tuffing skrev 2009-09-27 07:49:01 följande:
man brukar pumpa efter amningen jag har pumpat från första veckan och har massa i frysen inte för jag har lämnat ifrån mig min dotter utan för att hon ska äta det så länge som möjligt man vet ju int när det tar slut man kan frysa in den i 6 månader hon är nu 6,5mån och jag hel ammar hon vill inte ha varken gröt el välling när du pumpar så kan du ju spara mjölken i kylen i 4 dagar och då är det bara spara allt tillsamans men tänk bara på att man inte ska blanda varm och kallt stoppa allt i kylen och när det är dags för frysen så häll över allt i samma behållare och skriv det första datum
Tack

Ja jag skulle också vilja ha lite i reserv om det skulle vara nåt så min man kan ge henne. Min lilla verkar gilla gröt som hon fått som smakisar men fick lite magknip så det får vänta lite till.
Malawi skrev 2009-09-27 12:45:18 följande:
För mig funkar det bäst att pumpa samtidigt som jag ammar, får stor hjälp av utdrivningsreflexen då. Och på morgonen när jag har som mest mjölk.

Det låter ju smart, men ibland så vill hon äta från båda brösten på en sittning. Ska fundera ut när det vore lämpligast. Går ju till förskolan med äldsta på morgonen så då har jag nog inte tid att pumpa och få in i kylen och så, annars brukar jag med ha mest mjölk då. På kvällen är man trött och lillan får vänta innan utdrivningsreflexen kickar igång..