droppar vid kolik.
nån som vet varför dom slutat tillverka dom dropparna man får utskrivet vid kolik? ett konstigt långt namn som börjar på d tror jag de va.
nån som vet varför dom slutat tillverka dom dropparna man får utskrivet vid kolik? ett konstigt långt namn som börjar på d tror jag de va.
Vet inte vilka du pratar om, men det finns ju minifom droppar mot kolik eller sempers magdroppar.
jo de vet jag, men de funkar inte här.. va hos läkaren igår för att kolla om de va nått annat och han sa att förut så fanns de droppar som man fick på recept men dom tillverkas inte längre..
dicykloverinhydroklorid heter det.
Synd om de inte görs längre, för de är j-kligt effektiva mot riktig kolik.
ja jag menar de.. fattar inte varför dom tar bort en sak som verkligen hjälper.
Meh! Va dumt att det slutat tillverkas om det verkligen funkade!
ja tycker de me. kan ju undra om dom som kom på den extremt dumma idén har haft kolikbarn själva.
De har slutat att tillverka dem pga av de svåra biverkningar som barnet kan få. jag hade et till min son när han var liten med fick sluta pga att han fick svåra kramper.
Detta är biverkningarna:
Egenskaper
Antikolinergikum med kramplösande effekt på glatt muskalutur i mag och tarmkanalen. Effektet antas bero på en ospecigfik, direkt påverkan på glatt muskalutur. Medlets farmalogiska effekt är dåligt komenterad
Användning
Vid spädbarnskolik enligt klinisk erfarenhet. Preparatet bör användas med stor försiktighet, ej till barn under 6-8 veckors ålder (beräknat efter fullgången tid) och endast då sedvanliga återgärder mot kolik är vidtagna
Dosering
barn 6-8 veckor: 2,5 ml 15 min före måltid (viktigt) högst 3 gånger per dag
Biverkningar
Trötthet, kräkningar, muskulär hypotoni, kramper, andningsproblem, apné, oregelbunden hjärtverksamhet, nedsatt svettningsförmåga, miktionssvårigheter, oro samt andra antikolinerga biverkningar
Kontraindikationer
Obstruktiiva sjukdomar i mag-tarmkanalen eller urinvägarna, Hypertyreoidism, leverproblem
Obsevera
Endast barnläkare bör förskriva preparatet. Allvarliga bivekningar som somnolens och enstaka fall av kramper, apnéattacker och medvetslöshet finns rappoterade, framför allt efter höga doser. Läkemedelsveket anser att användningen bör begränsas till mycket besvärliga fall av spädbarnskolik och att noggrann information skall ges till föräldrar om medlets biverkningar
okej då, jag slutar att vara grinig då
Fick veta idag av min dotters läkare att man visst kan få dicykloverinhydroklorid droppar utskriva på recept. Så det stämmer inte alls att de slutat att tillverka dem.