• Nightswimmer

Majoritetsval i enmansvalkretsar?

Sitter och tentapluggar just nu och har kört fast lite på en gammal tentafråga. På FL brukar man ju kunna få svar på det mesta, så jag hoppas att även detta är en fråga som ni kloka medlemmar kan hjälpa mig att reda ut.

Nämligen "vilka konsekvenser beslutssystemet majoritetsval i enmansvalkretsar skulle få för partibildningen i Sverige, om ett sådan system infördes".

Just nu står det helt stilla för mig! Skulle det kanske kunna tänkas att sannolikheten för att det tillkom fler småpartier vore stor? Eller precis tvärtom. Ett system som m-val i e-kretsar (fasiken vilka långa ord! ) leder ju ofta till att bara två stora partier finns kvar och att de mindre utmanövreras. Undantaget om de har lokala intressefrågor, som gör att de får mandat i just den valkretsen.

Usch! Jag förstår ju knappt själv vad jag skriver. Hoppas att någon kan fundera vidare lite tillsammans med mig!

• Svar på tråden Majoritetsval i enmansvalkretsar?
  • Themis

I Storbritannien och USA, som är de länder jag tänker först på när man säger "enmansvalkrets", så finns det ju bara ett par riktigt stora partier.

Vänstern och de gröna försöker också vara med och tävla men det är väl sällan de får igenom frågor på samma sätt som minoritetspartierna i Sverige?

Se även här:

sv.wikipedia.org/wiki/Enmansvalkrets

Att småpartierna marginaliseras när man har enmansvalkretsar är ju klartext, även om Wiki inte alltid är 100% korrekt.

• Nightswimmer
    Themis skrev 2009-09-22 13:12:57 följande:
    I Storbritannien och USA, som är de länder jag tänker först på när man säger "enmansvalkrets", så finns det ju bara ett par riktigt stora partier.Vänstern och de gröna försöker också vara med och tävla men det är väl sällan de får igenom frågor på samma sätt som minoritetspartierna i Sverige?Se även här:sv.wikipedia.org/wiki/EnmansvalkretsAtt småpartierna marginaliseras när man har enmansvalkretsar är ju klartext, även om Wiki inte alltid är 100% korrekt.
    Det som känns knepigt i sammanhanget är att det är en tredelad fråga, men jag tycker att det är svårt att inte ge samma svar på alla... Nämligen hur det påverkar 1. partibildning 2. regeringsbildning 3. medborgarnas förhållningssätt till valkampanjer/-procedurer.

De två senare punkterna känner jag att jag har fått till okej svar på, men den första... alltså, vad det gör för partibildningen? Blir det ointressant att bilda ett småfrågeparti bara för att man inte har samma chans att göra sin röst hörd? (Det vet väl inte jag heller, dumma lärare som ger dumma tentafrågor! )
  • Themis

Ointressant blir det väl aldrig när människor engagerar sig, men tröskeln för att kunna påverka någonting blir så mycket högre.

Tänk om vi t ex hade höjt 4%-spärren i Sveriges riksdag till 12% istället-det hade ju haft en viss påverkan på den förda politiken kan man säga, för då hade vi bara haft tre partier i riksdagen-M, Fp och S.

Nu har vi ett läge där de stora partierna måste bry sig om småpartiernas åsikter eftersom de behöver dem för att bilda regering, och de stora blir nervösa varje gång ett småparti ligger nära 4%-gränsen, för det kan kosta dem valsegern.

Det läget har du aldrig i USA, för är man överkörd så är man och rösterna räknas då inte alls.

• Nightswimmer
    Themis skrev 2009-09-22 14:01:58 följande:
    Ointressant blir det väl aldrig när människor engagerar sig, men tröskeln för att kunna påverka någonting blir så mycket högre. Tänk om vi t ex hade höjt 4%-spärren i Sveriges riksdag till 12% istället-det hade ju haft en viss påverkan på den förda politiken kan man säga, för då hade vi bara haft tre partier i riksdagen-M, Fp och S.Nu har vi ett läge där de stora partierna måste bry sig om småpartiernas åsikter eftersom de behöver dem för att bilda regering, och de stora blir nervösa varje gång ett småparti ligger nära 4%-gränsen, för det kan kosta dem valsegern.Det läget har du aldrig i USA, för är man överkörd så är man och rösterna räknas då inte alls.
    Näe, klart att det inte blir ointressant. Mer att det kanske kan tänkas kännas hopplöst att bilda ett mindre parti om man vet att man ändå inte kommer ha någon genomslagskraft. (Om det inte råkar vara en fråga som engagerar lokalt, så att man på så vis kan få mandat.)

Jag kan inte låta bli att fundera på om det egentligen inte finns en sannolikhet att det skulle kunna bli precis motsatt som det ser ut i t.ex. USA. Där finns i princip bara de stora partierna och skillnaden mellan dem är inte heller särskilt stor. (Även om Obama ses som kommunist av vissa motståndare, men DET är en helt annan fråga!)

Det som jag fortfarande känner att jag inte har fått någon rätsida på är frågan om hur det påverkar _partibildningen_. Det märkliga är att jag inte tycker att man kan göra så mycket mer än några lösa antaganden i frågan, medan min examinator anser frågan så viktig att den är värd 1 poäng mer än övriga delfrågor.
  • Themis

Hm, låter lite halvjobbigt.

Du har inga äldrekursare som du kan fråga hur de har besvarat frågan?

• Nightswimmer
    Themis skrev 2009-09-22 16:30:31 följande:
    Hm, låter lite halvjobbigt. Du har inga äldrekursare som du kan fråga hur de har besvarat frågan?
    Ja, jag tycker att frågan minst sagt är lite knepig! Det är jag som är äldst i klassen med mina 29 år Men vi ska träffas och plugga lite ihop, så jag får höra vad de andra har för tankar om saken! (Och hålla tummarna för att just den här frågan INTE kommer upp på tentan!)

Tack för att du tagit dig tid i alla fall!
  • Mentat

Effekten på partibildningen måste ju bli att det blir svårare att skapa nya partier, åtminstone allmänpolitiska. Ett parti med en stark regional prägel kan säkert ha en chans då man inte behöver bry sig om någon nationell 4%-spärr längre - det räcker med att vara bästa parti för specifikt den valkrets det handlar om.

Så man hade kunnat tänka sig t.ex. att Doroteapartiet kom in i riksdagen, något det aldrig kommer att göra med dagens system om just Dorotea är en valkrets.

England har ju allt mer utvecklats till ett trepartisystem och inte två partier men det har varit en lång väg att vandra för Liberaldemokraterna där.

• Nightswimmer
    Mentat skrev 2009-09-23 12:57:25 följande:
    Effekten på partibildningen måste ju bli att det blir svårare att skapa nya partier, åtminstone allmänpolitiska. Ett parti med en stark regional prägel kan säkert ha en chans då man inte behöver bry sig om någon nationell 4%-spärr längre - det räcker med att vara bästa parti för specifikt den valkrets det handlar om. Så man hade kunnat tänka sig t.ex. att Doroteapartiet kom in i riksdagen, något det aldrig kommer att göra med dagens system om just Dorotea är en valkrets. England har ju allt mer utvecklats till ett trepartisystem och inte två partier men det har varit en lång väg att vandra för Liberaldemokraterna där.
    Tack! Du sätter ord på mina tankar på ett bra sätt.

Det jag funderar över är om folk verkligen helt skulle sluta bilda småpartier, bara för att de löper mindre risk att komma in i riksdagen, än med dagens system. Det FINNS väl många mindre partier i exempelvis USA och GB också, även om de inte har samma chans att komma till makten?

(Det är därför jag inte riktigt förstår hur min lärare prioriterar frågorna. Delfrågan om partibildning ger 3 poäng, men frågan om regeringsbildning bara 2. Jag skulle vilja kasta om det! Får väl helt enkelt hoppas att just den här frågan inte dyker upp på tentan. )
  • Themis

AlmaMatilda: Med äldrekursare (till skillnad från äldre kursare- det är nåt annat) menar jag folk som går året över och har tentat detta redan.

• Nightswimmer
    Themis skrev 2009-09-24 09:37:37 följande:
    AlmaMatilda: Med äldrekursare (till skillnad från äldre kursare- det är nåt annat) menar jag folk som går året över och har tentat detta redan.
    Aha. Jag är så skadad av att läsa elevtexter där de inte vet om ord ska skrivas ihop eller isär att jag misstog det för en ihopskrivning! Tyvärr har jag inga kontakter med någon som läst kursen tidigare, annars brukar det vara guld värt!

Jag har försökt sätta mig in i frågan lite mer och egentligen inte kommit fram till något nytt, mer än att man skulle kunna tillämpa Duvergers lag både som för- och motargument till att vi skulle få färre partier. Dock anser jag fortfarande att det mer är en fråga om regeringsbildning än partibildning.
Svar på tråden Majoritetsval i enmansvalkretsar?