• Madge

Istället för matlagningsvin?

Ska göra en svampsås imorgon som det ska vara 2-3 msk vitt matlagningsvin i. Men jag vill inte köpa en hel sån stor flaska med matlagningsvin bara för några matskedar eftersom det är så lite. Vi använder det aldrig i annan matlagning heller. Båda två är nykterister så vi har inget annat vanligt vin hemma.
    Är det någon som vet vad vi kan ta istället? Eller vad vi ska spä på med istället?

• Svar på tråden Istället för matlagningsvin?
  • morotsland

Det finns ju matlagningsvin på 2,5 dl förpackning vetja! Annars går det bra med vinäger (fast inte lika stor mängd då såklart) och i värsta fall citron.

• Madge

Finns det såna små förpackningar? Har jag aldrig sett... Får kolla imorgon!

• Fru H

Men matlagningsvin kan man ju köpa typ på ICA, alldeles alkoholfri också! Det är bara en liten pyttig flaska, ett par deciliter kanske. Ger ändå oftast lika bra smak som om det vore "riktigt" vin.

• Madge

Alkoholem kokar ju ändå bort när det börjar koka...

• Tufsa

Men varför köper du inte en halvflaska? ex "El coto" ca 30 spänn finns i både rött och vitt. Maten kommer att ta smak av vinet och har du då i Åkesson 2,5 tetra så blir det alltså inte så bra. Vill du ha god mat ska du använda dig av ett hyfsat vin är mitt råd. El Coto e ingen höjdare direkt men iallafall mkt bättre än åkesson. Råd från en systemetanställd.

• Vilmagbg

I stället för vin kan mat ta lite citronsaft.....vin är för syrans skull.

• Madge

Men det är ju ändå lite svårt att gå på systemet en söndag...

• lata kocken Johanna

en liten aning vinäger går att använda istället för vin
    vitvinsvinäger eller vit balsamvinäger om det ska vara vitt vin
    och gärna balsamvinäger istället för rött

matlagningsvin finns i ½litersflaskor i mataffären och de kostar runt 20 kr - de håller sej länge i kylen... och lite vin kan man ju pytsa i såser, grytor mm

Svar på tråden Istället för matlagningsvin?