Inlägg från: Katarina F |Visa alla inlägg
  • Katarina F

Barnomsorg för prematurfödda

Min son föddes i v 32+1 tillväxthämmad vägde bara 1100g. Han började på dagis när har var 13 månader okorrigerat. Han har nästan snarare varit friskare än andra på dagis. Problemet med att hålla dem hemma för länge är att de bygger upp sitt immunförsvar genom att utsättas för sjukdom.

• Katarina F
    Frila2 skrev 2009-10-27 19:34:10 följande:
    Tyvärr så stämmer inte det. Man behöver inte utsättas för sjukdomar för att få ett bättre immunförsvar. Man måste utsättas för virus och bakterier och det gör alla människor, vuxna som barn, hela tiden. Så länge man inte ligger isolerad på sjukhus eller bor i en bubbla då. Även de många månader som min dotter inte fick vara med på vare sig snabbturer till affären eller liknande så utsattes hon för bakterier och virus iom att hennes pappa arbetar och träffar folk och vi, utan att ta med henne, gick och handlade och träffade människor med bakterier och virus. Dessa tog vi sedan hem till henne. Riskerna att bli sjuk är mindre om man undviker vissa saker, det vet vi alla, men risken finns alltid om man träffar andra. Om båda föräldrar är hemma på heltid, man får matvaror levererade till dörren, man aldrig träffar någon annan etc så är det en sak, men de flrsta gör inte så. Man vet också att människor som är mycket sjuka har sämre immunförsvar än andra iom att om man får infektion på infektion på infektion så hinner aldrig immunförsvaret hämta sig från förra attacken och man blir då mer mottaglig.
    Men du måste ändock på något sätt utsättas för sjukdom för att stärka immunförsvaret. Är det så att man börjar på dagis och barnet jämt är sjuk då kan man ta ställning till om man ska försöka välja något annat sätt. Sedan är det, enligt ny rön, positivt för barnets utveckling att vara på dagis med andra jämnåriga.
  • Katarina F
    Bliglin skrev 2009-10-28 13:18:45 följande:
    tillägg: och forskning visar också att tidig förskolestart kan vara traumatiserande för en del barn.
    Allt är individuellt från barn till barn. Min son fullständigt älskar att vara på förskolan. Han exploderar i sin utveckling med tal och balans. Men han tycker om att vara hemma oxå. Eftersom min son är förtidigt född men inte extremt förtidigt född har han aldrig haft problem med andning eller hjärta. Han har bara varit liten. Hade han haft andra problem hade jag förmodligen varit lite försiktigare. Den gruppen han går i på förskolan är hela 6 barn stor med två personal. Förmodligen hade jag varit mer restriktiv om barngrupperna varit större. Så allt är individuellt går inte bestämma utefter hur andra gör/har gjort.
  • Katarina F

Written Fiction skrev 2009-10-28 15:44:56 följande:

Varför ska man egentligen "skynda på" utveckling som kommer endå? Man kan stimulera precis likabra hemma om man engagerar sig lite. Jag tycker den här hetsen över att man ska börja förskola tidigt för att främja utvecklingen är mer stressande än stimulerande faktiskt. och precis som Frila2 säger. Immunförsvar bygger man ändå.
    Men vad ska man göra om man inte har någon ekonomisk möjlighet att vara ledig? Om man bor i landets glesbyggd och det inte finns en massa barnrytmik, barngymnastik, öppen förskola osv. där barnen träffar andra barn? Barnet inte har några syskon att leka med?
    Jag är själv en "produkt" av att gå på dagis från ung ålder. Det har inte gjort mej någon skada i.a.f. så jag betvivlar att mitt lilla yrväder tar någon skada av det han heller. Han är idag 2,5 och är en otroligt glad och positiv kille som varken ligger före eller efter i sin utveckling.
  • Katarina F
    Frila2 skrev 2009-10-28 19:53:04 följande:
    Det förstår jag helt. Jag börjadepå dagis när jag var 11 månader (eller ca 10 korr., född i v 35, 2300 g) och jag älskade mitt dagis. Men det finns ju såklart barn som inte klarar av det så tidigt och barn som behöver så mycket stimulans. Men jag tror helt klart att det är skillnad på när man kan starta om man tittar på infektionskänslighet om man jämför en fullgången, en född i v 34 och en född i v 28 tex.
    Jag är själv inte född för tidigt utan ett fullt normalt barn. Hade inte det fungerat så bra med dagis som det gjorde/gör hade vi förmodligen försökt lösa det på annat sätt. Maken var lite skeptisk, han är uppfödd med en mamma som var hemma hela hans uppväxt, men när han sett hur mycket sonen älskar att gå på dagis OCH att vara hemma så har han inga tveksamheter längre. Inskolningen av sonen var lite kul eftersom jag låg i feber innan han... Så hans immunförsvar är det inget fel på! :)
Svar på tråden Barnomsorg för prematurfödda