• vilda bebin

Katrinplommonpuré?

Kan jag ge min 5-månaders pojke katrinplommonpuré i mjölkersättningen och i så fall hur mycket? Tror han är lite förstoppad........
    Vi har inte börjat ordentligt med smakportioner ännu........

• Svar på tråden Katrinplommonpuré?
  • AnitaCasper

hm, tror detblir svårt att blanda... kommer det inte stoppas uppi flaskan? vi har inte heller börjat sådär jättemkt med smakisar är(har också en kille på 5 månader). även han blir LÄTT förstoppad med vi får faktiskt i honom katrinplomminpurén med sked.

• camillaa87

Prova katrinplommonjuice. Annars ska man väl kunna blanda i messmör i ersättningen?

• vilda bebin

Jag provade att blanda, gick ganska bra. Passade även på att byta napp så det blev ett större hål. Stackarn, mycket nytt på en gång. Gav även lite med sked, gick sisådär.... Tar nya tag imorgon

• vilda bebin

Purén va det jag hade hemma. Messmör visste jag men katrinplommonjuice hade jag faktiskt inte tänkt på. Ska prova det. Tack!

• AnitaCasper

ja, va smart med juice!

• Jelli

Man kan göra avkok på katrinplommon också, lite mildare för småmagar men med bra effekt.

• mariamitsu

Hej! måste berätta en rolig grej: jag ville också klämma i mitt barn katrinplommonpurè för magen skull.... Hon har ätit allt i smakpotionväg hittils, men det här gillade hon inte. Jag smakade=inte gott. Vi provade att ge det till hunden, som äter ALLT (tom wokgrönsaker) men hon vände på huvudet och gick därifrån!
    Kan inte vara gott om inte ens hunden vill äta det. 

Jag ger messmör i flaskan med ersättning....... Sött, men vad tusan. Funkar mycket bra iaf!

• redfox

Om man inte tycker om katrinplommon kan man alltid ge aprikospuré, eller päron. Har samma effekt.

• Fru LB

rapsolja i vällingen har jag hört kan hjälpa, borde väl funka i ersättning också.

• Lani747

Gav min 4-månaders ett par skedar Nestlé katrinplommonpuré då det verkar som han var hård i magen. Han åt det med god aptit men verkade vara surt emellanåt. Jag smakade på den och den var inte så tokig. Men än har det inte satt fart på någonting. Jag har tidigare provat skrapat päron. Kanske lättare att få i honom det då det är sötare. Finns ju som juice också om han inte är van vid puré.

• hugger i sten

Jag har gett min dotter som är 5 månader katrinplommonpuré i några dagar, och igårkväll och i morse har hon skrikit rakt ut och släppt gaser. Tänkte fråga om några andra har varit med om det, om det har med katrinplommononen att göra? Annars har jag tyvärr inte märkt någon skillnad på hennes mage, det är lika hårt fortfarande. Får nog testa med messmör också.

• camillaa87

hugger i sten skrev 2009-09-23 19:20:08 följande:

Jag har gett min dotter som är 5 månader katrinplommonpuré i några dagar, och igårkväll och i morse har hon skrikit rakt ut och släppt gaser. Tänkte fråga om några andra har varit med om det, om det har med katrinplommononen att göra? Annars har jag tyvärr inte märkt någon skillnad på hennes mage, det är lika hårt fortfarande. Får nog testa med messmör också.
    Vi hade samma problem när våran tjej började äta lite mer pureér. Hon var jättegasig på nätterna, hon vaknade själv av att hon släppte väder & hon var jättehård i magen.Vår BVC-sköterska rekommenderade att prova Laktulos (receptfritt på Apoteket) & ge 5 ml & fortsätta med det tillsammans med katrinplommonjuice tills magen kom igång & det funkade efter bara någon dag. Vi skulle fortsätta med Laktulos vid behov, behövs inte så ofta längre men ibland när vi har provat någon ny puré så kan det behövas i 2-3 dagar.
  • maiia81

Hej!
    Nu är min son iofs lite äldre än era barn, men jag vill bara säga:
    Vår BVC-sköterska sa att man absolut inte ska ge små barn messmör då det är för salt. Men tanke på njuren som inte är fullt utvecklad än. Vi fick snällt gå till apoteket o köpa Semper bifidus (ersätning) o ge lilleman en flaska sånt om dagen. Funkade super. Tog någon dag iofs...

• Fru LB

Angående katrinplommonpuré så kan man göra det själv om man vill ha ännu bättre effekt.

Svar på tråden Katrinplommonpuré?