glad prick skrev 2009-09-24 22:13:06 följande:
hej.sonen är 7 år,han kan se något på ca 10 cm men har svårt att tolka det så han betecknas som blind.mediciner han tar är kortisol,levaxin,minirin,tillväxthormon samt melatoninoch senare blir det aktuellt med könshormonereftersom han föddes helt utan hypofys.har din son också total brist på samtliga hormoner som styrs av hypofysen?septooptisk dyslasi innebär opticus hypoplasi,medellinjedefekt och fel på hypofysen .har din son någon utvecklingsstörning ?vår har svår utvecklingsstörning och sitter i rullstol och vi fick nyligen bekräftat att han har autism vilket vi har misstänkt länge.trots allt detta är han den skönaste killen på jorden och och vår stora stolthet.
Min son får kortison, levaxin och tillväxthormon.. han hade den "turen" att bakre delen av hypofysen verkar sitta någon annan stans i hjärnan (?) och ha en normal funktion hittills iallafall, så hans vätske och saltbalanser är normala än så länge.
Han har inte någon utvecklingsstörning utan utvecklas helt normalt... var lite rädd där i början att någon annan del i hjärnan var skadad, men enligt neurologen så är allt normalt så... jag är inte lika rädd längre för det!
Förstår att eran kille är er stora stolthet! Dom är underverk våra barn, och jag tycker det är underbart att se hur de klarar sig så bra ändå i vår "seende" värld :)
Min son ser så pass bra att han kan "klara sig" och använder synresterna väldigt bra, men att ha gått ifrån att inte ge ögonkontakt i princip till att kunna orientera sig så bra som han gör, har ju medfört väldigt mycket arbete i perioder...
Senaste testet läkaren gjorde visade 0,03 i synskärpa på ena ögat och sen är han blind på det andra, men jag hoppas att det gått framåt nu och att hans syn förbättras något...