• Anonym

Hur klä min 1-åring

Hej! Nu när det börjar bli "ruggigt" ute vad klär jag bäst min lilla tjej i när vi är ute och hon sitter i vagnen. Hon går inte själv än, men vill ju förhoppningsvis framöver upp och röra på sig. Hon ska vara hos sin farmor som dagbarn i höst vad ska jag förbereda med för ute kläder, både under ev overall samt skor mm? Vill ju att hon ska va varm och bekväm till vardags. Kan hon ha byxor med strumbyxor under nu till en början på hösten eller vad är bäst?
    Hon har fått en två delad "skidoverall" till vintern den är i "Fine Tex" material står det. Känns inte tjock och så men det står att den håller mot kyla, vind och väta....??

• Svar på tråden Hur klä min 1-åring
  • Barnklädesexperten

Hej.

Jag tycker absolut att du kan börja med strumpbyxor under byxorna.Lägg gärna något varmt och skönt att sitta på i vagnen,åkpåse/skinn osv.

Om vi fokuserar på vinterkläder tycker jag att du ska införskaffa ett bra underställ i ull el polyester.Något som värmer och samtidigt transporterar bort fukten,så hon inte fryser om hon blir svettig.Du kommer att behöva ett par gummistövlar,satsa på ett par ofodrade.De är lättare att torka invändigt.Be om hjälp att mäta din dotters fötter så du får rätt storlek.
    Vinterskor till barn är oftast vattentäta och varma,men många gör fel och sätter en bomullstrumpa på foten,vilket gör att efter ett tag börjar fötterna svettas och barnet blir iskall.Så välj därför en ullstrumpa som du sätter direkt på foten.

Om overallen är tunn kan det vara bra med ett mellan lager,gärna microfleece el ullfrotte.En fuskpolo är bra för nakna halsar(ej sjal)gärna i ull el fleece och även ett par vattentäta tumvantar.
    Och till huvudet en vindtät stickad el vindtät fleece mössa.

Om inte overallen är vattentät kan det behövas galonkläder att dra utanpå overallen.

Lager på lager är alltid bra då du kan ta av ett om det blir för varmt,känner du dig osäker på om hon har för lite/för mycket,kör in din hand och känn efter om hon känns kall el varm.
    Lycka till,mvh Therese

Svar på tråden Hur klä min 1-åring