• Peztis

Dagistider vid arbetsbefriad uppsägningstid?

Är på väg att sluta mitt jobb med största sannolikhet.

Hur funkar det under uppsägningstiden om jag lyckas bli arbetsbefriad? Blir sonen då 15 h barn på dagis på en gång eller blir han det först när jag faktiskt blir arbetslös?

Huruvida ha barnet hemma när jag ändå är hemma är en annan fråga som jag inte frågar om nu.

• Svar på tråden Dagistider vid arbetsbefriad uppsägningstid?
  • Thaleia

Har haft ett sådant "fall" och då räknades det som att föräldern var arbetslös och barnet gick då dom timmarna som arbetlösas barn har rätt till. Men det var i den här kommunen, hur det är i andra kommuner vet jag inte.

• piggen

När vi blev arbetsbefriade med lön räknades det som att vi var i tjänst och de som hade barn i förskolan kunde behålla sina ordinarie tider fram tills de blev "riktigt" arbetslösa.

• Stargirl

Arbetsbefriad med lön är inte arbetslöshet. Så du kanske vill spendera den tiden till att hitta ett nytt jobb. Du har rätt att ha barnet de tider du själv önskar, enligt lag.

• rocking
    Stargirl skrev 2009-09-23 11:41:31 följande:
    Arbetsbefriad med lön är inte arbetslöshet. Så du kanske vill spendera den tiden till att hitta ett nytt jobb. Du har rätt att ha barnet de tider du själv önskar, enligt lag.
    Ah, vad intressant. Hade ingen anining om att det var specifikt reglerat i lagen. Vet du var det står?
  • Stargirl
    rocking skrev 2009-09-23 13:33:54 följande:
    Ah, vad intressant. Hade ingen anining om att det var specifikt reglerat i lagen. Vet du var det står?
    Nej tyvärr. Ver bara att arbetsbefriad person med lön är enligt lag inte tvungen att anmäla sig till arbetslöshetskassan utan har samma rättigheter som när man är anställd. Ex gällande SGI hos försäkringskassan etc. Då kan ju inte dagis sätta egna regler för det.
  • sarsparis

Vet inte om detta kan hjälpa dig men....Min man har arbetstidsförkortning med mindre lön, de är ledig varje fredag. Det är flera föräldrar på dagis som jobbar på samma företag och en av dom frågade vad som gällde, personalen anser att det ska ses som en ledig dag tros att de inte får lön för den och barnet ska inte vara på dagis. Däremot sa de att om den dagen är till för att man tex ska söka annat arbete ser man det som att de är arbetssökande den dagen och barnet får vara där.

Jag tror det är säkrast att fråga vad som gäller.

• Peztis

Jag ringde och pratade med kommun igår och i vår kommun är det så att barnet får gå kvar sina ordinarie tider under uppsägningstid (arbetsbefriad eller ej) samt de första två månaderna av arbetslösheten. Först därefter blir barnet 15 h-barn.

Svar på tråden Dagistider vid arbetsbefriad uppsägningstid?