stora torget och bara mysa på ett café. Nu vet jag inte om ni har tänkt besöka koncentrationslägrena och liknande men jag tycker att det var en omtumlande upplevelse att ha sett dem. Vi besökte även en saltgruva som jag starkt rekommenderar om ni vill göra sådana utflykter.
Jag tror att saltgruvan låg i Wieliczka som ligger strax utanför Krakow. Ska ni besöka koncentrationslägrena skulle jag rekommendera både Auschwitz och Birkenau. Birkenau var otroligt känslosamt att besöka och mitt tips är att fotografera mycket för då kan man ta in en del när man har kommit hem sedan.
Lyx och spa och bra hotell har jag dock inga tips om.
Underbart vacker stad, maten är utsökt.
www.svd.se/resor/guider/artikel_830999.svd
Coca cola light skrev 2009-09-24 17:16:16 följande:
Var där 2007. Bodde i utkanten av staden och det blev taxi vart man än skulle. Försökte ta bussen en gång men knappt ingen av lokalbefolkningen kunde engelska så det visade sig vara ett omöjligt uppdrag. Så, bo gärna centralt- tex vid centralstationen. Vi skulle ha bott på ett hotell där, men fick skjuta upp resan en dag och då fanns det inga rum kvar. Nu är det iof billigt att åka taxi i Polen, men det hade varit betydligt smidigare att gå. Man hade kunnat kila upp till rummet en sväng osv...
Vi var där i tre dagar, främst för att besöka Auschwitz/ Birkenau. Auschwitz var det ursprungliga lägret och det är där montrarna med bla resväskor, skor mm finns. En omtumlande upplevelse minst sagt. Där finns även krematorium bevarat. Birkenau ligger några kilometer därifrån och byggdes enkom för att utrota ffa judar. Det är här den berömda järnvägen går in i lägret. Barackerna är kvar men krematorierna förstördes av Tyskarna. Detta läger är så fruktansvärt stort och sätter mäkta spår i en själv...
För övrigt gick vi ganska mycket i Krakow. Vi tog en rundtur med buss, en typ hop-on/ hop-off buss med guidning på olika språk. Mycket bra. Shopping blev det inte så mycket av då jag tyckte kläderna låg i samma prisklass som här hemma. Möjligen var skorna lite billigare. Maten var god, billig- men som sagt- få kunde engelska... Tyvärr vet jag inget om varken spa eller några andra sevärdheter.
Hoppas ni får en trevlig resa!
PS: Nu vet jag inte om ni reser med barn, men det är åldersgräns in till koncentrationslägret. 14 år eller nåt...
Skön stad. Vacker. Se koncentrationslägren samt slottet Wawel. Ät bakelser varje dag. Ströva runt i de judiska kvarteren.
Jag var där i våras. Vi bodde med vår då 1 1/2 årig på ett vandrarhem i "gamla stan". Fantastisk stad med massor att se!!!! Vi var i saltgruvorna och i vissa kyrkor. De judiska kvarteren är supermysiga med en massa bra caféer osv. Ha en trevlig resa!!!!
Låter som en intressant resa. Vad heter saltgruvorna, hur tog ni er dit?
Tråkigt att det var dyrt att handla annars brukar det ju vara billigt där.
Vi tog lokaltåget dit, för typ inga pengar alls. Det finns en massa turistbussar som går från Krakow, men vi betalade inte en bråkdel av vad de tog. Tåget gick ofta och stannade på stationen i byn där gruvorna ligger. Det var skyltat dit och tog inte många minuter att gå.
Ska ni till Auschwitz kan man även dit ta sig med kollektivtrafik. Guider och sånt finns på plats.
sv.wikipedia.org/wiki/Saltgruvan_i_Wieliczka
Du kan inboxa mig för info.Har varit där hur många gånger som helst.
Lokalbefolkningen kan visst engelska,men vänd dig till den yngre generationen 20-30 år