• JKF

Ge ersättning ibland - hur och var?

Jag har en dotter som är sex veckor som jag helammar och jag kommer under hösten att vara tvungen att åka i väg från henne vid några tillfällen. Jag tror inte att jag alltid kommer ha möjlighet att pumpa ur tillräckligt mycket mjölk så att det ska räcka under den tiden jag är borta. Hur gör jag då? Kan vi ge henne ersättning bara ibland? Kommer hon fortsätta vilja amma när jag sen kommer hem igen? Vad innehåller egentligen bröstmjölksersättning och var köper jag den? Finns det olika märken?

Som ni förstår är jag helt grön på det här med ersättning och jag behöver alla era tips, råd och tankar.

• Svar på tråden Ge ersättning ibland - hur och var?
  • Hannah76

Du akn ju pumpa ut och frysain.
    Annars så köpe du ersättnig i vanliga butiker och ger.
    Min yngsta dotter blev inte störd av att få flaska (med både bröstmjölk och ersättning).

• Puffmamma

Jag började ge min son ersättning när han var 2 månader idag e han 6 månader.Jag började ge honom så han skulle bli van vid nappflaska. Jag ammade för det mesta i början men har nu gett mer ersättning då han står sig längre på det och han äter mycket bättre på flaska än när jag ammar honom. Nu när han är 6mån, har han ibland vägrat bröstet, och ibland vägrat flaska, så visst det kan hända att de favoriserar nått av det. Men när det gäller min son är det dagsformen.... Måste alltid ha med ersättning om jag åker iväg. Men jag tycker det är rätt skönt att han äter flaska då det inte alltid är läge att slänga fram bröstet. Man kan ge ersättning när man vill, nån enstaka gång till hela tiden.Men det är ju inte helt säker att hon tar flaskan med ersättning om hon inte är van vid det. De vanligaste märkerna är väl nestle och semper. Jag har provat båda, ingen skillnad tycker jag! Det är ju baserat på mjölk. Gå in på hemsidorna och läs om det, där finns det info om ersättning. Finns att köpa på livsmedelsbutiker.
    Hoppas jag var till nån hjälp!? =)
    Lycka till

• Jelli

Hej
    Vi började ge vår tjej ersättning som tillägg till amning för ett par veckor sedan då hon var en månad eftersom hon inte gick upp tillräckligt i vikt. Det har fungerat jättebra. Hon har inga problem att växla mellan bröst och flaska men det kanvara bra att köpa flaskor där de suger på liknande sätt som på bröstet, vi använder Mam (från bla Apoteket) så de inte får "tuttförvirring". Vi kör med Semper1, pulver när vi är hemma och färdigblandade tetror när vi är ute. Finns i vanliga mataffärer. Jag var skeptisk till ersättning först eftersom jag så gärna ville helamma och tyckte det verkade krångligt men nu har jag ändrat mig. Det är faktiskt ganska smidigt (inte lika lätt som att ge bröstet förstås) och pappan har möjlighet att vara mer delaktig och avlasta lite med matningen. Hoppas det går bra!

• Thursday

Nu har det inte varit aktuellt för min del, men för egen del skulle jag inte bry mig om att pumpa alls om det bara gällde enstaka tillfällen. Jag förstår öht inte vitsen, förutsatt att bebis tar ersättning (det är ju bara att testa först). Jag tror knappast att bebisen ratar bröstet efter att ha fått ersättning, det man pratar om är ju att bebis kan rata bröstet efter att ha fått flaska, men jag antar att ni tänkt att den utpumpade mjölken skulle ges i flaska? Annars går det ju bra att ge även ersättning i kopp eller sked. Min son har dock inte haft några problem med att få ersättning i flaska och amma, och det höll vi på med i fem månader tills vi bytte ut ersättningen mot gröt. I ersättning är det... en massa saker som är fullgod näring för små barn som faktiskt kan leva enbart på det. Och gäller det bara några enstaka gånger så skulle jag köpa färdigblandad ersättning på tetra, så slipper man ha ett helt stort paket. Vi har kört med Nan och det ska förbrukas inom två veckor efter öppning, och det kanske man inte gör om man inte ger regelbundet.

• JKF

Tack för era tips och tankar. Ska åka och köpa ersättning idag och testa.

Svar på tråden Ge ersättning ibland - hur och var?