• Norasfamily

Hall, inredning, förvaring, gärna BILD:)

Hej!

Har byggt till en fyrkantig hall på ca 10kvm, och mitt problem är hur vi ska ha det.

En hörngarderob blir det nog från IKEA (Pax), någon som vet om dom är bra? och om det får plats mycket i den, om man köper till inredning till den.

Alla jackor och skor mm måste få plats, (vi är 5pers)

Sen ska vi ha hatthylla eller liknande för gäster, men jag har fått totalstopp i hjärnan, ingen fantasi alls.

Någon som har någon bild på hur ni har det, tapeter, inredning mm

Vi ska ha mörkbrunt klinkers, så någon snygg ljus tapet efterlyses.

Tacksam för alla ideer, (jag ska med andra ord inte bli inredningsarkitekt:)

• Svar på tråden Hall, inredning, förvaring, gärna BILD:)
  • mariaw
    Norasfamily skrev 2009-09-22 18:50:24 följande:
    Hej!Har byggt till en fyrkantig hall på ca 10kvm, och mitt problem är hur vi ska ha det.En hörngarderob blir det nog från IKEA (Pax), någon som vet om dom är bra? och om det får plats mycket i den, om man köper till inredning till den.Alla jackor och skor mm måste få plats, (vi är 5pers)Sen ska vi ha hatthylla eller liknande för gäster, men jag har fått totalstopp i hjärnan, ingen fantasi alls.Någon som har någon bild på hur ni har det, tapeter, inredning mmVi ska ha mörkbrunt klinkers, så någon snygg ljus tapet efterlyses.Tacksam för alla ideer, (jag ska med andra ord inte bli inredningsarkitekt:)
    Hej! Vi har en väldigt liten hall, men inrett den med hatthylla och en stor byrå som sväljer det mesta av våra kläder (4 pers). Har ingen erfarenhet av Pax...
    I min blogg kan du se hur vår hall ser ut. http://inredningivittgammaltonytt.blogspot.com/2009/04/hallen.html
    http://inredningivittgammaltonytt.blogspot.com/2009/08/trappan-och-ovre-hall.html
    Tapeten kommer från Borås tapeter men finns inte längre tyvärr...
  • Norasfamily
    mwe skrev 2009-09-23 23:07:53 följande:
    Hej! Vi har en väldigt liten hall, men inrett den med hatthylla och en stor byrå som sväljer det mesta av våra kläder (4 pers). Har ingen erfarenhet av Pax...I min blogg kan du se hur vår hall ser ut. inredningivittgammaltonytt.blogspot.com/2009/...inredningivittgammaltonytt.blogspot.com/2009/...Tapeten kommer från Borås tapeter men finns inte längre tyvärr...
    Hej!

Det såg jättefint ut:)

Man kanske skulle ha en liten byrå istället, den rymmer ju mycket.
    Det blir nog finare och ha panel på halva väggen och tapet över, som du hade. Då kan man ju torka smuts lättare nertill.

Tack för bilderna.
  • Scraptroll

Vi har precis köpt en PAX till vårat sovrum och kan säga att de rymmer en hel del men de är också fruktansvärt höga så man måste nästan ha något att klättra på för att nå högst upp(jag är 170 lång) spec. om man har korgar i skåpet och det är precis på gränsen att man når när det är klädstång som sitter högst upp.

• Jomppelina

I vår hall har vi en gammal stallstolpe, timrad sådan, som dels går från tak till golv och sedan en kort stolpe (en uppe och nere) därifrån till vägg med krokar etc. Men då har vi en ultraminihall och har inte utrymme för varken hatthylla eller liknande. Skall sätta upp en fondvägg där inom kort, kanske kan lägga upp en bild då. Tror det blir en röd och grön retro tapet på den väggen, men har lite beslutsångest. (har för många att välja på tror jag).

• kinapuff

gå in på styleroom.se där kan du surfa runt och kolla andras album där de visar sina hem och också lägga upp dina bilder för att få tips på hur du kan göra med din hall. Lycka till!

• Dundermamman

Vi har en 2 meters Pax-garderob med skjutdörrar i vårt datarum, den sväljer hur mycket som helst

När vi renoverar hallen ska vi platsbygga skåp/garderob/sittbänk av Ikea´s köksskåp! Jag har ritningen i huvudet, men tyvärr inte på pränt!

Bygger kommer iaf att bestå av ett högskåp med utdragbara backar i varje ände, horisontella väggskåp uppe och nere däremellan. En klädstång kommer att sitta under överskåpen och underskåpen kommer att bli skoförvaring med sittplats ovanpå ! Alla skåpen kommer att bygga ca.40 cm ut från väggen!

Hoppas du förstår min beskrivning!

Vår 10:e skogiskull föds vecka 44
  • Thursday

I vår rätt konstiga hall har vi satt två horistontella köksskåp från Ikea högst upp under taket. Under dem sitter det sedan en klädstång och på väggen bakom krokar. Därunder ska vi (vilket år som helst) bygga en skohylla som också blir sittbänk. Jaja, hursomhelst kan jag rekommendera köksskåpslösningen, de rymmer mycket och man lägger inte ens märke till dem.

• Dundermamman
    Thursday skrev 2009-09-27 15:48:48 följande:
    I vår rätt konstiga hall har vi satt två horistontella köksskåp från Ikea högst upp under taket. Under dem sitter det sedan en klädstång och på väggen bakom krokar. Därunder ska vi (vilket år som helst) bygga en skohylla som också blir sittbänk. Jaja, hursomhelst kan jag rekommendera köksskåpslösningen, de rymmer mycket och man lägger inte ens märke till dem.
    Bilder?
    Jag kan ju se min "ritning" framför mig, men det skulle vara roligt att se bild på hur bra det kan bli

Vi älskar Ikeas köksskåp , har dom i tvättstugan, köket och snart i hallen!
  • Thursday
    Dundermamman skrev 2009-09-27 15:54:17 följande:
    Bilder? Jag kan ju se min "ritning" framför mig, men det skulle vara roligt att se bild på hur bra det kan bli Vi älskar Ikeas köksskåp , har dom i tvättstugan, köket och snart i hallen!
    Tyvärr har jag inga bilder.
  • Norasfamily
    Scraptroll skrev 2009-09-24 12:20:49 följande:
    Vi har precis köpt en PAX till vårat sovrum och kan säga att de rymmer en hel del men de är också fruktansvärt höga så man måste nästan ha något att klättra på för att nå högst upp(jag är 170 lång) spec. om man har korgar i skåpet och det är precis på gränsen att man når när det är klädstång som sitter högst upp.
    Ja PAX är väldigt höga, jag tror att den vi ska ha är 2,36m, men jag tänkte att man kan ha hyllor längst upp med saker man bara använder i bland. Kanske sådär 1 gång om året;) men då är det ingen ide att ha saker där...:)
  • Scraptroll
    Norasfamily skrev 2009-10-02 10:38:21 följande:
    Ja PAX är väldigt höga, jag tror att den vi ska ha är 2,36m, men jag tänkte att man kan ha hyllor längst upp med saker man bara använder i bland. Kanske sådär 1 gång om året;) men då är det ingen ide att ha saker där...:)
    jo en gång om året är nog lagom för det är rätt så drygt om man sak behöva ta sig upp dit ofta. Men jag tycker ändå att PAX är jätte bra som slukar så otroligt mycket
  • Norasfamily
    Jomppelina skrev 2009-09-27 09:39:25 följande:
    I vår hall har vi en gammal stallstolpe, timrad sådan, som dels går från tak till golv och sedan en kort stolpe (en uppe och nere) därifrån till vägg med krokar etc. Men då har vi en ultraminihall och har inte utrymme för varken hatthylla eller liknande. Skall sätta upp en fondvägg där inom kort, kanske kan lägga upp en bild då. Tror det blir en röd och grön retro tapet på den väggen, men har lite beslutsångest. (har för många att välja på tror jag).
    Smart idé, det är perfekt för barnen att ha korgar, då kan dom själv hålla ordning på sina saker.
    Jag har hittat 2 tapeter nu som är underbara, den finns i olika färger, men jag kan inte bestämma mig över vilken än, HJÄLP..

Decor Maisons kollektion SAGA

2410, 2422 eller 2402

Gå in på www.decormaison.se och hitta SAGA kollektionen, där finns massa fina.
  • Norasfamily
    Dundermamman skrev 2009-09-27 15:32:34 följande:
    Vi har en 2 meters Pax-garderob med skjutdörrar i vårt datarum, den sväljer hur mycket som helst När vi renoverar hallen ska vi platsbygga skåp/garderob/sittbänk av Ikea´s köksskåp! Jag har ritningen i huvudet, men tyvärr inte på pränt!Bygger kommer iaf att bestå av ett högskåp med utdragbara backar i varje ände, horisontella väggskåp uppe och nere däremellan. En klädstång kommer att sitta under överskåpen och underskåpen kommer att bli skoförvaring med sittplats ovanpå ! Alla skåpen kommer att bygga ca.40 cm ut från väggen!Hoppas du förstår min beskrivning!
    Jag har haft fundering på detta med, fast då bara på golvet som sittplats/förvaring, men man kan ju även ha högskåp istället och bara köra köksskåp. Det blir mer plats över än om man skulle ha garderober:) Sen har vi ju IKEA kök så man kan ju köra likadana luckor:) Tack för en bra idé
  • Norasfamily
    Thursday skrev 2009-09-27 15:48:48 följande:
    Det får nog bli så här, nu ska man bara komma igång med hur man ska ha det.

Vi bor väldigt trångt, så allt ska få plats.

Vad har du för luckor?
  • Norasfamily
    Scraptroll skrev 2009-10-02 10:42:52 följande:
    jo en gång om året är nog lagom för det är rätt så drygt om man sak behöva ta sig upp dit ofta. Men jag tycker ändå att PAX är jätte bra som slukar så otroligt mycket
    Dom har väl mycket inredning att välja på också?

Det är nog bra att åka till IKEA och titta på olika lösningar, det är svårt att sitta hemma och komma på hur det ska blir.
  • Norasfamily
    Dundermamman skrev 2009-09-27 15:54:17 följande:
    Bilder?Jag kan ju se min "ritning" framför mig, men det skulle vara roligt att se bild på hur bra det kan bli Vi älskar Ikeas köksskåp , har dom i tvättstugan, köket och snart i hallen!
    Vad har du för köksskåp i hall, kök och tvättstuga.
  • Thursday
    Norasfamily skrev 2009-10-02 10:52:06 följande:
    Det får nog bli så här, nu ska man bara komma igång med hur man ska ha det. Vi bor väldigt trångt, så allt ska få plats. Vad har du för luckor?
    Vet inte riktigt vad de heter, vita släta bara. Då känns de som sagt nästan osynliga mot den vita väggen. Folk brukar säga "oj, dom såg jag inte" när jag pekar och säger att det är en så bra lösning.
  • Dundermamman
    Norasfamily skrev 2009-10-02 10:55:49 följande:
    Vad har du för köksskåp i hall, kök och tvättstuga.
    I köket har vi Nexus ek (som nu har utgått) men vi har Tidaholms vitrinluckor till ...vi gillade inte vitrinluckorna med aluminiumram!

I hallen ska vi fortsätta med Tidaholms luckor, då vi har öppen planlösning mellan kök & hall!

I tvättstugan har vi den billigaste ...tror den heter ärlig...lite plastig yta som passar utmärkt där! Vita luckor med stenmönstrad skiva till.
    Tror det finns några bilder i galleriet!
Svar på tråden Hall, inredning, förvaring, gärna BILD:)