• Hildis

Hur länge har de Tripp-Trappstolen?

Ja, hur länge sitter ett barn (oftast/lämpligen) i Stokke Tripp Trapp och när flyttar man till en vanlig stol (eller ett mellanting)?

3,5-åringen sitter ju finfint på Stokke. Funderar om 0,5-åringen kan ärva den eller om det behövs en egen Stokke eller kanske en billigare barnstol under något år och därefter ta överstorebrors stol... Vad tror ni?

• Svar på tråden Hur länge har de Tripp-Trappstolen?
  • pcalma

Min tös på 5 år drygt har ff sin o vill inte byta den mot en vanlig:)

• annawall

Min son fick dela med sig av den nu när lillasyster fyllde ett år. Då var han sju. Det är ju bara att flytta stolsitsen och han fick en mycket sittvänligare ställning vid matbordet. Han är ganska kort också, så det var bra för honom att nå upp ordentligt. Lillasyster hade en gammal IKEAs vanligaste tills hon var ett. Om din 3,5 åring inte är lång kan han nog behöva den ett par år till, alternativt köper du en billigare stol på IKEA som man också kan variera höjden på till honom? Då känner han sig kanske också stor :) Du kanske ska fråga honom om du har råd?

• lurksmulan

Vår son flyttade till vanlig stol när han var nästan 3 år. Då var lillasyster tillräckligt stor för att behöva stolen, och han var lång för sin ålder så att han fixade att sitta på vanlig stol.

• frk Carlsson

Vår 3-åring har helt övergivit tripp-trappen till förmån för vanliga stolar. Det gjorde hon nu under våren.Jag tror dock inte att det har med åldern att göra utan mer med personlighet/tycke/smak. Precis som för oss vuxna

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • Tant Green

Min tjej ville inte längre ha sin Svan (typ Tripp-Trapp) några månader innan hon fyllde 4.

• Muppmamma

När lillebror tog över stolen var storebror ca 3,5 och då fick han en Ingolf från Ikea (juniorstol).

Alternativt kan man ju ge den yngsta en ny Tripp trapp men det kände vi var "onödigt".

Vår son är nu 114cm och sitter bättre med "extra höjd" vid matbordet men sitter på vanlig stol på restauranger och hemma hos andra sedan lång tid.

• GrodAnn

Vår son är 6½ och han har fortfarande sin. Visst kan han sitta på en vanlig stol, men tripptrappen är mycket stabilare.

• vivianne

Knappt tre år var vår dotter när hon ratade trip-trapen och hellre ville sitta på vanlig stol. Verkar vara jätteindividuellt... Jag hade nog köpt IKEAs billiga till lillebror och avvaktat. De sitter ju ändå bäst i den när de är små.

• Ulle75

Min dotter ville byta nu och då är hon 5 år. Tror storebror var något liknande när han bytte.

• Yinsan

Sonen 4 år sitter mycket bättre på sin tripptrapp än på en vanlig stol och han uppför sig mycket bättre, mindre slarv etc så han får sitta där länge! Lillebror har här fått en egen!
    Mina au-pair barn satt på sina när jag flyttade ifrån dem då 7 och 9 år!
    Det är ju ingen dålig investering att köpa två, de har ju ett jättebra andrahandsvärde sen när du vill sälja en.

• Lorina

Har 2 döttrar som är 5 år och den ena använder sin tripp trapp medan den andra hon sitter på vanlig stol, men hon är längre än sin syster så hon sitter bättre i en vanlig stol så fick lillasyster som nu är 9 månader ta över hennes stol.

5 barns mamma!!
  • lurksmulan

Det går ju alltid bra att köpa en begagnad om du vill ha två. Det är bara att slipa och måla/lacka om den är lite ful i färgen.

• anne h
    Hildis skrev 2009-09-22 21:00:30 följande:
    Ja, hur länge sitter ett barn (oftast/lämpligen) i Stokke Tripp Trapp och när flyttar man till en vanlig stol (eller ett mellanting)? 3,5-åringen sitter ju finfint på Stokke. Funderar om 0,5-åringen kan ärva den eller om det behövs en egen Stokke eller kanske en billigare barnstol under något år och därefter ta överstorebrors stol... Vad tror ni?
    Mina barn; 18, 16½, 14 och snart 10 år, sitter på varsin TrippTrapp.. Ja, när inte jag lånar någon av dem, förstås.

De räcker ju hela livet. Man tar den stora plattan som sittplatta när barnet blir så stort att det inte längre behöver fotstödet utan når ner i golvet.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Hur länge har de Tripp-Trappstolen?