• längtar och väntar

Starkt plus bättre än svagt?

Jag är så himla orolig för missfall. Testade mig i helgen och fick starka plus och det blev ett plus nästan direkt när staven sattes i behållaren med urin.

Är detta mer positivt än om man skulle få ett svagt plus? Eller det är bara en myt?

• Svar på tråden Starkt plus bättre än svagt?
  • momma c

Jag har fått starka streck båda gångerna men fått MA iaf.

Andra gången testade jag väldigt tidigt och då var strecket svagt men efter några dagar var det toktydligt.

Barnmorskor verkar dra till med så sjukt mycket "lugnande" klokheter hela tiden att man blir galen. Att det är "bra att du mår illa för då är det en stark graviditet" är ju ett annat exempel...suck

• EMTP

Jag fick ganska svaga plus så till sist tog jag några digitala test istället. Är nu i vecka 27 och allt fortskrider precis som det ska. Njut av plusset!

• momma c

Hej igen ts!

Ledsen, såg att mitt inlägg nog kan uppfattas som lite nedslående, vad jag ville förmedla var "skit i svagt eller starkt -du är gravid, GRATTIS!"

;) Lycka till

• Julia08

För min del har jag testat svagt 3 gånger och alla de tre gångerna har slutat med missfall. Det är säkert bara en tillfällighet men i mitt fall har det blivit så!

• Dakine

Så här såg mina plus ut!

Torsdag kväll VÄLDIGT SVAGT
    Fredag kväll Starkare, men ändå svagt
    Söndag kväll svaagt
    Måndag morgon betydligt starkare, men inte tok starkt som vissa får

:)

Mina blödningar såg ut så här:

Dag1: klarrött knappt ngt..
    Dag2: Bruna flytningar
    Dag3: ingenting alls
    Dag4: klarrött lite på morgon, sedan ingenting alls
    Dag5: ingenting alls
    Dag6: ingenting alls, på kvällen bruna flytningar
    Dag7: Riklig mens, som den mens jag brukar ha. Varken mer eller mindre.
    Har varit precis som den mens jag brukar ha vid 2:a-3:e dagen i min cykel.
    Med små klumpar ibland som är lite mörkare ( kanske kring 1 cm stora max, olika), rött blod annars.. lite "slem" ibland ..
    Dag8: Samma som Dag7, fasst mycket mindre..
    Kvällen på Dag6 tog jag och kände på min tapp av nyfikenhet, kanske var det detta som påverkade blödningen? :S
    Har haft mensvärk sen jag hade ÄL. Men Dag 7 var lite mer än de andra dagarna. Men ändå inte mer än vad jag brukar ha vid vanlig mens.
    Någon som känner igen sig?

kan det vara ett missfall??

• Limpan1234

Min BM sa att ett starkt plus innebär höga halter Hcg, som är det graviditetsbevarande hormonet. Alltså, att ett starkt plus är bättre än ett svagt...

• Nicke
    Limpan1234 skrev 2009-10-14 01:47:14 följande:
    Min BM sa att ett starkt plus innebär höga halter Hcg, som är det graviditetsbevarande hormonet. Alltså, att ett starkt plus är bättre än ett svagt...
    eller så har man druckigt mycket.. gått på toaletten och kissat rätt nyligen så man har lägre koncentration i urinet, inte använt morgonurin osv osv. Det kan finnas otroligt många orsaker till varför ett plus är svagt.
  • Limpan1234

Jag tror att alla begriper att det kan bli svagare om man nyss har kissat ;)

Fast i mitt fall visade det jättejättestarkt plus på BIM-6 med kvällsurin (ganska extremt). Förra gången blev det aldrig så starkt, inte ens efter BIM med morgonurin... så någon skillnad måste det allt ha varit :)

Om ett hormon är graviditetsbevarande, är det väl rimligt att det är bättre med mycket än lite? Det var iaf vad min BM sa.

• Limpan1234

Jag tror att alla begriper att det kan bli svagare om man nyss har kissat ;)

Fast i mitt fall visade det jättejättestarkt plus på BIM-6 med kvällsurin (ganska extremt). Förra gången blev det aldrig så starkt, inte ens efter BIM med morgonurin... så någon skillnad måste det allt ha varit :)

Om ett hormon är graviditetsbevarande, är det väl rimligt att det är bättre med mycket än lite? Det var iaf vad min BM sa.

• Nicke
    Limpan1234 skrev 2009-10-14 02:06:51 följande:
    Jag tror att alla begriper att det kan bli svagare om man nyss har kissat ;) Fast i mitt fall visade det jättejättestarkt plus på BIM-6 med kvällsurin (ganska extremt). Förra gången blev det aldrig så starkt, inte ens efter BIM med morgonurin... så någon skillnad måste det allt ha varit :) Om ett hormon är graviditetsbevarande, är det väl rimligt att det är bättre med mycket än lite? Det var iaf vad min BM sa.
    Klart det är bättre men du kan ha samma mängd hcg i kroppen med ett starkt plus som ett svagt eftersom att det är flera faktorer som spelar in när det kommer till koncentrationen i just urin.
  • Nicke

Vad jag vill mena är att det troligen inte spelar så stor roll om plusset är starkt eller svagt. Ett missfall kan tyvärr komma ändå och jag tvivlar på att risken är större för att man har fått ett svagt plus på en sticka. Då får man nog kika på halten hcg via blodprov om man ska kunna dra några som helst slutsatser förutom att man är gravid.

• Nicke

Men sen är ju inte jag barnmorska heller förstås. Ett starkt plus är ju alltid trevligt.
    Alla våra 4 plus var starka direkt. Även några dagar före BIM.

Jag vill ju förstås inte oroa TS på något sätt. Grattis och lycka till!

• Limpan1234

Jag tog ca 10 tester vid båda graviditeterna (testnarkoman som man är), haha. Det är klart att flera faktorer spelar in när man mäter halten i urin, men det går ju att rensa för dem till viss del (t ex att alltid mäta med bara morgonurin och inte när man nyss kissat).

Första gången använde jag bara morgonurin och fick ett svagt plus från BIM-1 som sedan inte blev starkare på något av de 9 testerna (inte ens i vecka 6).

Andra gången fick jag ett jättestarkt plus med kvällsurin på BIM-6 och resterande 9 test var precis lika starka när som helst på dygnet jag tog dem och oavsett om jag just kissat.

När jag sa det till min BM, menade hon på att det innebär att jag har högre halt hcg den här gången, vilket är bra. Jag förmedlade hennes uttalande i den här tråden, don't shoot the messenger :)

• Nicke
    Limpan1234 skrev 2009-10-14 02:25:00 följande:
    Jag förmedlade hennes uttalande i den här tråden, don't shoot the messenger :)
    Jag menade inte att göra det. :)
  • Limpan1234

Vi kan väl enas om att ett starkt plus troligtvis inte är SÄMRE än ett svagt plus iaf ;) Om det är BÄTTRE eller inte får barnmorskorna strida om :)

Svar på tråden Starkt plus bättre än svagt?