Liiii skrev 2009-09-23 10:11:17 följande:
De har slutat att tillverka dem pga av de svåra biverkningar som barnet kan få. jag hade et till min son när han var liten med fick sluta pga att han fick svåra kramper.Detta är biverkningarna:EgenskaperAntikolinergikum med kramplösande effekt på glatt muskalutur i mag och tarmkanalen. Effektet antas bero på en ospecigfik, direkt påverkan på glatt muskalutur. Medlets farmalogiska effekt är dåligt komenteradAnvändningVid spädbarnskolik enligt klinisk erfarenhet. Preparatet bör användas med stor försiktighet, ej till barn under 6-8 veckors ålder (beräknat efter fullgången tid) och endast då sedvanliga återgärder mot kolik är vidtagnaDoseringbarn 6-8 veckor: 2,5 ml 15 min före måltid (viktigt) högst 3 gånger per dagBiverkningarTrötthet, kräkningar, muskulär hypotoni, kramper, andningsproblem, apné, oregelbunden hjärtverksamhet, nedsatt svettningsförmåga, miktionssvårigheter, oro samt andra antikolinerga biverkningarKontraindikationerObstruktiiva sjukdomar i mag-tarmkanalen eller urinvägarna, Hypertyreoidism, leverproblemObseveraEndast barnläkare bör förskriva preparatet. Allvarliga bivekningar som somnolens och enstaka fall av kramper, apnéattacker och medvetslöshet finns rappoterade, framför allt efter höga doser. Läkemedelsveket anser att användningen bör begränsas till mycket besvärliga fall av spädbarnskolik och att noggrann information skall ges till föräldrar om medlets biverkningar
Oj! Jaa, då förstår jag! Då var det ju bara bra att det slutade tillverkas.
Rena giftet ju!