• mosterYster

    Snålt att ge så lite i bröllopspresent!

    Anonym skrev 2009-09-23 07:45:44 följande:
    Har inte läst något i tråden mer än TS. Håller med dej! Det var riktigt snålt! Vi har bara varit på vanliga bröllop med kyrka först och fest sedan. Jag tycker att det hör till att man ger för ungefär så mycket som maten kostar per person. Senaste vi var på så var vi några som la ihop....tror vi la ca 200/person...alltså 400/par på presenter.
    Där har du i och för sig fel. Man köper inte present utifrån vad maten kostar! På de flesta bröllopsfester jag varit på, kostade kuverten säkerligen närmare 1000 kr/person (våra kuvertpris låg nog över tusenlappen har jag för mig, dessutom hade vi fri bar till restaurangpriser) men inte gav de nästan 70 gästerna 1000 kronor per person och inte hade vi väntat oss det heller.

    En bröllopspresent är precis lika dyr som givaren önskar, men även jag tycker att 199 kr från 5 personer var pinsamt snålt... särskilt som det var DE som "krävde" festen!
  • mosterYster

    Anonym (Svea) skrev 2009-10-01 16:44:31 följande:


    Fast lite mer än 40.- är det väl? karaff 200+kort och papper/3 (familjer) =85-100/familj Vi skulle utan tvekan kunna lägga en 100 var från oss syskon till vår pappas bror ifall de gift sig och ska ha en middag i efterskott. Känner dem väl, och de skulle bli glada över att vi kom och gratulerade
    Fast i detta fall hade inte ts tänkt ha fest ALLS. Det var släktingarna som bad om festen, så att de skulle kunna komma med gåva och fira brudparet osv. Billig middag fick de ju, 40 kr/pers

    Anonym (what??) skrev 2009-10-01 16:23:52 följande:
    mm jag med! är jag bjuden ser jag till att ha en present med mig som är värd ungefär lika mycket som tillställningen. tex är det bröllop kan jag nog lägga 50o spänn, är det en vanlig middag så blir det en flaska vin typ.
    Vi hade ett kuvertpris på över tusenlappen, men vi hade väl aldrig i världen väntat oss att gästerna skulle lägga över 1000 kr/person! Nej, är jag bjuden på bröllop lägger vi vanligtvis 700-1000 kr som par. Och det är INTE "tjusighetsnivån" på bröllopet som avgör om det blir 700 eller 1000.
  • mosterYster

    Anonym (Svea) skrev 2009-10-01 20:18:37 följande:


    mosterYster Gästerna bad om att få komma med en gåva i efterskott eftersom ts med make "smet" istället för att ha bröllop+bröllopsfest. Att ts med make beslutade att BJUDA in 35 pers på middag var ju deras val (?) Jag har aldrig tänkt att man betalar för maten med gåvan! men, hör här att andra gör så (hahaha!!! shit vilka gåvor jag vore värd efter alla middagar! .. men som sagt, jag har middagar/fester frivilligt, för att jag vill Inte för att få gåvor )
    Ja, men de hade inte haft middagen om de inte haft en förfrågan från nämnda släktingar.

    Citat från ts:
    "Det var dem som sa att de ville komma med present och fira oss så det var faktiskt därför vi ordnade denna fest."
  • mosterYster

    Anonym (Svea) skrev 2009-10-02 10:07:00 följande:


    Joo men fortfarande valfritt att ordna en middag som tar 4 dagar att göra, och valfritt att bjuda in 35 personer. Jag tycker nog att man ska vara glad över gåvor, att man ens får en gåva, att man ens har vänner som vill komma på middag, men det är ju jag det
    OK, så jag ber dig ordna en fest så jag kan uppvakta dig MED GÅVA i efterskott pga att du fyllt år, du gör det eftersom du känner dig rätt "tvingad". Jag kommer på festen och den "gåva" du får är en trisslott (kostar inte 40 kr, jag vet, men bröllopspresenter brukar vara finare än födelsedagspresenter, iaf om det inte är jämn födelsedag).

    Blir du glad och tacksam? Jag menar, du hade inte haft den här festen om det inte varit för att jag bett om det, så att jag skulle kunna fira dig och överlämna min GÅVA.

    Jag hade definitivt inte surat, utan reagerat ungefär som ts: med förvåning och lite humor.
  • mosterYster

    Anonym (Svea) skrev 2009-10-02 12:15:08 följande:


    Alla är ju olika Jag hade inte känt mig tvingad att ha en middag för 35 pers när jag innan smitit iväg och gift mig utomlands. Ifall jag skulle gifta mig utomlands gör jag det för att _inte_ ha en fest Men det är ju jag det, jag skulle bli glad om männsikor vill dela vår dag med oss, om de vill gratulera oss.. och jaa till å med _utan_ present Tur att ts inte blev sur, utan att hon skrattade, men att kalla folk snåla när de faktsit _gav_ dem en gåva _och_ kom på deras middag är väl tråkigt.. Kul att alla är olika, men kul också att jag umgås med likasinnade
    Alltså, jag tokade det som att de smet iväg och gifte sig just för att slippa ordna bröllopsfest. Sedan blev de uppmanade att ordna efterskottsfest, och bara det är fräckt tycker jag! Men, de fixar en fin fest i alla fall, varpå gåvan visar sig vara en billig vinkaraff - från 5 personer!?!

    Jag tycker att detta beteende är lika märkligt som det skulle vara att bjuda till bröllop med klädkod frack - och bjuda på tacobuffe...
  • mosterYster

    Anonym (Svea) skrev 2009-10-02 16:20:42 följande:


    hahaha, jaa det beror ju på hur man ser det En nära vän gifte sig utomlands, vi kompisar ville gratulera och ge en present så vi frågade om vi kunde komma med vår present och isf när. De välkomnade oss och vi gratulerade med vår present, vi hade en jättetrevlig fest, med musik långt inpå morgonkvisten. Jag vet att de inte ens tänker på vad presenten kostar, uatn vi vet att de uppskattade att vi kom till dem med vår gåva och våra gratulationer --Jag tycker att det är smått pinsamt att gnälla i efterskott på gåvor man får, och att dessutom som en vuxen männsika känna sig tvingad att bjuda 35 pers på en middag som tog 4 dagar att göra... Jag tror faktist att ts med make avgjorde själva om de ville ha bjudning eller ej, och om de skulle bjuda på kaffe+kaka eller middag, som sagt, som vuxem är man aldrig tvingad till något Jag tycker inte alls det är fult att ringa och be om att få komma med en present, det är väl hur snällt som helst?! som sagt, alla är olika Kort och gott (eftersom ts inte vill att tråden fortsätter, sorry ts) Så är alla olika, och som en vuxen männsika avgör man själv om man vill bjuda männsikor eller ej, och man är tacksam över att männsikor ens gratulerar (i min värld iaf )
    Javisst är det snällt att vilja _komma förbi_ med present - det är INTE snällt att kräva en fest för presenten!
  • mosterYster

    Anonym (Svea) skrev 2009-10-02 23:14:21 följande:


    det är inte lltid man får så fint presentpapper i butiken.. men ett gratulationskort kostar från 30- upp till 70- ca... En baggis när folk här verkar tycka att ts makes syskonbarn+resepektive skulle ha gett en gåva för minst 500*5 pers=2500- annars är de snåla Vi ger 150.-/fam vid middagar eller 300-500/fam vid jämna födelsedagar/bröllop å vi är inte ett dugg snåla
    Tror att man menar 500 kr/familj. Dock skulle jag inte ha reagerat på 200 för en familj heller - däremot på 200 från 3 (TRE!) familjer!
  • mosterYster

    Anonym (Svea) skrev 2009-10-03 20:50:33 följande:


    Kul hur man tolkar saker olika De flesta här pratar om att man ger per person (tex 40.-/person) , och då har siffran 500-/person varit uppe några gånger.. vi är olika,du skulle ha reagerat över priset på en gåva du får, jag bryr mig faktist inte ett dugg om priset på en present.. Jag tycker ärligt talat att det är ytligt, ouppfostrat och skumt att ens fundera över priset på en gåva man _får_ Men det är ju jag det, alla är ju olika (ha en fortsatt trevlig helg! )
    Tycker jag med, men jag gissar att de flesta här menar att de ger 500 kr/par (familj).

    Jag skulle INTE reagerat över PRISET på en gåva, däremot skulle jag reagerat på att bli ombedd att ordna fest för att få vår bröllopsgåva. Annat hade väl varit om personerna i fråga sagt "vi kommer förbi med en present någon dag, när passar det er?"

    Var har jag skrivit att jag värderar gåvan utifrån priset på den? Tycker också att det är ouppfostrat att göra så.
  • mosterYster

    Anonym (Svea) skrev 2009-10-03 21:25:17 följande:


    sorry, du skrev "Dock skulle jag inte ha reagerat på 200 för en familj heller - däremot på 200 från 3 (TRE!) familjer!" det tolkade jag som att du skulle reagerat på priset, mitt fel Jag fick ett 6-pack öl inslaget i toapapper utav 3 killar som överraskade genom att komma på min 25-års fest, skitkul att de kom!
    Jag hade också gillat den presenten i det läget.

    Men allt beror på tillfälle. Vi undanbad oss presenter när vi gifte oss, så även espressomaskinen värd nästan 3000 var oönskad för vår del (därmed säger jag inte att vi inte var tacksamma, för det var vi).

    Det jag tycker är knasigt med ts är _fortfarande_ att man kräver en fest för att komma över med en present för 80 kr/familj. Går väl lika bra att säga att man har en gåva att lämna och fråga när det passar!
  • mosterYster

    Anonym (Svea) skrev 2009-10-04 01:00:54 följande:


    Ja är det så då håller jag med.. jätteknasigt ju! Men det står i ts att "de tjatade om att få koma med en present för att fira oss" Det är väl inget som säger att de tvingade ts+make att ha en middagsbjudning för 35 pers? De hade lika gärna kunnat bjuda på kaffe+kaka till dessa 5 pers
    Hm, tja... jag skulle nog tolka det som att de ville ha en fest, om någon tjatade om att få komma med present för att fira att vi (åkt bort och) gift oss. Litegrann "ni snuvade oss på partyt". Om de då bara kommit förbi med den där karaffen (eller en brödrost, eller biobiljetter, eller ett paket kaffe...) så hade jag inte tyckt att det var konstigt alls.
Svar på tråden Snålt att ge så lite i bröllopspresent!