• FemaleX

Niqab - i vilka yrken kan man ha det?

Jag undrar om det finns några som praktiserar islam här och som kan svara mig på några frågor om niqab.
    Alia Khalifa menar ju på att man kan arbeta m niqab på sig men det är ju något svårt enligt i mitt tycke att arbeta som då man måste komunicera m kroppspråket o mimiken mot barn.
    Kan tänka mig att i kundtjänst arbete så kan man ju sitta m niqab på sig för man ser ju inte kunden men i praktiken så funkar ju inte niqab i svenkt arbetsliv eller har jag fel?
    För mig så får hon ha på sig vad hon vill på fritiden men jag ser inte riktigt hur hon ska kunna arbeta på dagis med den klädseln.....
    Jag ställer frågorna av ren nyfickenhet och är intresserad av att veta hur man tänker när man bär denna plagg. I hemmet ja så går det ju men i arbetsliv så är det ett hinder tror jag....

• Svar på tråden Niqab - i vilka yrken kan man ha det?
  • Henom

Vanligtvis arbetar ju inte muslimska kvinnor eftersom mannen enligt islam ska försörja kvinnan, så det problemet brukar väl inte uppstå så ofta.

• 1337
    FemaleX skrev 2009-09-21 21:34:32 följande:
    Jag undrar om det finns några som praktiserar islam här och som kan svara mig på några frågor om niqab.Alia Khalifa menar ju på att man kan arbeta m niqab på sig men det är ju något svårt enligt i mitt tycke att arbeta som då man måste komunicera m kroppspråket o mimiken mot barn.Kan tänka mig att i kundtjänst arbete så kan man ju sitta m niqab på sig för man ser ju inte kunden men i praktiken så funkar ju inte niqab i svenkt arbetsliv eller har jag fel?För mig så får hon ha på sig vad hon vill på fritiden men jag ser inte riktigt hur hon ska kunna arbeta på dagis med den klädseln.....Jag ställer frågorna av ren nyfickenhet och är intresserad av att veta hur man tänker när man bär denna plagg. I hemmet ja så går det ju men i arbetsliv så är det ett hinder tror jag....
    Det finns arbesområden där niqab funkar, men niqaben är ju enormt begränsande på den svenska arbetsmarknaden. Men call-center borde väl gå bra. Niqab på arbetsplatser är en rätt ny företeelse så hittills finns kanske inte så många juridiska prejudikat som rör niqab på arbetsplatser, men det kommer säkert inom en snar framtid.
  • Amiras mamma

Jag kommer inte på något som skulle hindra dom att utföra sina arbetsuppgifter pga klädseln,men om arbetet kräver att man ska visa ansiktet för det blir mer naturligt så kan det blir problem ,emn själva arbetsuppgifterna är väl inga problem att utföra.Men jag skulle inte vilja lämna min dotter till en dagmamma med niqab tex,men det är ju min egen fördom,som sagt hon kan ju utföra samma arbete som mig ändå.Så jag tror allt handlar om fördomar i botten.

• jaghopparhögt

Amiras mamma skrev 2009-09-22 01:16:05 följande:

Jag kommer inte på något som skulle hindra dom att utföra sina arbetsuppgifter pga klädseln,men om arbetet kräver att man ska visa ansiktet för det blir mer naturligt så kan det blir problem ,emn själva arbetsuppgifterna är väl inga problem att utföra.Men jag skulle inte vilja lämna min dotter till en dagmamma med niqab tex,men det är ju min egen fördom,som sagt hon kan ju utföra samma arbete som mig ändå.Så jag tror allt handlar om fördomar i botten.
    Jag tycker inte det är fördomar utan snarare krav på kvalite, jag vill inte att mina barn ska gå miste om en sådan sak som kroppsspråk och ansiktsuttryck från personalen när de är på förskolan.
  • 1337

Jag har ändå svårt att se att det skulle vara en fördom att tex tycka att en niqab inte ger ett öppet intryck. I serviceyrken där egenskaper som glad, öppen och social värderas känns niqaben fel för mig.

Och sedan: Busschaufför? Servitris? Kock? Vårdpersonal? Polis? Listan är ju rätt lång på yrken där det rent praktiskt inte funkar med niqab. Sedan tillkommer såna yrken där niqab inte representerar arbetsplatsen på ett bra sätt.
  • Amiras mamma
    jaghopparhögt skrev 2009-09-22 01:21:56 följande:
    Jag tycker inte det är fördomar utan snarare krav på kvalite, jag vill inte att mina barn ska gå miste om en sådan sak som kroppsspråk och ansiktsuttryck från personalen när de är på förskolan.
    Jo jag vet hur du menar och jag känner samma sak för jag skulle som sagt inte vilja lämna min dotter till en dagmamma med niqab.Men den här khalifa menade ju bara att hon larade av att utföra samma arbetsuppgifter men sen kräver ju många omsorgsjobb mer än att bara kunna göra det.För dagis/dagmamma handlar ju om att lämna barnen där istället för hos sin mamma/pappa och det kan ju vara lite krångligt att skola in ett barn hos en kvinna med niqab-eller inte..för vem anställer en sån kvinna på dagis?Man vet inte heller förrens man provat.
  • Amiras mamma
    1337 skrev 2009-09-22 01:26:34 följande:
    Jag har ändå svårt att se att det skulle vara en fördom att tex tycka att en niqab inte ger ett öppet intryck. I serviceyrken där egenskaper som glad, öppen och social värderas känns niqaben fel för mig. Och sedan: Busschaufför? Servitris? Kock? Vårdpersonal? Polis? Listan är ju rätt lång på yrken där det rent praktiskt inte funkar med niqab. Sedan tillkommer såna yrken där niqab inte representerar arbetsplatsen på ett bra sätt.
    Nej öppet intryck defineras olika av alla.Jag som är muslim bär vanlig sjalala påskkärring vis;) och jag har inget problem att sitta i en reception och ta emot kunder och ha ögonkontakt med manliga patienter eller att skratta åt ett skämt för det är öppet inryck från min sida.Men dessa kvinnor med niqab kanske ser mitt beteende som förmkt,alltså över gränsen för öppet intryck.Det kanske räcker för dom att ha ett trevligt tonfall,vem vet?
  • jaghopparhögt

Amiras mamma skrev 2009-09-22 01:29:51 följande:

Jo jag vet hur du menar och jag känner samma sak för jag skulle som sagt inte vilja lämna min dotter till en dagmamma med niqab.Men den här khalifa menade ju bara att hon larade av att utföra samma arbetsuppgifter men sen kräver ju många omsorgsjobb mer än att bara kunna göra det.För dagis/dagmamma handlar ju om att lämna barnen där istället för hos sin mamma/pappa och det kan ju vara lite krångligt att skola in ett barn hos en kvinna med niqab-eller inte..för vem anställer en sån kvinna på dagis?Man vet inte heller förrens man provat.
    Jag tänker dock inte testa, mina barn förtjänar enbart det bästa och då ingår det att kunna se folks ansikten.
    Jag skulle faktiskt inte ens vilja ha mina barn på ett dagis där någon i personalen har slöja.
  • Minune
    jaghopparhögt skrev 2009-09-22 01:37:10 följande:
    Amiras mamma skrev 2009-09-22 01:29:51 följande:
    Jag tänker dock inte testa, mina barn förtjänar enbart det bästa och då ingår det att kunna se folks ansikten.Jag skulle faktiskt inte ens vilja ha mina barn på ett dagis där någon i personalen har slöja.
    men varför?
Svar på tråden Niqab - i vilka yrken kan man ha det?