• Milo78

Pumpa?

Hur fungerar det här med att pumpa ur bröstmjölk? blev förvånad då jag frågade runt att det var så många som pumpar ur el ger ersättning, jag har bara ammat.
    Hur gör ni? Klart det skulle vara skönt att pumpa ur och då kanske kunna få en timme el två för sig själv, men trodde att barnet kanske började föredra flaskan och inte ville amma sen om man börjar pumpa ur? Ni som har mer erfarenhet upplys mig lite!
    Kan man pumpa ur och ge flaska bara ibland?

• Svar på tråden Pumpa?
  • Malawi

Jag har urpumpad mjölk i frysen. Dels för att jag ngn gång ibland behöver komma iväg själv (hänt två ggr under tre månader) och dels ifall det skulle hända något oförutsett. Vill alltid ha lite mat hemma i frysen.

• Pebbles82

Jag har varit tvungen att pumpa ur vid tillfällen när hon bla sovit för länge och brösten velat explodera....
    Sen vill jag ha ett litet lager i frysen om något skulle hända! Dvs, om jag tar för lång tid på mig på gymmet, eller måste till läkaren osv....

Hos oss behöver vi nog inte oroa oss för att hon ska uppskatta flaskan mer, eftersom att det tar 3 gånger så lång tid för henne att få i sig samma mängd mat via flaskan, men absolut - det kan finnas en risk om man använder nappflaska för ofta!

(Ersättning är ju oftast mer rinnigt än bröstmjölk och kommer därför ut ur nappen fortare, vilket gör det "enklare")

• Lydisen

Väntar mitt första barn den 12/10 vilket är snart och har tänkt att helamma (om det går givetvis). Har läst på flera trådar inom amning att fler och fler pumpar ut mjölk så att pappa också kan få vara nära sitt barn och mata med flaska och dels pumpar man för att som ni skriver kunna komma ifrån någon gång då och då. Min fråga är, behövs det någon speciell flaska till nyfödda? Eller går det bra med vilken flaska som helst? Har sett i vanliga mataffärer på bebishyllorna något som heter di-flaska. Är det något att ha till nyfödda?

• Malawi
    Lydisen skrev 2009-09-25 17:51:58 följande:
    Väntar mitt första barn den 12/10 vilket är snart och har tänkt att helamma (om det går givetvis). Har läst på flera trådar inom amning att fler och fler pumpar ut mjölk så att pappa också kan få vara nära sitt barn och mata med flaska och dels pumpar man för att som ni skriver kunna komma ifrån någon gång då och då. Min fråga är, behövs det någon speciell flaska till nyfödda? Eller går det bra med vilken flaska som helst? Har sett i vanliga mataffärer på bebishyllorna något som heter di-flaska. Är det något att ha till nyfödda?
    Jag köpte pumpen Avent Isis på apoteket och då följde det med flaskor och nappar. De använder vi.
  • TittiBoppe

Kastar också in en liten fråga, har helammat min dotter hela tiden men om jag nu vill bygga upp ett litet förråd, när ska man egentligen pumpa ur då?

När min son var liten försökte jag amma och sen pumpa för att öka mängde då det bara strulade men det var ju inga större mängder som kom då så att det var värt att spara.

Benjamin 12/2 -07 och Sheyla 16/5 -09
  • tuffing
    TittiBoppe skrev 2009-09-26 22:49:28 följande:
    Kastar också in en liten fråga, har helammat min dotter hela tiden men om jag nu vill bygga upp ett litet förråd, när ska man egentligen pumpa ur då? När min son var liten försökte jag amma och sen pumpa för att öka mängde då det bara strulade men det var ju inga större mängder som kom då så att det var värt att spara.
    man brukar pumpa efter amningen jag har pumpat från första veckan och har massa i frysen inte för jag har lämnat ifrån mig min dotter utan för att hon ska äta det så länge som möjligt man vet ju int när det tar slut man kan frysa in den i 6 månader
    hon är nu 6,5mån och jag hel ammar hon vill inte ha varken gröt el välling

när du pumpar så kan du ju spara mjölken i kylen i 4 dagar och då är det bara spara allt tillsamans men tänk bara på att man inte ska blanda varm och kallt stoppa allt i kylen och när det är dags för frysen så häll över allt i samma behållare och skriv det första datum
    Världens lyckligaste mamma & fru.
  • Malawi
    TittiBoppe skrev 2009-09-26 22:49:28 följande:
    Kastar också in en liten fråga, har helammat min dotter hela tiden men om jag nu vill bygga upp ett litet förråd, när ska man egentligen pumpa ur då? När min son var liten försökte jag amma och sen pumpa för att öka mängde då det bara strulade men det var ju inga större mängder som kom då så att det var värt att spara.
    För mig funkar det bäst att pumpa samtidigt som jag ammar, får stor hjälp av utdrivningsreflexen då. Och på morgonen när jag har som mest mjölk.
  • Wry

Hoppar in här med en fråga: har nyss börjat pumpa för att ha ett nödlager hemma i frysen. Men hur vet man hur mycket mjölk som behövs i en matning? Min bebis är tre månader, hur mycket ska jag räkna med då ungefär? 100ml, 200ml, ... ?

(Eller är det helt individuellt?)

• Malawi
    Wry skrev 2009-09-27 17:06:46 följande:
    Hoppar in här med en fråga: har nyss börjat pumpa för att ha ett nödlager hemma i frysen. Men hur vet man hur mycket mjölk som behövs i en matning? Min bebis är tre månader, hur mycket ska jag räkna med då ungefär? 100ml, 200ml, ... ? (Eller är det helt individuellt?)
    Tror att det är individuellt. Min dotter äter dessutom olika mycket olika tider på dygnet. HAr fryst in i isbitsformar så det ska vara lätt att ta upp och tina.
  • Breathe Me

Jag hoppar också in här! :)

Anchor: Jag har också en sån avent pump, men får inte ut nån mjölk alls. Vad är hemligheten? :) Hur länge ska man behöva pumpa?

• TittiBoppe
    tuffing skrev 2009-09-27 07:49:01 följande:
    man brukar pumpa efter amningen jag har pumpat från första veckan och har massa i frysen inte för jag har lämnat ifrån mig min dotter utan för att hon ska äta det så länge som möjligt man vet ju int när det tar slut man kan frysa in den i 6 månader hon är nu 6,5mån och jag hel ammar hon vill inte ha varken gröt el välling när du pumpar så kan du ju spara mjölken i kylen i 4 dagar och då är det bara spara allt tillsamans men tänk bara på att man inte ska blanda varm och kallt stoppa allt i kylen och när det är dags för frysen så häll över allt i samma behållare och skriv det första datum
    Tack Ja jag skulle också vilja ha lite i reserv om det skulle vara nåt så min man kan ge henne. Min lilla verkar gilla gröt som hon fått som smakisar men fick lite magknip så det får vänta lite till.
    Malawi skrev 2009-09-27 12:45:18 följande:
    För mig funkar det bäst att pumpa samtidigt som jag ammar, får stor hjälp av utdrivningsreflexen då. Och på morgonen när jag har som mest mjölk.
    Det låter ju smart, men ibland så vill hon äta från båda brösten på en sittning. Ska fundera ut när det vore lämpligast. Går ju till förskolan med äldsta på morgonen så då har jag nog inte tid att pumpa och få in i kylen och så, annars brukar jag med ha mest mjölk då. På kvällen är man trött och lillan får vänta innan utdrivningsreflexen kickar igång..
  • Malawi

Breathe Me skrev 2009-09-28 00:00:12 följande:

Jag hoppar också in här! :) Anchor: Jag har också en sån avent pump, men får inte ut nån mjölk alls. Vad är hemligheten? :) Hur länge ska man behöva pumpa?
    Som jag skrev tidigare är det enklast för mig att pumpa samtidigt som jag ammar, och gärna på morgonen då jag har mycket mjölk. Sen när det gäller teknik tror jag det är individuellt. Men det är viktigt att du inte pumpar så du får övertryck och vakuumet släpper, det ska vara tyst om pumpen. Sen pumpar jag med långsamma tag.

I början fick jag ut typ 10 ml, nu fyller jag en liten flaska. Men det tog tid att lära sig! Lycka till!
  • Malawi
    TittiBoppe skrev 2009-09-28 01:04:40 följande:
    Det låter ju smart, men ibland så vill hon äta från båda brösten på en sittning. Ska fundera ut när det vore lämpligast. Går ju till förskolan med äldsta på morgonen så då har jag nog inte tid att pumpa och få in i kylen och så, annars brukar jag med ha mest mjölk då. På kvällen är man trött och lillan får vänta innan utdrivningsreflexen kickar igång..
    Har jag bråttom ställer jag in hela pumpen i kylen när jag är klar. Och sen tål bröstmjölk att stå i rumstemperatur i 6h har jag för mig, så det är ju ingen panik att få in den i kylen!
  • TittiBoppe
    Malawi skrev 2009-09-28 19:23:18 följande:
    Har jag bråttom ställer jag in hela pumpen i kylen när jag är klar. Och sen tål bröstmjölk att stå i rumstemperatur i 6h har jag för mig, så det är ju ingen panik att få in den i kylen!
    Men då ska jag nog prova att pumpa på morgonen, brukar ju ut och promenera när jag har lämnat storebror Man kan alltså bara ställa in utan att kyla ner först? Är det inte svårt att balansera både bebis och pump förresten?
  • TittiBoppe
    TittiBoppe skrev 2009-09-29 00:25:20 följande:
    Men då ska jag nog prova att pumpa på morgonen, brukar ju ut och promenera när jag har lämnat storebror Man kan alltså bara ställa in utan att kyla ner först? Är det inte svårt att balansera både bebis och pump förresten?
    Alltså hon har en tendens att "flaxa" runt och sprattla medans hon äter ibland..
  • Malawi
    TittiBoppe skrev 2009-09-29 00:25:20 följande:
    Jag sätter lock för tratten på pumpen och sen ställer jag in den i kylen direkt efter jag ammat. Sen tar jag hand om den så snabbt jag kan, brukar bli efter ngn timme.

Det är lite tricky att pumpa samtidigt som jag ammar men jag har lärt mig att pumpa vänster bröst med vänstra handen. Men jag har spillt några ggr på vägen. En handduk under är bra att ha. Min dotter är inte jätte sprattlig på morgonen så det funkar för mig.
  • Minnie69

Intresserad av ämnet men har inte tid att skriva nu Puffar fram den i favoriter så länge

• miss lyckad

Hoppar in här oxå :)
    Jag har svårt att få ut speciellt mkt om inte brösten är jättespännda. Nu händer ju inte det så ofta längre (min son e snart 5 månader). Jag kan inte pumpa samtidigt som jag ammar, får liksom inte till det, ha försökt flera gånger. Finns det ngr andra tips?

Svar på tråden Pumpa?