• Alonia

Hjääääälp!

Hej.
    Jag har BF 7 okt, 15 dgr kvar. Jag har varit orolig innan men nu är jag livrädd! Det är mitt 3:dje barn, mitt andra är 1,5 år. Den förlossningen var skitjobbig, tog längre tid än nr 1, huvudet åkte in 6 ggr. Hattmått på 38, 4600. Första dygnen var vi på barn, för att det var massor av fostervatten kvar i lungorna, andningen upphörde flera gånger.

Detta har jag förträngt tills nu, när man uppskattat detta barn till ca 5 kilo! Då jag gått över 13 & 15 dagar har jag frågat om man kan sätta igång 40+0. Svaret blev att det är inte bara att sätta igång, det kan man inte avgöra innan. "Vi letar inte efter dom stora barnen, det är dom små vi vill hitta". Det var liksom ingen tröst för mig. Jag har 2 bekanta som hållit på 1 dygn, sedan fått snitta, 5100 resp 5500. Jag vet att det finns "bra" förlossningar med stora barn också men jag vill liksom inte vara med längre...

Jag har det rörigt i mitt liv med en syster, döende i cancer & en "extra"mamma som man trodde skulle dö för 2 veckor sedan (men "stabilt" just nu).
    Jag sover nästan ingenting. Är så rädd för vad som ska hända, är rädd att jag inte ska orka (känner mig helt tömd på emergi).

Har någon nåt tips hur jag ska kunna vända detta, lite snabbt?

• Svar på tråden Hjääääälp!
  • broglo

Hej!

Usch, vad jobbigt! Finns det någon Aurora-mottagning eller liknande där du bor? JAg tycker att du skall prata med din barnmorska (om hon är det minsta vettig) och be att få träffa en förlossningsläkare eller någon ritunerad barnmorska på förlossningen så att du kan få planera din förlossning noga i förväg. Lägg inte fram det som att du absolut vill ha snitt, utan tryck på att du är rädd och traumatiserad från din förra förlossning och att du behöver extra stöd och planering för att känna dig trygg. (Sedan kan det ju mycket väl sluta i att det blir snitt, eller inte.) OCkså med tanke på allt annat som pågår i ditt liv behöver du extra stöd och omsorg i den här situationen! Hoppas att detta kan lösa sig! Du skall inte behöva vara såhär rädd!

• mina74

Jag förstår din rädsla. Jag födde mitt första barn i maj och hade ingen aning om att han var så stor. Vägde 5,2 kg, 57 cm lång och 38 cm huvudomkrets. Jag gick och pratade med KLARA bm pga förlossningsrädsla och på efterbesöket så sa hon att om jag blir gravid igen så skulle de sätta igång mig tidigare än 42+0 då bebisen var så stor nu. Så om din bebis är beräknad att vara stor så borde du absolut få hjälp! Då du har så jobbigt omkring dig och är orolig så håller jag med broglo i förra inlägget. Prata med din barnmorska och förklara hur jobbigt du har det. Hoppas du kommer få bra stöd och hjälp.

Svar på tråden Hjääääälp!