• majlinsa

Starta café

Jag skulle vilja starta ett café men vet inte vart jag ska börja riktigt.
    Lokal? Kan man köpa ett mindre hus och ha ett café i huset?

• Svar på tråden Starta café
  • korfu08

JO visst kan du det och kolla sen om du kan få starta eget bidrag hos arbetsförmedlingen och sen finns det kurser hos skatteverket för de som vill starta företag, om man vill sköta sånt på egen hand, redovisningen och allt sånt.

Lycka till

• majlinsa

Men hur funkar det rent ekonomiskt?
    Sambon har 4år kvar att plugga och jag behöver en lön på 12,000 efter skatt som minst för att klara räkningarna.

• Hjartesjalen
    majlinsa skrev 2009-09-23 03:53:23 följande:
    Men hur funkar det rent ekonomiskt?Sambon har 4år kvar att plugga och jag behöver en lön på 12,000 efter skatt som minst för att klara räkningarna.
    Jag skulle saga sahar, att det e ganska reskabelt da, efterom nar du startar inte kan rakna med att gora en massa pengar direkt, man ska rakna med minst 2 ar att fa en firma etablerad. Du ska ju ha startkapital, o tro mig, allt kostar mer an man tror, men jag vill inte saga att det nte gar, bara vad du maste vara beredd pa.

Jag har haft egen firma o det tar tid att fa kundkrets som aterkommer osv...sa att oppna medans din sambo e i skolan o du maste dra in 12,000 kr...hmmm det tals o tanka pa..du ska ju betala hyra, el o allt du ska ha in till kafeet. Utover erat eget levene..

Lycka till!
  • Mummy

Du kan nog inte räkna med att få ut någon lön på ca 2 år.
    Man kan ha café i ett hus, men räkna då med en stor kostnad för att göra iordning kök och toalett osv.
    Har ni barn? För räkna med kanske upp emot 70 timmars jobb i veckan, om du inte har en massa pengar för att anställa någon.
    Dessutom får man inga lån nu för att starta nytt företag, om du tänkt ta det.
    Startaegetbidrag är nog väldigt svårt att få nu för tiden, men det är iaf som ens Akassa i 6 månader

Svar på tråden Starta café